50. Rolex Fastnet Race – Rekorddöntések, sokan feladták, egy hajó elsüllyedt és rengetegen imádják a menetet

A New Europe egyenletesen hajt Cherbourg felé

Július 25-én reggel 8 órakor Weöres Szabolcs és Fa Nándor  a cél felé vitorlázva már elhagyták a Land’s Endet és újra a Csatornán 150 tengeri mérföldnyire a céltól az egytestű hajók között az abszolút 32. helyen, az IMOCA 60-asok között huszonötödikként közelítik a cherbourgi célt.

A mezőny közel fele kiállt, egy hajó elsüllyedt

A Fastnet Race 98 éves történetében legnagyobb mezőny gyűlt össze. Közel ötszázan jelezték részvételi szándékukat, végül 445-en neveztek be a futamra. Az előrejelzett kemény időjárás miatt közülük 430-an rajtoltak el, köztük például az egyik egytestű esélyesnek tartott Maxi 72-es a Notoriuos is a kikötőben maradt. Az első nap végéig már 86-an feladták a küzdelmet. Ez a szám jelenleg közel a duplájára nőtt. A verseny harmadik napjának vége felé közeledve 165 hajó már nincs versenyben.

Cirkálás kemény szélben és hullámzásban  – Fotó: Kurt Arrigo

Az elsüllyedt vitorlás a Vari nevű Sun Fast 3600-as. Röviddel a rajt után a Nedles-től délnyugatra a Variról vízbetörést jeleztek és segítséget kértek. A mentőegységek a legénységet nagyon hamar kimentették és partra tették a Wight-szigeteki Yarmouth-ban. A hajó feltehetően elsüllyedt, aminek a pontos okai még tisztázatlanok.

A rajt után az áramlással szembe fújó nagyon kemény szélben kellett cirkálnia a résztvevőknek. A délnyugati szél este egyre erősödött az Angol Chatornán. Hurst Castle-nél szombat este 38 csomós szelet mértek 43 csomós befújásokkal. Azon az első éjszakán sok dolga akadt a környékbeli mentőegységeknek. Sérülteket kellett partra juttatniuk és négy hajó árbóca is kidőlt.

Kommentár nélküli videó a mezőnyről Hurst Castle-nél

7.57 és 8.05 között a háttérben, a Team Jajo mögött, a parttól távolabb látszik a New Europe is

Köztük például a rövidesen rajtoló földkerülőre, az Ocean Global Race-re készülő Galiana Swan 55 yawl árbóca is, amely Tapio Lehtinen hajója. Rájár a rúd Lehtinenre, hiszen a ő volt az, akinek a hajója tavaly a Golden Globe Race-en az Indiai-óceánon percek alatt elsüllyedt.

Akadt emellett számos kötélzet hiba, fedélzet sérülés, vagy például az árbóctalpa reccsent szét Long Courier nevű hajónak, miáltal kiállni kényszerült a verseny egy veteránja, 2015-ös győztese Géry Trentesaux, aki még soha nem adta fel a Fastnet Race-t korábban.

Sok nagy nevű, Vendée Globe-ról ismert  óceáni versenyző által vezetett csapat is menedéket keresve kiállt. Például Marc Guillemot (Wellness Training / MG5), vagy Roland Jourdain a We Explore nevű Outramer 59-essel. A rajt idejekor a kikötőben kivárt és később eredt a mezőny után a gyönyörű Fife-tervezte klasszikus a 28,8 méter hosszú gaffos vitorlázatú Moonbeam, ám ők is visszatértek Cowes-ba. A hajót a Vendée Globe korábbi versenyigazgatója Jacques Caraes vezényelte.

Rekordok és szoros befutók

Az új pályarekordot elért SVR Lazartigue a Fastnet Rocknál – Fotó: Kurt Arrigo

Megdőlt a többtestű és az egytestű pályarekord is. A leggyorsabban a pályát természetesen a két Ultim óriás trimarán vitorlázta végig. Győzött a (Vendée Globe győztes) Francois Gabart vezette SRV Lazartigue. 1 nap, 8 óra, 38 perc alatt tették meg a 695 tengeri mérföldes távot, amivel több mint félórát javítottak a Maxi Edmond de Rothschild foiler trimarán 2021-es csúcsidején.

