43. Rolex Middle Sea Race – Estére célba érhet a Wild Joe

8-10 csomós sebességi bőszeles menet Máltáig

Éjszaka a már egyenletes szélben, a taktikai variációk nélküli “lóversenyes” meneten PAntelleria és Lampedusa között az egyértelműen gyorsabb, nagyobb (hetvenlábas) VO70-es az I Love Poland megelőzte Józsa Márton kiválóan teljesítő csapatát. Az élen a többtestűek után már a legnagyobb, leggyorsabb egytestűek – a Leopard 3 és a Bullitt – is befutottak a célba, így az őket követő hármas az abszolút 3-4-5. helyeken fog osztozni, illetve lévő különbség az előnyszámításos végeredményben fog sokat számítani.

45 mérföldnyire céltól a bőszeles menetben a Spirit of Lorina Botin 65-ös nagyjából 3 mérfölddel vitorlázik a Wild Joe mögött az abszolút 5. helyen. Józsa Mártonék nyilván mindent megtesznek, hogy előttük maradva érjenek a célba. De az előnyszámításos kategóriákban nem mindegy, hogy mennyivel sikerül megelőzni a Spirit of Lorinát.

40 mérföldnyire a céltól a Wild Joe a 43. Rolex Middle Sea Race-en

Jelenleg a Wild Joe az éllovas az ORC 1 kategóriában és 2. helyen van mögöttük ilyen számításban a francia hajó. Más a helyzet IRC számításban, ahol fordított a helyzet közöttük.

Az előnyszámítás

Az offshore versenyeken leginkább az IRC előnyszámítást alkalmazzák a különböző hajók teljesítményének összehasonlítására, de egyre népszerűbb az ORC, amelynek sokféle, egyszerűbb és bonyolultabb számítási módjai is vannak. Azt nem tudom, hogy ebben az esetben a Rolex Middle Sea Race-en melyik ORC-számítást alkalmazzák. Feltehetően nem a legösszetettebbet, ahol az előnyszámok még egy-egy szakaszon is változhatnak a valós szélerő függvényében.

De legalább egyik sem olyan lehetetlenül alkalmatlan előnyszámítás, mint a Balatonon használatos yardstick (ez itt nyilván a magánvéleményem!), amely nem kizárólag szigorúan felmért technikai paramétereken alapul, mint az IRC vagy az ORC, hanem az adott hajó versenyeredményeit, vagyis vitorlázó csapatának teljesítményét is beszámítva is adhat akár teljesen egyforma hajóknak is eltérő előnyszámot. Bekalkulálja az előnyszámba a vitorlázó csapat tudását is, ami képtelenség. A normális előnyszámításnak egyetlen célja az egymás ellen versenyző hajók különbségeinek kiszűrése lehet, hogy végeredményben segítse eldönteni, hogy ki vitorlázott jobban, ki a jobb vitorlázó. Tökéletes számítás persze nincs, de legalább törekedni kell erre.

Egyszer véletlenül vitába keveredtem a magyar yardstick alapelveinek egyik kitalálójával, aki úgy magyarázta a rendszer jóságát, hogy “ezzel a számítással a kevés gyakorlattal bíró Hucudli Benő jobb napján meg tudja verni például az egyébként rosszabb napot kifogó jó versenyzőt, mondjuk Tuss Miklóst (nem előtte befutni amúgy ugyanolyan hajóval, hanem megelőzni előnyszámmal). És ez milyen jó, mennyire motiváló… (Komolyan?)

Az aktuális nagy ellenfél a francia Spirit of Lorina –  Fotó: Carlo Borlenghi / Rolex

De hagyjuk, mert a Rolex Middle Sea Race-en IRC van és ORC!

A Spirit of Lorina egy Botin 65-ös, a magyar Wild Joe-nál hosszabb vízvonalú, fiatalabb, frissebb tervezésű, potenciálisan gyorsabb hajó. Józsa Mártonék parádésan teljesítenek azzal, ahogy még az egyenletesebb szélben, vagyis a kifejezetten sebességi próbatétel közben is tartani tudják magukat előtte. A Spirit of Lorina azért előzte meg a magyar hajót (legalább is egyelőre) az IRC számításban, mert ott jobb az előnyszámuk. A Wild Joe-t ebben az esetben, a pontszámuk kiszámításánál sújtja a DSS-szárnyuk, amelynek viszont az előnyeit a szél gyengesége miatt nem tudják kiaknázni. Ha pár mérfölddel növelni tudnák az előnyüket, akkor még így is visszavehetnék az IRC-koronát.

Az ORC előnyszáma a két hajónak már egymáshoz képest reálisabb, így ebben a számításban jobbak a Wild Joe győzelem esélyei.

A lényeg az, hogy ha a célig sikerülne ellépniük a Botin 65-östől még néhány mérföldnyit, akkor megelőzhetnék IRC előnyszámításos rendszerben, és akkor akár két kategóriában is győzhetne a magyar hajó, illetve a verseny további alakulása, a szél erősödése vagy gyengülése függvényében a mezőny beérkezése után akár a 43. Rolex Middle Sea Race teljes megnyerése sem kizárt.

Bárhogy is lesz, Józsa Mártonék mindent megtettek, le a kalppal előttük! Ez a tizenegyedik Middle Sea Race menetük a Wild Joe-val. Voltak már szép eredményeik, de ilyen keveset hibázva,. ennyire jól talán még egyik alkalommal sem mentek.

Ruji

A verseny honlapja: www.rolexmiddlesearace.com
Nyomkövető: https://yb.tl/rmsr2022

Korábbi cikkekből:








Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!