Fa Nándorral – az 50. Rolex Fastnet Race rajtjára készülve

Nándi újra IMOCA 60-ason, versenyben

A jubileumi 50. Rolex Fastnet Race-en július 22-én rekordlétszámú 500 hajós mezőny rajtol Cowes közeléből. Köztük 29 darab IMOCA 60-as kétszemélyes csapatokkal. A futam része, az idei harmadik pontszerző versenye az éves IMOCA Global Series-nek, valamint mérföldgyűjtő a Vendée Globe rajtjogra pályázóknak. Mivel az osztályban versenyzők ezúttal nem szólóban, hanem párban vitorláznak, így a pálya teljesítése esetén mindegyikük 348 tengeri mérföldet kasszírozhat.
Már beszámoltunk róla, hogy a legendás versenyen Weöres Szabolcs versenyzőtársa a New Europe fedélzetén Fa Nándor lesz. Vele beszélgettem telefonon miközben Cherbourg-ban az utolsó simításokat végzik az alaposan felújított és Szabinak testreszabott hajón.

– Milyenek az előzetes érzéseid, így újra tengerre és vesenybe szállva egy IMOCA 60-assal?

Weöres Szabolcs és Fa Nándor a New Europe előtt – Fotó: Kerekes Zsombor / Szabi Racing

– Erősen nosztalgikus érzéseim vannak. De ez nem újdonság.
Viszont jó érzés, ha jól sejtem!
– Igen-igen. Az ember megbirkózik ilyenkor a saját érzelmeivel, hiszen a fél életem itt zajlott. Aztán egyszer csak úgy döntöttem, hogy elég, és most megint kicsorogtunk a vízre… Hogy mondjam? Érdemes az embernek vizsgálgatnia a lelkiállapotát, ugyanakkor meg szép, mert szeretem.
Akkor most megérted a visszavonult zenészeket, akiknek hiányzik a világuk, és adnak még öt-tíz „búcsúkoncertet”?
– Kár búcsúzkodni, ha az ember nem gondolja komolyan. De egyébként én annak idején azt mondtam, hogy a földkerülő versenyzéstől vonaltam vissza, ott nem indulok többé. A Vendée Globe-on már nem is lenne helyem a józan eszem szerint. Itt az idő, jöjjenek a fiatalok! Jönnek is, szerencsére van is lelkes fiatal, és Szabi az első feltörekvő, akit nagyon pozitívnak látok. Ahogy egyre jobban beleássa magát a feladatba, meg a részletekbe… Ismerkedik a hajóval, és most már pontosan tudja, hogy mit akar, megvan a saját koncepciója. Jól csinálja!

Weöres Szabolcs a 2022-es Route du Rhum befutó után partra érve a Guadeloupe-szigeten. Nagyszerűen vitorlázott – Fotó: Arnaud Pilpre

