Hajócsavar helyett membrán – újszerű külmotor Franciaországból
Kis hajókra alkalmas újszerű külmotor
A párizsi székhelyű FinX még idén piacra dobja különleges meghajtású kis külmotorját, a Fin5-öt. Ebben az elektromotor a szokásos propeller helyett egy a haluszonyra hasonlító hullámos membrán rezgetésével hajtja a csónakot. A termék a fejlesztés utolsó szakaszában jár, és „világelső” lesz a tengeri iparban. A 2 kW-os külmotor, amely tolóerőben egy 5 LE-s szabványos motornak felel meg, csónakokhoz és kisebb maximum 3 tonnás vitorlásokra lesz alkalmas.
A rendszer ugyanúgy működik, mint a hangszóró. Van benne egy tekercs és egy mágnes, a tekercsen átfolyó váltóárammal, hogy a mágnes oszcilláljon és rezegjen.
Videó a membrános meghajtás működéséről:
Halak és orvosi szivattyúk
A szerkezetet a halak és delfinek úszásmódja ihlette, ahogy nagy amplitúdóval, alacsony frekvencián lengetik a farokúszójukat. A FinX ezt a hullámmintát használja a vízijárművek meghajtására egy hullámzó gumi-membrán segítségével. A FinX „farok” alacsony amplitúdóval és magas frekvenciával működik. Ez a technológia csendes és teljesen biztonságos. A zárt házban dolgozó membrán például nem gabalyodhat bele semmilyen kötélbe.
Harold Guillemin, a FinX alapítója orvosi szivattyúkon dolgozott, amikor felismerte, hogy ugyanez a technológia alkalmazható lenne a hajómotorokhoz is. Az ötletét a 2021-es Monaco Energy Boat Challenge-en mutatta be és idén a termék már piacra kerül.
„A biológiai ihletésű technológiát az orvosi szivattyúktól a vízijármű meghajtásig adaptáltuk. Motorunk teljesen biztonságos, csendesebb, mint a termikus megfelelője, és lévén elektromos, nem bocsát ki üvegházhatású gázokat” – mondja Guillemin, aki 2019 júniusában kezdte meg a fejlesztést.
A FinX motor fejlesztésében részt vesz a legendás földkerülő vitorlázó Loïck Peyron, aki tanácsaival a szerkezet vitorlás hajókra adaptálásában segít.