Mini Transat 2023 – Az első szakaszon látottakról Kovács Tamással, az itthon alig ismert Mini 650-es szólóvitorlázóval
Nem egy magamutogató típus
Az idén ötvenéves Kovács Tamást aránylag kevesen ismerik a magyar vitorlás berkekben. Nem egy marketingorientált, magamutogató típus. Pedig ő a legtapasztaltabb és legeredményesebb magyar szólóvitorlázók egyike. Kevesen tudják, de 2014-ben több mediterrán versenyen győzött vagy ért el jó helyezést. Olasz bajnok volt és négy hónapig vezette is az Mini 650-es világranglistát olyan azóta ismertté vált olasz menővel együtt, mint Giancarlo Pedote. Végül a szezon végén 84 hajóból 7. helyen végzett, majd 2015-ben is az első harmadban jegyezték az addigra csaknem kétszeresére bővült létszámú ranglistán.
A kis hat és fél méteres hajójával az 509-es rajtszámú, Sam Manuard tervei alapján 2004-ben épült Protóval a Banzai-jal 30 ezer tengeri mérföldet hajózott.
Az eredményeinek köszönhetően külföldön sokkal ismertebb, mint itthon. Nem csak versenyzőként tevékenykedett azokban az években, de elismert oktatóként az offshore, a nyílt tengeri vitorlázás fogásaira is tanította az érdeklődőket.
A csaknem Mini Transat részvétel 2015-ben
2015-ben megkapta a rajtengedélyt a Mini Transat versenyre, ám azt a francia rendezők két héttel a rajt előtt visszavonták, úgymond adminisztrációs hibára hivatkozva. Annyi történt, hogy Tamás eredeti hajónaplója elveszett a postán, és nem érkezett meg a rendezőkhöz, akik nem fogadták el az egyébként náluk lévő elektronikus másolatot, illetve a menetteljesítéseket igazoló kikötői papírokat. Ehelyett két héttel a rajt előtt 500 mérföldes kvalifikációs menetre szólították fel, miközben a hajóját éppen Balatonalmádiban szerelte, készítette fel a transzatlanti menetre. Így a Mini Transat részvétele elmaradt.
Soha nem volt szponzora, így 2015 után, bármennyire imádta is, nem bírta folytatni a nemzetközi versenyeken való részvételt. Balatonalmádiban él, kompozit hajóépítéssel, és karbon kompozit szerkezetek tervezésével, kivitelezésével foglalkozik.
Ki mást kérdeznék a Mini Transattal kapcsolatban? Erről ő tudja a legtöbbet és az eredményei hitelesítik a meglátásait.
- A Széria osztályban az első öt helyezett Verdier tervezésű Pogo 3-assal ment. Ez a típus abban a szélben, ami most fújt, jobb a többinél?
- Nem, ez most véletlenül alakult így. Egyrészt nincs a leginkább használatos típusok között nagy különbség a teljesítményt tekintve. Ugyanakkor szerintem a Maxi Raison jobb, különösen azok, amelyekbe már beletették az új kílt és az új kormánylapátot. Azok, komolyan mondom, brutálisan jók.
- Végül is a Szériák nem voltak nagyon lemaradva a Protóktól, holott lévén üveghajók a karbonnal szemben nehezebbek. Emellett rövidebb az árbócuk, tehát kisebb a vitorlázatuk, na meg a tőkesúlyuk is.
- Nagyon sokáig ott mentek az abszolút legjobb ötben. Volt olyan, hogy abszolút második helyen állt Széria hajó. Ráadásul egyre könnyebbek. Az én 2004-es karbon Protómnál már alig nehezebbek. Ráadásul a súlypontokat is nagyon levitték.
- Mert, hogy nem súlykorlátozás van, hanem csak a felhasználható építőanyagok korlátozottak?
- Nincsen súlykorlátozás. Az anyagkorlátozás és a doboz-szabály köti meg a tervező kezét. Az én Protóm mindenestül 850 kg, a mai Széria hajók pedig már 900 kiló körül járnak, sőt van könnyebb, 750 körüli is. Egyszer vigyáztam egy barátom hajójára. Egy top Mini 650 -es, Transatot is nyert. Ha ráléptem, huppogott a fedélzet. Igyekeznek minél könnyebbre építeni, nincs benne anyag, annyira ki van könnyítve. Erős a bordázat, az megtartja, ha meg szétesik, majd megcsináljuk! Visszatérve a Széria-típusokra, szerintem a második szakaszon a Maxik el fogják verni a Pogókat. A Pogó 3 maga idejében hatalmas minőségi ugrást jelentet. Jól ment gyenge szélben, hátszélben, és jól erősben is. Nagy jó volt a balansza – vagyis a hosszirányú mozgása –, de már tizensokéves terv, és az újabb szériahajók túlhaladták.