Mit szólsz a frissen New Europe-nak keresztelt hajóhoz?
– Nagyon tetszenek a fejlesztések. Ergonómiailag teljesen más, mint amit én megszoktam, de az az én ízlésem volt, ez pedig az őneki kényelmes kialakítás. Viszont azon belül, amit csináltak, az teljesen korrekt.
– Hagy kérdezzelek a rudazatról! Ez ugyebár az egyik legöregebb, ha nem a legöregebb az IMOCA-mezőnyben (20007-ben épült), és senkinek nincsen ilyen hagyományos szálingos árbóca. AZ IMOCA hajókon már a fedélzet szintjén messze kinyúló „outrigger” tartja a rudat.
– Ennek a hajónak az árbóca mindig is egyedi hibrid volt. Szálingos és forgó wingprofil. Egy volt még ezen kívül, de azon már lecserélték ezt a megoldást. Viszont szerintem ez is beválik. Bár még olyan körülmények között nem mentünk vele, mint amilyenben ezt gyengébbnek, instabilnak gondolják. Most idejövet egy háromméteres „swellben” krejcoltunk, volt dübörgés, de az árbóc nem mutatott semmi negatívat. Ezzel a kötélzettel, szépen megstrekkelve, be lehet jól forgatni megfelelő szögre. Én éreztem a pozitív hatásait. Gondolom a déli vizeken, nagy robogáskor jöhetnek elő negatívumok, hullámba csapódáskor.
– Ott van előnye az outriggeres hajóknak?
– Igen, ott lehetnek stabilabbak. Mivel ez egy keskeny bekötésű, forgatható wing, ezért van benne kérdőjel. De, nagyon masszívnak látszik. Bízzunk benne, hogy az is lesz! Szabi lesz az első, aki ezt a hajót igazán megkergeti!
– Hát, valóban Aari Huusela ettől messze volt. Na, és Dee Caffari, akinek eredetileg épült?
– Dee szegény ment volna vele, de szétestek a vitorlái idő előtt. Az egyetlen testvérhajója az Ecover volt. Azzal Mike Golding jól ment, vezette is a 2008-as Vendée Globe-ot egy ideig, de annak nem ilyen volt az árbóca. Egyébként azt meg elvesztette pár napra rá, ahogy az élre állt, szóval pünkösdi királyság volt az övé. Na, mindegy, az a lényeg, hogy van remény. Szabi ügye pozitívnak tűnik. De, hogy kritikus körülmények között hogy vizsgázik a hajó, azt valószínűleg majd ő egyedül fogja látni.

Fa Nándi egy réges-régi fotón, amikor a magaépítette Alba Regiával ő is még csak kóstolgatta az akkori Open 60 világot

Azért, itt a Fastnet Race-en is adódhatnak kritikus körülmények.
– Sőt! Biztos lesz is, mert, ahogy mondtam, idejövet Brest környékén olyan áramlás okozta meredek hullámzást kaptunk, hogy nagy döngés volt. Nem fújt nagy szél, mégis kemény volt, de semmilyen negatív érzésem nem volt. Most majd Cowes-tól kifelé a Fastnet Rockig könnyen lehet ilyen erősszeles, lötyögős menet.
– Mit ígér a meteorológia? Egy alacsonnyomású rendszer közeledik a Brit-szigetek felé.
– Erős szelet mondanak, de hogy 20 csomós szél lesz vagy 40, azt most még nem lehet elhinni.
Még van pár nap, és változhatnak az előrejelzések?
– Huszadika körül érdemes már megnézni. Most még hiába lessük. Azért itt a part közelében gyorsan változik az időjárás.
Láttad már Eric Bellion új hajóját?
– Nem. Még nem ért ide. Pedig érdekel, mert az Spirit of Hungary óta ez az első nem-foiler, hagyományos uszonyos új IMOCA. De holnap már érkeznie kell neki meg a többieknek is.
Még ugye Jean Le Cam hajója is ilyen hagyományos uszonyos lesz. Én a Paugernál Phil Sharp számára épülő hajó kapcsán azt hallottam, hogy nagyon kell sietnie majd az őszi Tansat Jacques Vabre rajtjára, mert, aki kettejük közül elsőnek ér oda, az kapja meg a 13. új hajónak járó – mérföldgyűjtés nélküli – indulási jogot a Vendée Globe-ra.
– Jean Le Camnak mindig lesz indulási joga!
– Gondolod, hogy ha nincs elég mérföldje, akkor ő lesz az a bizonyos negyvenedik, akit a rendezőségnek joga van betenni a mezőnybe?
– Vagy majd, mint a negyvenegyedik is lesz helye. Jean Le Camnak emiatt nem kell álmatlan éjszakákon aggódnia.
– De, ez így is van rendben. Ki mást tennének be a mezőnybe, ha nem őt?
– Úgy van, ő megérdemli. De emellett fontos is ez a két hajó, mert eredetiek! A két mai tudással tervezet és épített hagyományos uszonyos IMOCA. Ha van esze a rendezőségnek, akkor bevárják őket, valami módon beengedik a mezőnybe mindkettőt. Mert nagyon érdekes teszt lesz, hogy a foilerek vagy ezek a modern daggerboardos hajók közül mi lesz a megközelítően jó: Ha ők életveszély nélkül tudnak nagy teljesítményt produkálni, akkor mindenképpen elgondolkodtató irányt képviselnek. De, sajnos továbbra is bürokraták irányítják az IMOCÁt és nem szakemberek, ami eléggé elkeserítő dolog.

