Kereked Klasszikus Kupa – az Ötvenes Cirkálók

A bútorszállító

Születése után ez lett a beceneve, mert az Ötvenes volt a Balatonon az első tágas, kényelmes, luxust is nyújtó túrahajó. De mennyire más értelemben, mint a maiak!

1940 végén azzal a céllal került szóba egy új osztályhajó létrehozása, hogy a már meglévő versenycirkálóknál kényelmesebb, tágasabb feltételeket biztosítson a túrázni vágyók számára, mégis legyen versenyértéke is. Az Ötvenes adaptáció eredménye, de a Balatonra igazítva egyedi, magyar típus lett. A német Seefahrtkreuzerre Benacsek Jenő – ki más –nagyobb vitorlázatot tervezett, így a megszülető új hajó nem felelt meg a nemzetközi előírásoknak. Ezért egyszerűen Ötvenes balatoni cirkálónak keresztelték és önálló életre kelt.

A Fortuna az egyik első fatestű és betonkíles Ötvenes volt. Ma felújítva és átépítve nyeri a versenyeket – Fotó: Szekeres László

A hajóosztály ma is élő, bár az utóbbi években a versenyeiken csökkent a résztvevők száma és mostanában csak flottabajnokságokat futnak. Ettől ők nem érzik magukat rosszabbul, legfeljebb kevesebb az adminisztratív nyűgjük. De a kilencvenes években és még az ezredforduló után is rendszerint tizennégy-tizennyolc Ötvenes vívott szoros versenyt a magyar bajnokságok futamain.

Az osztályban együtt vitorláznak a régi és újabb hajók. Egyrészt ott vannak az 1940–44 között épült vas- vagy fatestű Ötvenes cirkálók, másrészt az 1989 óta született újabb, műanyagból gyártottak. 1956–57-ben is készült egy sorozat vastestű hajó az akkori SZOT-flotta részére. Közülük is több vitorlázik még, de csak az Orion indult rendszeresen versenyeken is. 1994-ben Holovits Györggyel a kormányánál még bajnokságot is nyert!.

A kilencvenes évek legfontosabb eseménye az Ötvenes osztály fejlődésében kétségtelenül az új műanyag hajók megjelenése volt.

A Nautik hajóépítő műhelyben Soponyai Géza és Kovács Ottó vezetésével sablont készítettek, amelyhez ősmintául az 1940-ben épült vastestű Ötvenes, a Mars szolgált. Az ebből a sablonból kikerülő új hajók megjelenése óta beszélhetünk igazán önálló Ötvenes cirkáló osztályról. Bár 1942 és 1965 között rendeztek Ötvenes bajnokságokat, ezután a résztvevő létszámának csökkenése miatt már csak más nagyhajós osztályokkal összevontan versenyezhettek. Ezen a helyzeten változtatott az új műanyag hajók és új csapatok megjelenése. Ezután az Ötvenes Cirkáló osztály élete felpezsdült.

Benjamin, az egyik műanyag testű Nautic Ötvenes – Fotó: Szekeres László

Már megint a Sopi!

Mondhatnánk. De nem mondhatjuk, úgy legalább is nem, hogy “már megint”, mert az Ötvenes az első olyan típus volt, amely Soponyai Géza munkásságának köszönhetően kapott életre és lett önálló hajóosztály. Minden egyéb általa és a műhelye által a Balatonra teremtett és hajóosztállyá erősödött vitorlás típus, minden újabb Nautik osztály ezután született. Az Ötvenesen csak begyakorolta, hogyan kell egy jól eltalált vitorlás típus köré közösséget is építeni. Mert az mindenkinek jó. Az eladásnak és általában az életnek is…

Napjainkban is épül Ötvenes Cirkáló, többnyire műanyag héjon egyedi fa fedélzettel

Napjainkban is épül egy-egy új Ötvenes. Műanyag testtel, jellemzően egyedileg épített fa fedélzettel. Testformája és vitorlázata miatt messziről felismerhető egyedi klasszikus típus, mert a többi cirkálóhoz képest (egy-két kivételtől eltekintve) erősebben ívelt a fedélzet vonala.

Mi az egyedi alkotás valójában?

Benacsek Jenő és kollégái a harmincas-negyvenes években a Balatonfüredi Hajógyárban nagyon érthettek a szakmájukhoz. Akkoriban a tervezés nagymértékben jelentett adaptációt, mert a tervezők és hajóépítők a nemzetközi trendekhez igazodva gyakran indultak ki sikeres és elterjedt hajótípusokból.

