470 VB: Roham a negyedik magyar vitorlás olimpiai kvótáért

4 darab olimpiai indulási jog várja gazdáját

Vasárnap lesz az első futam a 470 világbajnokságon Japánban, Enoshimánál a Sagami-öbölben. (FRISS: Vasárnap szél hiányában nem sikerült futamokat rendezni.)  jelen nevezési lista szerint férfi 470 osztályban 25 nemzet 53 hajója versenyez a világbajnoki helyezésekért, de többségük még inkább az itt megszerezhető 4 olimpiai indulási jogért küzd. Emellett néhány, már indulási jogot szerzett nemzet  olimpiai válogatózásának része ez a mostani világbajnokság.

A 2018-as világbajnokságon 8 kvóta kelt el, így a házigazdákkal együtt a 2020-as Tokiói Olimpián férfi 470-esben már biztosan résztvevő nemzetek (a VB-n elért helyezéseik sorrendjében): FRA, JPN, ESP, SWE, AUS, USA, ITA, GBR, NZL. Mellettük ezen a világbajnoságon tehát 16 nemzet versenyzői küzdenek majd a 4 olimpiai helyért.

Egyenletté zsugorított jogok

A World Sailing a NOB által megszabott irányelvek közül legfontosabbként vitorlázásban a női és férfi olimpiai versenyzők létszámának egyenlőségét tűzte ki célul. Mivel a tíz olimpiai vitorlás versenyszámban jelenleg öt férfi, négy női és egy vegyespáros kategória van, így az egyenjogúság fogalmát a számtani egyenlőséggel összekeverve a Rióban lezajlott Játékokhoz képest a WS jelentősen zsugorította a férfi osztályok indulóinak létszámát, azért, hogy ezt a polkorrekt matekot összehozhassák. Az egyik legsúlyosabban érintett, a különösen erős nemzetközi mezőnye ellenére leszűkített osztály – a Finn és a Laser mellett – a férfi 470-eseké, ahol mindössze 19 nemzet utazhat majd Tokióba, szemben a riói 26-tal!

Egyszerűbben fogalmazva: A Gyapjas-testvérek négy évvel ezelőtt ugyanolyan teljesítménnyel, mint amilyenre most képesek, már a 2018-as világbajnokságon olimpiai indulási jogot szereztek volna.

Ők nagyszerűen mentek

Az utánpótláskorból éppen kinőtt testvérpár – az 2018-ban elért U23-as EB ezüst- és VB bronzérem után – nagyszerűen kapaszkodik egyre előrébb a nemzetközi mezőnyben. Idén februárban 5. helyen végeztek a Világkupa versenyen Miamiban és a következő nagy eseményeken is ott voltak az élmezőnyben vagy a közvetlen üldözők között. San Remóban a Carnival Race-en 11. helyet, a SAR Princesa Sofia Trophyn Palma de Mallorcában 18-at értek el, majd 15-ek lettek az Európa-bajnokságon. A hyeres-i Világkupa döntő sikerült talán kicsit gyengébben, de ezeken a felsorolt versenyeken inkább voltak balszerencsések, mint szerencsések. Persze az majd most jön, a vébén, ahol kell…

A menetrend

A Sagami-öbölben 4-én, vasárnap rajtol az első futam. Az alapszakaszban az eredeti versenykiírás szerint 40 induló felett két csoportban versenyeznek a csapatok, bár nem csodálkoznék, ha 53 hajót inkább együtt futtatnának a rendezők. Az alap öt futamot követi majd augusztus 6-ától, vagyis keddtől hat döntő futam, és a világbajnokság 9-én, pénteken a legjobb tíz Éremfutamával zárul.

