Kereked Klasszikus Kupa – a legbalatonibb klasszikus, a 25-ös Túrajolle sokadvirágzása

Nem a méret számít

Milyen túrahajó típus való a leginkább a Balatonra? Társaságban, akár a családdal vitorlázva milyen vitorlás nyújthatja a legtöbb élményt? Mivel lehet vitorlázva bejárni a tó minden zugát?

A tó átlagmélysége 3,5 méter körüli, és mivel nagy területeken  – a déli part közelében és a Keszthelyi-öbölben a Zala torkolata felé – sekély a víz, ezért nyilván egy liftkíles, de még inkább egy uszonyos jolletípus lehet a legmegfelelőbb. A 25-ös Jolle egy évszázada bizonyítja, hogy ő az!

A magyar vizeken vitorlázó hajótípusok közül talán a 25-ös Jolle az igazán tipikus balatoni hajó. Ezen a tényen divattrendek nem változtatnak.

1937 : 25-ös úrajollék versenye a Balatonon

1933-ban kezdték el építésüket, természetesen Benacsek Jenő balatoni honosítású tervei alapján, melyek a Német Vitorlás Szövetség Wanderjolle típusán alapultak. De a németek egy évvel később törölték a 25-öst osztályhajóik sorából (náluk 15-ös és a 20-as van a versenyrendszerben), így ez a típus egyedül a Balatonon maradt életben.

25-össel akár derékig érő vízben is nyugodtan raumolhatunk, egyméteresben pedig már cirkálni is képes. Ugyanakkor elég tágas ahhoz, hogy a család is elférjen rajta, persze nem olyan kényelemmel, mint egy nagy, túrázásra épült kíleren. Egy ilyen hajó nem alkalmas arra, hogy valaki a gazdagságát fitogtassa, és flancosan, kidüllesztett mellel motorozzon fel s alá a kikötőben a vélt csodáló és irigykedő tekintetek kereszttüzében. De a nyitókérdés nem is erre vonatkozott!

Bizonyosak lehetünk abban, hogy a 25-ös Jolléval vitorlázóknak, a legfontosabb a hajózás élménye, a természet közelsége, a tó minden részletének megismerése.

Három fő építési hullám

Ebben a hajóosztályban maradt fenn a legtöbb klasszikus első generációs darab.

25-ös túrajollék versenye 1937-ben

A második világháború előtt épült hajók közül tudtommal tizennyolc darab vitorlázik még (mai nevükön: Tatus, Cherry, Odüsszeusz, Placenta, Dögök, Vöcsök II, Kócsag, Mackó, Levente, Irdatlan, Viking II, Lidérc, Vöcsök I, Eretnek II, Lutra, Talizmán, Lajla és Garabonciás). A háború után is épültek szép számmal fa huszonötösök, például a Belker Kölcsönző részére. Ezekre a hajókra bizonyára rengetegen emlékezhetnek, hiszen sokan töltötték a balatoni vakációjukat az akkoriban még olcsón bérelhető Belker-jolléval a Balatonon. Biztos, hogy ezekre a nyaralásokra élénkebben és szívesebben gondolnak vissza, mint az üdülőben eltöltöttekre.

A második hullám a hetvenes évek végétől adott új lendületet. Kenedi István révén Fonyódon egy műanyag testsablon készült, amelyből házilagos kivitelben sok hajó készült. Nekik is köszönhetően 1984-ben újjáalakult a 25-ös Jolle-flotta, és a versenyélet ismét fellendült. Különösen kilencvenes években és az ezredforduló után futottak kitűnő, húsz-harminc indulós magyar bajnokságokat, melyeknek bázisául az egyedülállóan hangulatos, és csakis jollék befogadására alkalmas fonyódi TVSK kikötő, a Port Lacaj adott otthont.

De már ekkor érett a harmadik hullám. 1995 telén az egyik klasszikus huszonötösön, az Irdatlanon felnőtt Tönkő Gábor új, elképzelései szerint modernizált építősablont készített, és az általa épített hajók is csatlakoztak a flottához, a versenyek élmezőnyéhez.

Azóta a T-jolle az egyik legjobb magyar hajóépítő műhellyé fejlődött. 2022-ig 21 darab új 25-ös készült az egykor finnes “Tönci” műhelyében. Ő nem csak építi a hajókat, de tesz a jollék és általában a vitorlázás népszerűsítéséért. Az Ezüstpart kikötőben szervezett jolle-oktatáson idén is ötvenen vettek részt.

A 25-ös Jollénak rengeteg előnye van

Olcsó, hisz aki kellő elszántsággal és kitartással, valamint némi kézügyességgel rendelkezik – kis szakmai segítséggel – önmaga is képes elfogadható hajót építeni. Bár ez napjiankban már nagyon ritkán történik meg.

Az első generációs 25-ös Túrajollék egyike a Kócsag – tekerhető bummos reffeléssel, persze alba nélkül és bumról húzott grószsottal

Vitorlázata felépíthető a Csillaghajóéra, azaz a Star nagy- és orrvitorlája kiválóan megfelel egy huszonötösre. Ilyenek használtan aránylag olcsón beszerezhetők. És  ha mindezt egy génuával és egy Soling-spinnakerrel kiegészítjük, akkor már versenyzésre is alkalmas a hajó. Kis szélben is gyors, így még a hosszú túraversenyeken is, ahol rengeteg hajóval együtt versenyeznek a 25-ös Jollék, élvezetes a részvétel. A Kenese–Keszthely rekordot 1936-tól ötvennyolc éven át tartotta a Novara nevű huszonötös.

Borulékony-e?

Sokan attól tartanak, hogy ez a hajó erős szélben veszélyes, felborulhat. Ez igaz, de a 25-ös Jolle rendkívül stabil, viharos időben is biztonságosan megvitorlázható. Ahhoz, hogy felboruljon, nem elég egyetlen hibát véteni. Legalább kettőt-hármat kell egyidejűleg elkövetni ehhez. Igazolja mindezt, hogy a borulások többsége pályaversenyeken következik be, ahol mindenki többet kockáztat, mint egy családi túrán.

A Csilige T-Jolle a 25-ös flottából

Mindörökké 25-ös

A 25-ös Jolle nem csak a nagyszámú eredeti hajó, vagy a házilagosan épített műanyag jollék révén van életben. Csökkenő aktivitású évek után rendre új erőre kap az ilyen hajókkal vitorlázók lelkesedése. Napjaink egyik örömteli tendenciája, hogy a Port Lacajban honos jollésok leszármazottai és barátaik körében kapott ismét lábra a 25-ös szeretet, és egyre többen indulnak újra versenyeken a régi hajókkal, amelyekkel egy-két évtizede még apáik, nagyapáik karázoltak a vízen.

Ő lesz talán a folytatás? A T-Jolle új, 8 méter hosszú vitorlása egy ideálisan és mai stílusban megépített  25-ös jolle

Ráadásul a hajóosztály technikailag is rendre megújul. A T-Jollénál most elkészült egy új, a méreteiben a 25-ös Jolle előírásainak is megfelelő modern hajó, a T26. Ez lesz-e a folytatás, netán a negyedik hullám? Majd az osztály, a 25-össel vitorlázók eldöntik. De a lényeg: 25-ös Jolléban mindig van továbblépés, mert ha valaki egy kicsit alaposabban elgondolkozik a kérdésen, hogy vajon milyen vitorlás a lealkalmasabb a Balatonra, a válasszal mindig ugyanoda lyukad ki…

Ruji









Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!