America’s Cup jövő – 1. rész – Az új-zélandi csapat eladta a lelkét?

Talán nem is akartak megállapodni?

A 36. America’s Cup befejezésekor a brit INEOS Team UK azonnal kihívta a védő új-zélandiakat és az is rövidesen kiderült, hogy két versenyről állapodtak meg. Az elsőn csak ketten versenyeznek egymás ellen, majd ezután következhet egy olyan America’s Cup, ahol több nemzet versengéséből kerül ki az a csapat, amely a kupáért mérkőzhet.

Már ekkor szóba került, hogy a britek szívesen vennék, ha erre a versenyre Cowes-nál, az ő vizeiken kerülne sor. Az IMEOS Team UK szindikátus megalapítása, vagyis 2018 óta Sir Jim Ratcliffe több, mint 200 millió dollárt invesztált az Ineos csapatba.

Sir Jim Ratcliffe Nagy-Britannia második leggazdagabb embere

A Royal New Zealand Yacht Squadron-t képviselő Emirates Team New Zealand a kupa megvédése után tárgyalásokat kezdett az új-zélandi kormánnyal és Auckland Tanácsával a következő verseny hazai megrendezéséhez szükséges támogatásról. A csapat képviselői június közepén felálltak az asztaltól.

Az új-zélandi kormány 99 millió dollárt ajánlott fel. Ha ez új-zélandi dollár, a végösszeg amerikai devizában is 70 millió. Phil Goff, Auckland polgármestere szerint a csapat ennek a dupláját kérte! Mivel, ezt nem kapták meg, bejelentették, hogy „kénytelenek” új rendezési helyet keresni Auckland helyett.

Közbevetőleg: Az olasz Prada Pirelli csapat hároméves felkészülése, beleértve a fejlesztéseket is a 36. America’s Cupra körülbelül 120 millió dollárba került. A következő America’s Cupra nem kell új hajótípust fejleszteni, a már létező csapatok nem nulláról indulnak. Ráadásul az új-zélandi kormánytámogatás nem jelentheti és nem adta eddig sem a kiwi csapat a teljes büdzséjét.

Grant Dalton a Team New Zealand vezetője

Grant Dalton: „Számunkra a legfontosabb mindig a kupa sikeres védése. Ezt Auckland vízein szeretnénk megtenni, de a 37. America’s Cup rendezéséről most más országokkal, helyszínekkel is tárgyalunk, hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel.”

Az biztos, hogy ha valakivel kötelezően tárgyalni kell, de az egyik fél valójában egy másik partnerrel állapodna meg, akkor ugye egyszerűen elfogadhatatlan ajánlattal megy a tárgyalásra, majd a kezét széttárva – nem mi tehetünk róla – távozik. De azért ez elég átlátszó.

Felháborodás

Új-Zélandon, Aucklandben a vitorlázás az egyik elsőszámú sport. Az emberek nagyon nagy részét érdekli, lelkesednek, mindenük a csapat. Amikor 1995-ben a kiwi hajó a Black Magic, Peter Blake vezetésével és Russel Coutts kormányzásával elnyerte a kupát az amerikaiaktól, Dennis Connertől, akkor 3-0-ás vezetésük után az új-zélandi szurkolók egy nap alatt százezer pár piros zoknit vásároltak, mert hitték, hogy ez hajójuk szerencséjének záloga. Amikor korábban Peter Blake győzött, mindig piros zoknit viselt. Egyszer nem abban vitorlázott és kikapott. Az új-zélandiak ezt nem akarták megkockáztatni, vásárolták a zoknikat (amelynek bevételéből a csapat támogatói pénze is nőtt), nehogy ezen múljon valami. Akkor hódította el először az America’s Cupot a Team New Zealand!

A fenti példa is mutatja a szurkolói elkötelezettséget. Az imádat pedig fokozza a felháborodást, ha a rajongott csapat szurkolói úgy érzik, hogy kedvenceik árulóvá váltak.

Jacinda Ardern Új-Zéland miniszterelnöke

Jacinda Ardern miniszterelnök-asszony a New Zealand Heraldnak nyilatkozta a tárgyalások megszakadása után: „Az adófizetőket képviselő kormány teljes jószándékkal tárgyalt, annak reményében, hogy a versenyt itt tarthatjuk Új-Zélandon, hazai szurkolók tömegei előtt. Ugyanakkor meg kellett határoznunk egy pontot, amin túl nem mehetünk. Nem állhatok a polgárok elé azzal, hogy jó üzlet lenne Új-Zélandnak, ha ennél többet adnánk. Ezt soha nem tenném. Az ajánlatunk jó és itt a felső határ. A labda most az ő térfelükön pattog és majd eldöntik, hogy hol akarják megrendezni a versenyt.”

A gazdaságfejlesztésért felelős miniszter Stuart Nash szerint: „Az America’s Cup egyszerre vitorlásverseny és üzlet. Nem veszett el minden. Most a Team New Zealand tárgyalhat másokkal. Ha senkitől sem kapnak jobb ajánlatot, majd visszatérnek és ha a kormány tehet még az ügy érdekében, akkor majd megteszi.”

