Foileres borulás az American Magic előadásában

Dean Barkerék is átlépték a határt – bizonyára többször is

2019 őszén a new yorki kihívó az American Magic csapat bocsátotta vízre elsőként (nyilvános ünnepséggel csak másodikként) AC7-5ös foilerét és elsőként is sikerült szárnyra kapniuk az Airbus nevű hetvenöt lábasukkal. Az első AC75 borulásról viszont az új-zélandi védők tettek közzé videót.

Mostanában az American Magic csapatának foileres borulásának képei is bejárták a világsajtót, ám ez az eset nem a 75-ös hajóval, az Airbusszal  történt, hanem archív felvétel, és még a feleméretű, az edzést segítő “The Mule” felborulását örökítette meg 2019 nyarán. Mindenesetre a “Megunhatatlan” című kisfilmük is bizonyítja, hogy az új egytestűek borulása kevésbé veszélyes a vitorlázóknak, mint az előző America’s Cup katamaránjaival elesni.

Edzésen gyakorolni kell a manővereket és megesik, hogy a csapat hibázik vagy csak egyszerűen átlépi azt a határt, amit jó pontosan megismerni…

A legenda szerint egyszer régen a Forma 1-ben egy tesztautóval mérték a legendás világbajnok Jackie Stewart teljesítményét. Egy adott kanyarra, az aktuális körülményekre a mérnökök pontosan kiszámították, hogy hány kilométer per órás sebességnél sodródna ki, csúszna meg az autó. Majd felküldték a pályára Stewartot. Néhány kör gyakorlás után a világbajnok sebessége a kanyarban tized-századra megközelítette ezt a határértéket.

Az új egytestű foilerekkel vitorlázóknak is ez a dolguk. Alaposan kiismerve a hajót a lehető legjobbra kell csiszolni a tudásukat, hogy a versenyen majd a határ közelében maximumon teljesítsenek, baj nélkül.

Borulás az American Magic csapat előadásában

A videón látszik, ahogy a Mule enyhe luvolással felgyorsul. A lékocsi felhúzással állítják a grószt és ugyanakkor a hidraulikával felemelik, a vízből kiforgatják a szélfelőli “lábat”. Ám a gyorsuló hajó túl magasra emelkedik, és enyhén előrébb dőlve a teljes kormány kiemelkedik a vízből. Már csak a szélalatti talpon száguldva a hajó szél alá kezd fordulni.  A lékocsin engednek, de ez már nem elegendő az iránykorrekcióhoz. Végül az előre billenő hajó orra meredeken lefúr, ami túl durva fékezést eredményez ahhoz, hogy talpon maradhassanak.

Nem számítottak ekkora lefúrásra és borulásra, hiszen a foil kiemelésével egyidőben a szélalatti kokpitből a legénység egy tagja elindul a szélfelőlibe. Az árbóc akadályozza meg abban, hogy kiessen. A többiek a helyükön komolyabb megrázkódtatás nélkül vészelik át a borulást. A jobb oldali kormánynál Dean Barker, a balnál Terry Hutchinson. Profik. Nem tekergetik a kormányt, amikor már semmi értelme…

Mule Ops – Never Boring

Newport Mule ops… always valuable, never boring! 🚀America's Cup #TestBoat Summer 2019 ©️ American Magic / Amory Ross

Közzétette: American Magic – 2020. február 11., kedd

A következő videón, amely már az AC75-ös Airbus-t mutatja, a képsor szintén a szél felőli láb kiemelésével kezdődik. Jól látható, hogy a nagy tempónál milyen összehangolt és gyors mozdulatokra van szükség a kormányos és nagyvitorlát trimmelő részéről (ez a lékocsi mozgásán látszik) az ideális szárnyaláshoz. Olyankor pedig a hajó nem emelkedik magasra ki a vízből, mint a Mule tavalyi borulásakor, hanem éppen csak a víz felett száll. Dean Barkerék sokat tanultak a kisebb hajón, hogy így menjenek az Airbus-szal.

Starfighter Ops – DEFIANT

Starfighter ops… foils locked in attack position ✨🇺🇸America's Cup #StarWars #RiseofSkywalker['s AC75]

Közzétette: American Magic – 2019. december 20., péntek

Ruji



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!