A Prospex-Delta Team új 45 lábas katamaránnal készül a Kékszalagra

A hetedik nekifutás katamaránnal

Kaiser Kristóf és csapata nyakig van a fejlesztésben: teljesen új hajóval törnek a Kékszalag elhódítására. A koncepció nem teljesen eredeti, de a kivitelezés egyedi, az elszántságuk pedig kétségtelen és megsüvegelendő. A végeredmény pedig, a nagyjából egy hónap múlva már vitorlázó 45 lábas egyedi katamarán, mindenképpen győzelemre esélyes.

2015-ben Kaiser Kristóf még a Principessa Liberát kormányozta a Kékszalagon. 2016 óta vitorlázik a csapatával katamaránokon. Kezdetben egy Extreme 40-essel, majd behoztak a Balatonra egy foiler (emelőuszonyos) és merevszárny-vitorlás America’s Cup 45-öst, amellyel viszont akkor mentek jobban, amikor 2019-ben hagyományosra cserélték az uszonyokat. Végül egy Genfi-tóról származó Décision 35-ösre ült az MKB-Prospex csapat. A hat alkalom során egy 2., két-két 3. és 5., illetve egy 6. helyet sikerült elérniük, vagyis egyenletesen ott vannak az élmezőnyben, több alkalommal az utolsó pillanatokig győzelemre esélyesen versenyeztek.

Az előző AC45-ös, az MKB Extreme csapat 2019-ben a Tihanyi-csőben (már egyenes, nem-foilos uszonnyal)

Ideje lenne végre megnyerniük egy Kékszalagot?

Biztosan így gondolják, ezért hajtanak továbbra is magas hőfokon. A vágyaik messze nem alaptalanok, esélyesek is, ám a feladat nem egyszerű, nagyon sok az erős ellenfél. (A Kékszalag rajtjáig lehetőleg majd mindenkiről szólunk itt a hajozas.hu-n.) A két éve címvédő RSM-nek, Vándor Róbertéknak is tíz évig tartott eljutni a csúcsra.

Bizonyos szempontból Kristófék útja hasonlít Robiékéra, az RSM csapat fejlődésére. Több potenciálisan esélyes, a nemzetközi vizeken így-úgy sikeres típust kipróbáltak és megtapasztalták, hogy mit szól hozzájuk a Balaton. Kiismerték a gyengeségeiket, a fejükben összeállt egy kép, hogy mire lenne szükségük a diadalhoz. Eddig kész hajókba ültek be, amelyeket sokat szereltek, de csak kisebb módosításokat hajtottak végre rajtuk. A mostani új hajójuk már egyedi, saját darab lesz. Nem teljesen új, nem nulláról kezdett fejlesztés, mert az alapja egy megvásárolt AC45-ös platform (testek és kereszttartók), ám a szerkezeti változtatások, erősítések, a karbon rudazat és a vitorlázat, a felszerelés sajátosságai egyedi kivitelűek.

50Kekszalag-AC45-MKB-Extreme-Sailing-Team-RSM-Sailing-Team-HAJOZASHU

Kaiser Kristófék és Vándor Róberték egymás mellett, a 2019-es Kékszalagon – fotó © HAJOZAS.HU

Ha pedig végigviszem az analógiát a tíz év alatt csúcsra jutó RSM csapattal, akkor az is a képhez tartozik, hogy a most Prospex-Delta Team néven futó, ám a magját tekintve sokéve együtt hajtó csapat eddigi Kékszalag eredményei jobbak, mint Vándor Robertéké volt az első Kékszalag győzelmüket megelőző években.

Na, hát ennél lágyabban nem tudom körülírni, hogy tényleg esélyesek…

Az építés

A hajó a pécsi Magnus Aircraft üzemében épül. Öröm ilyen gyárat látni. Nem hajógyártó üzem, viszont világszínvonalú, saját fejlesztésű kisrepülőgépeket építenek ugyanúgy fejlett karbon-kompozit technológiával, mint ahogy a Pauger Carbon gyártja a hajóit Kápolnásnyéken. A két üzem színvonala több ponton hasonló. Remélem a Magnus Aircraft repülőgépei is legalább annyira csípik a nagynevű konkurensek szemét, mint a karbon hajóink…

A Paugerhez kapcsolódik az is, hogy a Prospex-Delta Team fő fejlesztői közül ketten, Munka Márton és Schultz Domokos a Pauger Carbonban tanulták a karbon kompozit szerkezetek lehetőségeit, a jó árbóckészítés fogásait.

A munkákat és az egész projektet Lichtenberger Attila szervezi, hajtja, koordinálja fáradhatatlanul. Az hidraulikus és elektronikus berendezések fejlesztésében Szigeti Stacey viszi a prímet. Nemrégiben csatlakozott hozzájuk a vitorlakészítésben és hajóépítésben is járatos Nagy Gábor.

Az árbóc saját készítésű, a vitorlákat Ausztráliában készíti a Doyle Sails. Kaiser Kristóf örömmel osztotta meg az épülő hajót bemutató találkozó során, hogy tudtak olyan módosítást kérni a grósz tervezésekor, amely a számítógépes szimuláció után pozitívan meglepte a nagynevű vitorlakészítőket. Ez nyilván segített abban, hogy a Prospex-Delta Teamet még inkább komolyan vegyék és partnerként kezeljék.

A hajó rövidesen Balatonfüredre utazik, vízre száll és várhatóan május elején megkezdhetik az intenzív edzéseket. Hiszen – lévén új hajó – rengeteg munkájuk lesz még. Nem csak a manőverek, a hajó kezelésének gyakorlásával, amiben nagy előnyt jelent, hogy a csapat magja régóta együtt hajt és a sokféle általuk megvitorlázott katamarán között akadt már hasonló 45 lábas is. De ennél komolyabb feladat a hajó, a vitorlázat felmérése, kiismerése és felgyorsítása. A teljesítményadatok folyamatos értékelése. Ehhez szerencse is szükségeltetik, hogy amikor ott lesznek a vízen, akkor változatos szélviszonyokkal a Balaton is besegítsen a felkészülésükbe.

De ugyan miért ne segítene? Az elismerésre méltóan lelkes, a cél elérésébe rengeteg munkát fektető csapat megérdemli a segítséget. Márpedig aki hiszi, hiheti, aki nem, hát nem, de a tőlünk, emberektől független erők, a természet valahol mindig értékeli a tisztelettel odaálló harcosokat.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!