Fehér Szalag – körülbelül a 45. következik

A 45. Fehér Szalag, bár nem biztos, hogy éppen a 45.

Ugyanis nincs arról ismert pontos adat, hogy mikor rendezték az első Fehér szalagot. A magyar vitorlás sport történetét legjobban ismerő dr. Dulin Jenő ismeretei szerint az első Fehér Szalagot az ötvenes évek elején, feltehetően 1952-ben rendezték. A Kékszalaggal ellentétesen, páros években került sor a keleti medencét kerülő regattára. Az nem valószínű, hogy már 1950-ben is lett volna Fehér Szalag, hiszen a versenyt a világháború után a páratlan években megrendezett Kékszalag iránti növekvő igény hívta életre. Ez az igény 1950-ben még nem lehetett igazán erős, hiszen a háború utáni első tókerülőkön nagyon kis mezőny versenyzett.

Ötvenes Cirkálók az 1955-ös Kékszalagon. Akkoriban a tókerülőkön is még csak 52-65 hajós mezőnyök vitorláztak

Ha valóban 1952-ben vitorlázták az első Fehér Szalagot, kezdetben kétévente, majd 2000-től a Kékszalaghoz hasonlóan évente, akkor az idei lehet a 45. Fehér Szalag.

Jenő szerint az első tíz évben rendezett öt versenyen a mezőny még átvitorlázott a Tihanyi-szoroson is, mert Földvár előtt kerültek egy bóját. Ezután, tehát  hatvanas években alakulhatott ki a mostani Balatonfüred – Kenese – Siófok – (Öreg) Tihany – Balatonfüred pálya.

A Fehér Szalag komoly hatással volt a Kékszalagra

A kilencvenes években egyre erősödött az igény, hogy évente legyen Kékszalag, illetve bontsák le a modern hajók részvételét az 1934-es eredeti Kékszalag versenykiíráshoz képest fokozatosan felépült, egyre inkább akadályozó korlátozásokat.

1996, 1998, 2000-ben teljes tókerülő volt a Fehér Szalag, a Kékszalaggal közel azonos azonos hosszúságú (siófoki pályajel nélkül), csak ellenkező irányba vitorlázandó pályán, vagyis a Balatonfüred – Keszthely – Kenese – Balatonfüred távon hajóztak a versenyzők. A győztesek: A Manual 11 M OD típusú vitorlással akkoriban két Kékszalagot is nyerő Tuss Miklós, majd a Liberté nevű klasszikus Libera Munka László irányításával, illetve az Anna Hetvenes Cirkáló, Rutai István kormányzásával.

Tuss Miklós a Manuállal győzött három tókerülőn, majd megalkotta a legegyedibb magyar egytestű versenyvitorlást, a számos új ötletet bemutató Lopakodót

A 2000. évi teljes körös Fehér Szalagon – mivel azon a versenyen semmi nem tiltotta a többtestűek részvételét – balatoni tókerülőn először, katamaránnal indultak a Detre-testvérek. A verseny estéjén nagy vihar csapott le a mezőnyre. A katamaránnak eltört az árbóca. Felborultak és kiestek a Libera hajók – a Pleasure (Litkey Farkas) és az Azzardissimo (Brencsán Ábel) is. Győzött az Anna Hetvenes Cirkáló, amellyel Rutai István és csapata vitorlázott.

2001-től lett évente futott verseny a Kékszalag, és a Fehér Szalag újra a Balaton keleti medencéjét kerülő versennyé vált. Viszont az MVSz elnökségének döntése értelmében a páros években maradt a tókerülő Fehér Szalagok nyitottabb, a részvevő hajótípusokat kevésbé korlátozó szabálya.

A Raiffeisen Fifty Fifty győzött a 2021-es Fehér Szalagon

A hajókorlátozásoktól mentes teljes tókerülő Fehér Szalagok egyértelműen bizonyították, hogy érdemes visszatérni az eredetileg is nyitottnak tervezett versenyhez.  A Kékszalagon a korlátozások végül 2014-re szűntek meg, azóta minden évben újra nyílt a verseny az abszolút győzelemért, ahogy azt az alapítók 1934-ben kitalálták, és ahogy azt a három tókerülő Fehér Szalag segített visszahozni.

Az elmúlt években a korábban május-júniusban rendezett keleti medencét kerülő verseny új időpontra, a Kékszalagot megelőző hétvége szombati napjára került. Így nem csak egy szórakoztató túraverseny, de egyben ideális főpróba, amelyen a résztvevők ellenőrizhetik a felkészültségüket a tókerülőre.

Izsák Szabolcs emlékverseny és Classic Round

A Fehér Szalaggal egyben az olimpikon és sokszoros magyar bajnok Izsák Szabolcsra is emlékezünk.  Elsősorban neki köszönhető, hogy ma három olyan gyönyörű 75-ös Schärenkreuzer vitorlázik a Balatonon, mint a Nemere II., a Sirocco és a Lillafüred. Ő volt az, aki a parton pusztuló Siroccót megmentette, támogatókat keresve, ám szűkös eszközökkel a hajót felújította és versenyképes állapotba hozta. Sajnos ki nem próbálhatta, a vízretételt sajnos nem élte meg.

Izsák Szabolcs Gömöry Pál legénységeként az 1965-ös FD Európa-bajnokságon

A Siroccon kapott kedvet a versenyzéshez és a hajótípushoz a Nemere II-őt később megvásároló és felújíttató Láng Róbert, illetve a Siroccón Izsák Szabolcstól Cittel Lajos vette át a stafétát, aki hajóépítőként végül mindhárom 75-ös teljes felújítását véghez vitte.

Cittel Lajos a Siroccót kormányozva a 2022-es Kereked Klasszikus Kupán – Fotó: Szántó Áron

Vagyis alapvetően Izsák Szabolcs kezdeményezőkészségének és elszántságának köszönhetjük, hogy végül mindhárom három szépség versenyhajó lett. Bár a negyvenes években versenyvitorlásoknak szánták őket, mégis csak a 2012-es Kékszalagon, a Lillafüred születésétől számított hatvankét év múltán versenyezhettek először mindhárman egyszerre, egymás ellen.

A Classic Round 2011-ben kezdődött Szoják Balázs az MVSz akkori főtitkárának ötlete alapján . A Fehér Szalagot futva ekkor a klasszikus hajóosztályok különdíjakért versenyeznek, olykor külön is rajtolva a modernebb hajóktól. A Classic Round futam a Klasszikus Kupa versenysorozat része is.

Balatonfüreden a közforgalmi móló vonalába kitűzött rajtvonalról július 9-én indul a keleti medencét kb. 24 mérföldes (44,5 km),  Balatonfüred Kenese Siófok Tihany Balatonfüred  pályán kerülő Fehér Szalag verseny. A Classic Round résztvevői 9 órakor, az Izsák Szabolcs Emlékverseny mezőnye pedig 9 óra 30 perckor.





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!