A Spirit of Hngary volt az idei évig az utolsó hayományos uszonyosként vazre szállt IMOCA 60-as – Fotó: Török Brigi

Szerinted a nemrég zárult Ocean Race menetből le lehet vonni bármilyen következtetést? Túl azon, hogy csupa Verdier tervezésű hajó vett részt, nekem nagyon gyanús, marketingízű verseny volt.
– Valóban, a körtét lehetett összehasonlítani a körtével, ráadásul annak ellenére, hogy ötfős legénységekkel vitorláztak, senki nem kergette meg igazán a hajóját. A Csendes-óceánon szépen egymásra figyelve „szoros küzdelemben” mentek végig, hiszen mindenkinek az volt a lényeges, hogy különösen arafelé ne történjen semmi helyrehozhatatlan hiba. Mindenkinek a Vendée Globe a fontos. Mindezek ellenére rengeteg sérülés volt, talán nem is futott be úgy hajó, hogy ne akadjon komoly műszaki gondja. A delaminációtól kezdve az árbóctörésig mindenfélék történek. Aztán meg jól egymásnak mentek…
– Na, az milyen oktalan dolog, a látványosság érdekében pályaverseny-szerű köröket tenni egy óceáni szakasz kezdéseként IMOCA 60-asokkal, amelyekből nem látnak ki a kormányosok?!
– Mert olyan madarak hoznak döntéseket, akik életükben nem vitorláztak ilyen hajóval. Elhatározták, és csinálni kelett. Mintha nem is emberek mentek volna, hanem robotok. Beprogramozzuk, aztán hagy menjenek! Csakhogy ez nem egy applikáció! A hajókban emberek küzdenek és közben euromilliós értékeket kezelnek, de símán megtörténhet a baj, főleg, ha kényszerhelyzetbe hozzák őket. Maradjunk annyiban, hogy nyolcmillió euró alatt nincs meg egy ilyen hajó a kampányával és legénységével együtt, és ezzel játszadoznak médiamarketinges szakemberek, akiknél az a szempont, hogyha lesz húszezerrel több kattintás, akkor jól végezték a dolgukat.
– Csakhogy így szaladnak ki a zsebekből a milliók és rengeteg emberi energia.
– De nincs más választása se szponzornak, se versenyzőnek, mint lekövetni ezt az agymenést és jó pofát vágni hozzá. Ennek kéne valahogy véget vetni, de még nem látszik erre megoldás. Nem a szakember és nem a józan ész hozza a döntést, maradjunk ennyiben.
– Most a pár nappal a rajt előtt Szabival mennyire álltok készen a Fastnetre?
– Simogatunk. Finomságokat kell csinálni a kötélzeten. Kötélsekli, nyakelvarrás meg ilyenek. Apróságokkal foglalkozunk, de alapvetően készen vagyunk.
– Hol vagytok most pontosan?
– Cherbourgban, ahol a befutó lesz. Mi nem megyünk át Cowes-ba csak a rajtvonalra, nem kötünk ki.
Persze, hiszen minek logisztikázni, kontért küldeni, satöbbi.
– Egyrészt. Másrészt meg ott lesz ötszáz hajó. Hely sincs, meg ilyenkor nem normális ott a kikötőben az élet. Így megy ez. Mi inkább a versenyre akarunk odafigyelni!
Figyelünk és drukkolunk nagyon!





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!