Az egytestűek között a legjobb foiler IMOCA 60-asok simán legyőzték a legnagyobb esélyesnek tartott korábbi rekordtartó Lucky-t (ex-Rambler 88). Ráadásul a hatvanasok óriási küzdelmet vívtak az elsőségért.  Végül a MACIF ért célba elsőként a fedélzetén Charlie Dalinnel és  xxx. 2 nap, 7 óra 16 perc és 26 másodperces idejük egy és negyedórás csúcsjavítás. Nagyon kellett igyekezniük, mert 4 perccel (!) mögöttük érkezett a célvonalra a Paprec Arkeával Yoann Richomme és Yann Eliés.

Mögöttük az IMOCÁk közül bő húsz perccel később harmadikként Sam Goodchild érkezett célba a For the Planettel (ex-LinkedOut). Ez Thomas Ruyant egykori hajója. Sajnos Ruyant (For People), aki szintén az élbolyban vitorlázott az új Antoine Koch/Finot Conq tervezésű foilerének meghibásodása miatt kiállni kényszerült.

A leggyorsabb női versenyzők Sam Davies és anne Bargué az Innovatives Coeur IMOCA 60-assal – Fotó: Carlo Borlenghi

Az IMOCA hajók közül a negyedik Maxime Sorel lett, majd érkeztek a lányok Sam Davies és Clarisse Cremer. Kettejük közül előbb Sam ért célba a Black Pepper/ Pauger Carbon építésű Innovatives Coeur fedélzetén, majd 31 másodperccel (!) utána Clarisse Cremer. Az ő L’Occitane en Provance néven futó IMOCA 60-asa az elmúlt évek legsikeresebbje, Charlie Dalin hajója volt Apivia néven.

Az erős szélben és a Fastnet Rocktól a cél felé vezető bőszeles menetben egyaránt nagy fölényben voltak a szárnyas IMOCÁk a hagyományos uszonyosokhoz képest. Eric Bellion újonnan épült egyenesuszonyos hajója nem indult. A hagyományosabb hajók ennél kisebb hátrányban vannak egy földkerülő versenyen, mert ott a foilerekhez képest egészen más szélszögeken is jó tempóban vitorlázva, ezt kihasználva olykor rövidebb úton haladhatnak. Erre lehetőségük egy földkerülőhöz képest rövid és különösen kötött pályán nincs.

Aki bírja, élvezi is

A képen az ausztrál Paddy Broughton klasszikus kétárbócos yawl vitorlása, az 1973-as Kialoa II. – Fotó: Kurt Arrigo – E cikk írása idején éppen az egytestűek közül 86. helyen kerülte a Fastnet Rockot

A nagyon kemény próbatétel, a sok műszaki hiba és akár emberi okból érthető módon küzdelmet feladók mellett azt hihetné az ember, hogy ez egy szenvedős, borzasztó menet. Egy bulvárújság számos harsányan szenzációs hírt kreálhatna ezekre az esetekre alapozva. Amikor a Kékszalagon erős szél miatt sokan kiállnak, akkor is ugranak az erre éhes városi cikkírók.

Nem, ez nem borzasztó. Sőt!

A helyzet az, hogy azok , akik ott küzdenek a vízen, életük egyik nagy és örökké emlékezetes élményét élik. Akár fülig érő szájjal. A legtöbben nem összeszorított foggal, amint azt fotelből nézve képzelhetnénk, és erről bőséggel olvashatók a vízről menet közben írott beszámolók a verseny honlapján n “Live” menüpont alatt. Irigyelni való emberek, igazán megélt gyönyörű perceket gyűjtenek. Az élet legszebb, legvalóságosabb pillanatai nem légkondicionált helységekben zajlanak.

Ruji

A verseny honlapja








 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!