Szombaton rajtol a 43. Rolex Middle Sea Race

24 országból 124 hajó – köztük 3 magyar csapat

A Royal Malta Yacht Club 1968 óta a 43. Middle Sea Race versenyt rendezi. Az offshore vagyis nyílt tengeri futam méltán tartozik a legnevesebb ilyen próbatételek közé. Nem csak együtt emlegetik a Fastnet Race-szel vagy a Sydney Hobarttal, de ugyanúgy mint azoknak a legendás versenyeknek a máltai Szicília-kerülőnek is a Rolex a névadó főszponzora évtizedek óta.

A rajt a hagyományoknak megfelelően látványos, a hajók a La  Valetta Grand Harbourból indulnak több csoportban október 22-én 11 órai (CEST) kezdettel. A pálya a szokásos 606 tengeri mérföldes (1222 km) feladat: Szicília megkerülése keletről nyugati irányban. A versenyzők áthajóznak a Messinai-szoroson, elvitorláznak két aktív vulkán közelében – a híres Stromboli oldalán jelenleg látványosan lávafolyam izzik -, végig Szicília északi partjai mentén, majd délre tartva Pantelleria-, és aztán Lampedusa-szigetet kerülve fordulnak Málta és a cél felé.

A pályarekordot az amerikai Argo katamarán tartja, amely Jason Carroll vezetésével ért célba 33 óra, 29 perc  és 28 másodperc alatt, míg az egytestű hajók közül eddig a leggyorsabb a Comanche Maxi 100-as volt. Mitch Booth irányításával vitorláztak 40 óra, 17 perc és 50 másodperc alatt a célba.

Idén a legkisebb hajó az olasz Cuoretto Absolute Wind 950-es, amely egy a Class 950 előírásoknak megfelelően épített 31 lábas és kétszemélyes csapattal indul a versenyen. A legnagyobb pedig a Bruce Farr tervezésű 100 lábas maxi a Leopard 3, amely jelenleg monacói színekben versenyez.

Az előrejelzések szerint hosszú verseny ígérkezik a 43. Rolex Middle Sea Race a  várhatóan gyenge- változékony szelek miatt.

Wild Joe tizenegyedszer, Józsa Márton tizenharmadszor

Idén három magyar csapat is lesz a mezőnyben. Közülük már szinte örökös résztvevőnek számít Józsa Márton és csapata a Wild Joe-val. A hatvanlábas Mini-Maxi fedélzetén már tízszer versenyeztek itt, de Józsa Márton Middle Sea Race sorozata még korábban, 2008-ban kezdődött a Spirit of Pleasure-rel. Kétszer rajtolt azzal a hajójával, majd 2010-ben először a Wild Joe-val. Minden évben ott volt csapatával a mezőnyben, csak a 2012-es és a 2017-es verseny maradt ki a sorból. Emellett egyszer, 2018-ban kellett kiállniuk a tőkesúlyt billentő hidraulika meghibásodása miatt.

Wild Joe tizenegyedszer indul a Rolex MIddle Sea Race-en

Az eredménylistájuk lenyűgöző, bizonyítja, hogy a Balatonon nevelkedett vitorlázók csapata milyen profi nyílt tengeri teljesítményre képes

Abszolút sorrendben kétszer értek célba 3. helyen (2016, 2020), kétszer-kétszer 4. illetve 6-ként. Van még 5., 7. és 12. helyük.

Az IRC és az ORC előnyszámításos kategóriákban rendre végeztek dobogós helyen. IRC-ben öt alkalommal is, ORC-ben (oda nem mindig neveztek be) négyszer, és ilyen, vagyis ORC előnyszámításban 2016-ban ők voltak a Middle Sea Race győztesei!

Tavaly a leggyorsabb menetüket produkálták, 2 nap, 12 óra 13 perces idejükkel. Az elmúlt tizenöt évben összesen bőven több, mint egy hónapnyi időt töltöttek versenyben a Middle Sea Race-en. Ezen alkalmakkor olyan neves külföldi profik is megfordultak a hajóban, mint Stu Bennetyne, Gordon Key, Kolja Dumanic. Michael Gilles tavaly is, most is ott van a csapatban jelentős offshore versenyzői tapasztalataival segítve.

Idén Middle Sea Race újoncokat is avat a Wild Joe csapat Józsa Attila és Bagyó Áron személyében.

Megfelelő szélben a DSS stabilizáló hatásával jelentősen megugrik a Wild Joe sebessége

2018-ban a Pauger-műhelyben került a hajóba DSS-szárny, amely bizonyos szelekben és szélszögeken jelentős sebességnövekedést hozott, viszont azóta nyilván rosszabb az előnyszámuk, különösen az IRC. Ez pedig abban az esetben, ha nem elég erős szél az emelőszárny használatához, nagy hátrányt jelenthet. Bár a DSS bevált, a Middle Sea Race-eken többnyire nem voltak szerencsések a szélviszonyokkal. Sajnos az idei időjárás előrejelzések sem bíztatók ilyen szempontból.

A mezőnyben ott lesz még magyar színekben a jó öreg (húszéves a lelkem) Femme Fatale. A magyar vitorlázók által az adriai tengeri bajnokságokról is jól ismert leginkább “Fém Fatál” néven emlegetett (a becenevek befogadást, megbecsülést és szeretetet fejeznek ki) Béneteau 47.7-es csapatának skippereként Czégai Péter neve olvasható a rajtlistán.

Magyar csapat versenyez – nem első alkalommal ezen a versenyen – a Sunday Morning fedélzetén, amely egy 1993-ban épült, Philippe Briand tervezésű, a francia CNB hajógyárban épült 76 lábas yacht. Két évvel ezelőtt Gál József kormányozta, ezúttal ő nincs ott.

A versenyről természetesen beszámolunk majd. Emellett a Wild Joe facebook oldalán a szokott módon sok friss anyag és hír lesz, mert Gémesi Jóka is elutazott Máltára.

Ruji

A verseny honlapja: www.rolexmiddlesearace.com
Nyomkövető: https://yb.tl/rmsr2022

Yacht Blog (idén új): http://blog.rolexmiddlesearace.com
Ide a versenyző csapatok tesznek fel híreklet, képeket, videókat

Közösségi oldalak:

A Wild Joe Facebook oldala: Wild Joe | Facebook

YouTube (idén új)   www.youtube.com/rolexmiddlesearace
Facebook https://www.facebook.com/RolexMiddleSeaRace/
Instagram @rolexmiddlesearace
TikTok (idén új)      @rolexmiddlesearace
Twitter     @rolexmiddlesea

Korábbi cikkekből:





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!