- Te a saját hajód miatt is kapcsolatban vagy vele, és jobban figyeled Sam Manuard munkáit. Idén ugybár a Protó mezőnyben ott van két nagyon különböző modellje. Az egyik, amelyikkel Caroline Boule vitorlázik hatalmas foilokkal szerelt és a hajótest is különleges. Carlos Manera hajóján viszont látványosan kicsik a foilok. Láthatóan inkább a jó átlagsebességre hajt.
- A lány hajójában állítólag iszonyatosan nagy potenciál van, de Caroline aránylag kezdő, ráadásul a nagyfoilos hajókon az látszik, hogy egyedül nem tudod kihozni belőle a lehető legjobb teljesítményt. Igazából vezérlés kéne rá.
- Nem bírja jól vezetni az automata kormány?
- Nem az autopilot jelenti a problémát, hanem az, hogy folyamatosan nyomatékon legyél. Az egyébként szintén, vagy még jobban túlvitorlázott, de sokkal stabilabb hatvanlábas IMOCÁkhoz képest egy Mini 650-es sokkal többet bukdácsol, ezért a foilozást sokkal nehezebb kivitelezni és kezelni.
- Tehát bizonyos hullámzásban nehéz fönntartani a folyamatos szárnyalást?
- Az Atlanti-óceánon át már jó lesz a hosszú hullámokon, de például a Finnisterre-foknál és attól délebbre a spanyol partok közelében a „choppy”-s, rövidhullámos vízben nem volt könnyű foilon maradni.
- Mik az autopilot használat jellemzői egy Minin?
- Két iskola van. Ismerek olyan srácot, aki nagyon sokat használja. Én azt vettem észre, hogy nagyon zord körülmények között az a jó megoldás, ha a pilot viszi a hajót és ehhez trimmelek, ehhez állítom folyamatosan a vitorlákat. Jobb átlagot tudok így hozni nagyszeles, de rövidhullámos vízen.
- Úgy érted megkönnyíted a kormányzást a vitorlaállítással, illetve ha beindult, akkor jól tudod állítani a látszólagos szél alakulásához a vásznakat?
- Az autopilot nagyon jól viszi a hajót a valós vagy a látszólagos szélhez állítva, de a vitorlák kezelésével, a rásegítéssel javítod az átlagot. Elkerülöd, hogy ne kelljen a kormányt keresztbe húzni, ne kezdjen luvolni. Gyenge szélben viszont csak a kéz működik. Olyankor nincs elég nyomaték az érzékelői számára a jó kormányzáshoz. Az újak 2 csomónál már jól elviszik, de ha van egy oldaláramlás vagy bármi, akkor vége van, meghülyül. A másik pedig a nagy hullámon haladás. Abban kormányzással plusz sebességet tudok hozni. Ha párviadal van, másik hajó a közelben, akkor sokkal jobb a kéz. De nagy hullámról, három-négyméteresről beszélek.
- Mert, ha megindul és siklik le a hullámvölgybe, akkor látni kell, hogy hová érkezik?
- Az autopilot nem tudja azt látni, hogy amikor megcsúszok a hullámon, akkor a következő hullámot elérve hova tegye az orrát, ahol könnyebben felúszik majd rá. A Mini rövid hajó, de nagy a vitorlázata, és be tudja fúrni az orrát az előtte lévő hullámba, ha megsiklott egy hullámvölgybe menetkor és rossz helyre érkezik. Az Autopilot nem látja, hogy milyen a következő hullám, és nem látja a „swelleket”. Megesik, hogy mész simán raumban, és egyszer csak jön egy háromméteres keresztben, oldalról. Megtörtént velem, hogy egy ilyentől felkenődtem a grószra! Be voltam kötve, meg minden, de becsapódtam kitárt karral és csúsztam le róla.
- Ez elég rajzfilmes kép. Rajzfilmben ilyenkor összerepedezel, és kis darbokan csurogsz be a kokpitbe…
- Visszatérve a Manuard Protókra: én azt mondom, hogy Caroline esetében a nagyfoilos Manuard Protóval, ha minden összejön neki, akkor nagyon gyors lehet. Hogy ő mennyire képes erre, azt nem tudom. Egyelőre a körülmények nem kedveztek neki. A passzátövezetben pedig majd kiderül, hogy milyen ügyes, illetve mit bír a hajó szerkezetileg. Most huszadik, de ha valamennyire tudja érvényesíteni a hajója képességeit, talán be tud jönni vele a tízbe. Majd meglátjuk.
- Egyelőre a szakértők nem találták el, hogy ki lesz elől. Különösen a Széria kategóriában.
- Azért végül még lehet igazuk. Ők az egész versenyre adták meg a tippjeiket. Ezen az első szakaszon sokszor kellett szerencse is a jó taktikai döntésekhez, mert a szél párszor váratlant húzott, még az előrejelzésekhez képest is. De a transzatlanti meneten jobban kijönnek majd a sebességkülönbségek.
A verseny honlapja élő térképes nyomkövetéssel
A résztvevők listája a hajótípusaik feltüntetésével