Az még más kor volt! Ne ítéljünk a múltról a mai világunkhoz igazodó aggyal! (Pláne, ha az a kor aktívan igyekszik eltekerni a józan, mérlegelő, önállóan gondolkodni igyekvő agyakat…) Ha ma valaki lemásol egy bevált formát, átvesz sorokat más verséből vagy egy sikeres festő stílusát utánozza, azt plágiummal vádolják és feltehetően még szerzői jogokat is sért, vagyis szinte bűnözőnek tekintendő. De ez csak a mai életünk sajátossága, amióta az emberek a felgyorsult világban gazdasági fogalmak alapján alkotnak véleményt! Amióta minden így vagy úgy, de pénzre váltott és eszerint értékelt lett! Egykor azt, ami ma plágium, egyértelműen az elődök, a mesterek megbecsülésének tekintették.

Mozart zongoraversenyeiben vannak olyan részek, ahol a zongorista a saját feje után mehet, improvizálhat, ahová Wolfgang Amadeus írt ugyan hangjegyeket, de azzal a megjegyzéssel, hogy “játszd ezt, ha épen nem tudsz jobbat!”. Az igazi nagy művészek ott természetesen módosítottak.

A hajótervezésben, ahol a különféle – egyébként a hajóosztályok kialakulása felé is vezető – előnyszámítási módok majd tervezői képletek jelentették az alkotó elmék jó értelemben vett korlátait, teljesen elfogadott volt a sikeres tervek egy az egyben átvétele. A továbblépést jelentette ezek alkalmazása, átértékelése, a helyi igényekhez igazítása.

Ötvenes Cirkálók az 1955-ös Kékszalagon

Benacsek-Hankóczy Jenő némely hajójának vonalai feltehetően milliméterre egyeznek mondjuk egy Reimers tervezésű svéd cirkálóéval. Majd a következőt már módosította a balatoni viszonyokra. Egyes külföldről átvett típusok ily módon megtartva és fejlesztve egyedi balatoni jelenségek lettek (például az Ötvenes vagy a 25-ös Jolle), miközben a “forrásmű” esetleg idővel el is tűnt a származási helyéről. Aztán az adaptálás, fejlesztés oda vezetett, hogy született valami olyan egyedien új darab, amiért már onnan jöttek el csodálkozva, ahonnan az eredeti verziók indultak.

Amikor Benacsek Füreden megtervezte és a Hajógyár megépítette a “szappanjollénak” nevezett 22-es Binnenjollét, akkor Manfred Curry a kor talán legnevesebb európai versenyvitorlázója jött Balatonfüredre hajóért, illetve innen vitt magával brigádot új vitorlásánák megépítésére. Ezután a német jolletípusok sorra készültek olyan lekerekített fedélzettel, mint Benacsek szappanjolléja.

Az Ötvenes is az okos, mesteri adaptáció különleges szülötte és így egyedi magyar vitorlás hajótípus.

Remekül vitorlázik

Jó konstrukciójának köszönhetően az Ötvenes gyenge és erős szélben egyaránt jól vitorlázható. Reffelni csak ötös szél tájékán szükséges. Túrázáskor akár két ember is könnyen kezelheti, versenyen persze öt-hat fő szükséges a manőverek gyors végrehajtásához. A legénység mozgásához, a feladatok ideális elosztásához a hosszú hajótest, a kabintető, illetve a fedélzet nagy szabad terei, valamint a tágas kokpit kényelmes lehetőséget nyújtanak. Hosszú, nehéz tőkesúlyának köszönhetően alig billeg a hullámokon, szépen megdőlve, magabiztosan halad a célja felé. Bőszélben, spinnakerrel vitorlázva érezni a hat tonna erejét, és azt uralni felemelő élmény.

Erős szélben spinnakerezve uralni egy Ötvenes Cirkáló erejét felemelő élmény –  Fotó: Cserta Gábor

Bár szereti az erős szelet, mégis meglepő módon igazán gyenge szélben él az Ötvenes. Ilyenkor a Harmincas Schärenkreuzereknek is komoly ellenfelévé válik. Súlyának köszönhetően jól megőrzi sebességét a fordulók után, és ha egyszer belendült, akkor könnyedén átszalad a kisebb gyengüléseken is. Kitűnő versenyosztály, mert az olimpiai típusokhoz hasonlóan a hajók sebessége közti különbség nem jelentős, így a futamok izgalmasak, szorosak, sokesélyesek.

Az Ötvenes tipikusan balatoni hajó, öröm látni a tavon. Manapság, amikor egyre több, kicsit vízi házra emlékeztető nagyhajó úszik a vízen, különösen szemet gyönyörködtető, ha felbukkan köztük egy klasszikusan elegáns Ötvenes cirkáló.

Ruji







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!