Az ellenfelek az olimpiai kvótáért

Tavaly az aarhusi világbajnokságon a Gyapjas-testvérek a 16. helyen végeztek, a nemzetek sorrendjében 12-ként. Indulnak a mostani VB-n is az Aarhusban előttük pár hellyel szintén kvótán kívül zárt maláj és görög párosok, illetve Gyapiék mögött a legjobb osztrák, német, svájci, kínai, orosz, izraeli, török és koreai egységek.  Ide, a komoly ellenfelek közé sorolandók még az Aarhusban nem versenyzett brazilok is. A tavalyi mezőnyből hiányzik néhány olyan nemzet, akik Japánba most nem jöttek el, de amúgy is a mezőny hátsó felébe tartoznak, nem szólhatnának bele a versengésbe. Vagyis a létszám ugyan kisebb, de a mezőny minősége még jobb, mint a tavalyi kvalifikációs világbajnokságon. Ráadásul ilyenkor, ahogy közeledik az Olimpia, egyre pengébbek a versenyzők. Akiknek már van kvótájuk azok többségénél is még zajlanak a nemzeti olimpiai válogatók, itt a vébén is.

A kapu lassan csukódik, és itt mindenki éveket tett fel az életéből arra, hogy olimpikon lehessen Tokióban. Ennek megfelelően  teszik is oda magukat, teljes erőbedobással.

Akinek az enoshimai világbajnokságon nem sikerül kvalifikálnia magát a tokiói mezőnybe, annak ezután már csak egyetlen lehetősége marad, mégpedig egy-egy kiadó kvóta a kontinentális bajnokságokon vagy kvalifikációra kijelölt versenyen. Az európaiaknak is egyetlen elérhető helyük lesz ezután, mégpedig a 2020-as genovai Világkupán.

A mostani világbajnokságon az olimpiai indulási jogra hajtó nemzetek közül többen némi előnyben vannak velünk szemben, mert több csapattal is indulnak a versenyen. Vagyis adott esetben, ha a szükség megkívánja, segíteni tudnak egymásnak a kvóta megszerzése érdekében.

Melyek a mi előnyeink?

Túl azon, hogy Gyapjas Balázs és Zsombor a felsoroltaknál tehetségesebb és jobb vitorlázók? Hát talán az, hogy ott van velük az edzőjük a Spartacus Vitorlás Egyletből, aki Majthényi Szabolcs. Az ő rutinja és nyugalma, a megbízható háttér, amit megteremt a jelenlétével kiélezett helyzetben nagy pluszt adhat. Most is figyelnem kellett arra, hogy a nevét ne csupa nagybetűvel írjam, ahogy szerintem megilletné. Őt zavarná, ha túlspilázom…

Előnyére szolgálhat Gyapjaséknak még az, hogy végre a Miami Világkupa után újra a jobbik hajójukban ülhetnek. Persze tudom, hogy mindkettő, a Miamiból tavasszal erre a vébére egyenesen Japánba szállított és az addig használt darab is teljesen egyforma MacKay 470-es, meg az árbócaik is hasonlóak, de hát valahogy mégis csak választaniuk kellett annak idején, hogy lehetőleg a jobbat küldjék a világbajnokságra!

Várható időjárás

Az előrejelzés természetesen még csak az első napokra utal, és 7-12 csomós szelet mond Enoshimánál. Ez jó lenne a fiúknak, de jelenleg még erősebb, 15-18 csomós fúj. Annál viszont már az is jobb, ha inkább 20 felett tutul a szél. Ugyanis Gyapiék kettőse nem a legmagasabb, legsúlyosabb csapat. Amikor középerős szélben zártan kell vitorlázni, vagyis minden lehetséges erőt maximálisan kivenni a vitorlákból és a hajóból, akkor némi hátrányban vannak a legjobbak között. Kis szélben előny a kis súlyuk és a balatoni vérük, nagyon erősben pedig már nem a testsúly számít a leginkább, hanem a jó hajóvezetés és a mozgékonyság, a dinamika, amiben ők megint csak jók!

A versenyről természetesen rendszeresen beszámolunk. De izgulni nem kell, mert az egész csak egy szürke kis többrészes krónika lesz arról, hogy – Berecz Zsombor, Érdi Mári és Vadnai Benjamin után – Gyapjas Balázs és Zsombor miként szerezték meg a negyedik magyar olimpiai indulási jogot vitorlázásban.

Ruji
Fotók: Pedro Martinez és Jesus Renedo / Sailing Energy / World Sailing

A verseny honlapján élő szöveges rövid hírek és a futamokról nyomkövető közvetítés is elérhető.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!