„Eladták a lelküket”

A maori párt egyik vezetője Rawiri Waititi egyértelműbben fogalmazva adott hangot a csalódottságának. Ami abszolút érthető, hiszen az Emirates Team New Zealand nem csak a hajók neveiben, de számtalan marketingelemben használta fel a sziget őslakosainak kultúráját. Akik egyébként a nemzeti büszkeségükre alapozott erős belső meggyőződéssel tartják többre a dicsőséget valamint az összetartást és összetartozást a kereskedelmi haszonnál.

Rawiri Waititi

„Auckland kiváltságos, gazdag felső rétege megmutatta az igazi arcát. Ha a kormánytól kapott támogatás nem elég, akkor inkább eladják a lelküket a legjobb ajánlatot tevőnek.

Vajon van a belvárosi nagyfiúknak annyi pénzük, hogy megfinanszírozhassák a játékukat? Lefogadom, hogy van. Éppen csak nem hajlandóak kiadni. Minél előbb eltűnik ez az America’s Cup a partjainktól, annál jobb. Költse a kormány ezt a pénzt azokra az emberekre, akik igazán megérdemlik!”

A pandémia hatása

Sokan hivatkoznak arra, hogy a világjárvány miatt lecsökkent az America’s Cup bevétele, különösen a közvetett része. Ez valóban így van.

Auckland és Új-Zéland számára közvetett veszteség az idegenforgalom bevételi kiesése mellett az  is, hogy a leggazdagabb nézők ilyenkor a hajóikkal, yachtjaikkal és szuperyachtjaikkal jönnek és itt végeztetik el a felújításokat, javításokat. Ezúttal nem jöhettek és a helyi hajóipar is sokmillió dollárnyi megrendeléstől esett el.

Ugyanakkor viszont a világjárvány igazi haszonélvezői a leggazdagabbak. Akiknek a vagyona akár kis és közepes országok éves jövedelménél is nagyobb. 2020 novemberében a leggazdagabbnak tartott Jeff Bezos vagyona 178 milliárd dollár volt, de azóta már 190 millárd fölé nőtt. Ez lassan Magyarország éves teljes költségvetésének (bevételi oldal) közel a háromszorosa! Jeff Bezos vagyona 2020-ban több, mint egyharmadával nőtt, vagyis nagyjából egy magyar költségvetésnyivel…

Jeff Bezos nemrégiben rendelt egy gyenge 500 millió dolláros szuperyachtot, és nem ő az egyetlen, aki mostanában tette ezt. A kedvtelési célú hajóipar, annak is a drágább termékeket előállító fele csúcson pörög, amióta tart a koronavírus járvány és a korlátozások. A hajógyárak szállítási határidejei egyre hosszabbak a megugrott kereslet miatt.

Jeff Bezos 500 millió dolláros vitorlás yachtja az Oceanco műhelyében épül. A Maltese Falconhoz hasonló lesz, csak éppen ötven méterrel hosszabb…

A leggazdagabbak vagyona általában ugrásszerűen nőtt, miközben nemzetállamok küszködnek a visszaeséssel. Jeff Bezos az Amazon legnagyobb tulajdonosaként varrathat egyre nagyobb zsebet, de nem csak az online kereskedelemben érdekeltek vagyonosodnak a pandémia idején. Nyilván a gyógyszeriparban befektetők sem panaszkodhatnak, hiszen ez ma már nagyobb üzlet, mint a fegyverkezés, az olaj vagy éppen a statisztikákban végképp nem szereplő kábítószer és a prostitúció.

Bezost tartják a leggazdagabbnak, de persze messze nincs egyedül. Az America’s Cup történetében ismert emberek közül Larry Ellison neve a Forbes listájának 8. helyén olvasható. Az Ineos Team tulajdonos Jim Radcliffe nincs az első huszonötben. Ötven-hatvanadik helyen jár a leggazdagabbak közt.

A gazdagok gyarapodásával, akiknek a pandémia nem jelent nehézséget és veszteséget, semmi mást, csak azt akarom bemutatni, hogy bőven vannak a világon olyan emberek, akiknek egy America’s Cup kampány finanszírozása a legkisebb anyagi problémát sem jelentené. Ugyanaz lehetetlen egy kormánynak, egy városnak, akiknek a járvány veszteségeket és a gazdasági mozgástér szűkülését jelentette, illetve kötelezettségeik vannak a nemzetük és a választóik felé.

Dicsőség helyett profit

Az America’s Cupot és világát soha nem jellemezte az ártatlan tisztaság. De a tizenkilencedik században és a huszadik század javában is ez a verseny olyan gazdag emberek játéka volt, akiket elsősorban a dicsőségvágy hajtott. Alkalmaztak sportszerűtlen, ellenszenves eszközöket is olykor, de a fő támogatók,  az America’s Cup kampányokat szponzorálók indíttatása nem a haszonszerzés volt, hanem a győzelem.

Miként és mikor alakult az America’s Cup ilyen egyértelmű kereskedelmi üzletté, mint amilyennek ma látszik? Hová lettek a simán sportbolond, a kedvtelésükre csak pénzt szóró gazdagok?

Erről majd a folytatásban…

Ruji




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!