Ocean Race Europe – Gyengeszeles taktikai harc a 3. szakaszon

Az érem – és a szigetek – két oldala

A harmadik nyílttengeri szakaszon jó szeles rajt után idegtépően gyenge szelekben vitorláztak a hajók Alicantréből Genovába. Döntő navigációs-taktikai kérdés volt, hogy a Baleári-szigeteket északról vagy délről érdemes-e kerülni.

A harmadik szakasz hangulatai – kisfilm

Olimpiai kishajósok diadala

Offshore Team Germany – a 3. szakasz győztese az IMOCA 60-asok között

Persze kiegészülve egy Vendée Globe sztár szólóvitorlázó navigátorral. A fotón a kormánynál Robert Stanjek, a csörlőnél Benjamin Dutreux és Annie Lush, a köteleknél háttal Philip Kasüske, a kamera mögött Felix Diemer médiafelelős.

Az Ocean Race Europe nevében ott az óceán, de a ezen a versenyen még a nyílttengeri szakaszokon sem dominálhattak azok a hajók, amelyek az erős passzátszelekre vagy a bőszeles déli óceáni vágtákra optimalizáltak. Mert különösen a Földközi-tengeren rengeteget mentek gyenge szélben és bőven akadt krajc, vagyis szél felé cirkálás. Mi tagadás ezek nem a modern IMOCA 60-asok kedvencei, pláne nem a foilereké.

De mindez túl egyszerű magyarázat lenne az Offshore Team Germany fölényes szakaszgyőzelmére ebben a hajóosztályban. Robert Stanjekék 21012-es, foil nélküli hajója kétségtelenül előnyben van gyenge szélben a szárnyas ellenfelekhez képest, ám ezúttal az a döntésük fizetett, hogy ők egyedül az IMOCA 60-asok közül a Baleári-szigetek északi oldalán navigálva törekedtek Genova, a cél felé.

Alábecsült olimpiai kishajósok

A nemzetközi szaksajtóban a szakaszt értékelő írások között több is akad, amelyekben az újságírók azon csodálkoznak, hogy a német csapat ilyen jól teljesít. Hiszen “csak” olimpiai kishajósok, kevés vagy semennyi offshore tapasztalattal. A franciák még azt is olykor odabiggyesztik, hogy “nem is Figaróztak…”. Különösen ez a kitétel, a legendás francia tengeri szólóvitorlás sorozatra utalás mutatja, hogy manapság sokan az offshore tengeri menőket és pláne a szólóvitorlázókat valamilyen felsőbb kasztként kezelve, mennyire alábecsülik az olimpiai osztályok versenyzőit,. Ők ugye csak “kishajósok”…

Nem részletezném, hogy az olimpikonok, kishajós menők közül hányan és kik lettek a tengeri offshore versenyzés nagyjai. De az alapokat, a hajó “érzetet” leghatékonyabban az olimiai osztályokban hajtók tanulják. Ráadásul amit egy Finnben, Sztárban (nem véletlenül mondom ezeket a hajóosztályokat) megtanul a sokat és intenzíven hajtó versenyző, az mindennek az alapja a hajóvezetéstől a taktikázásig. A többi, a bőszeles vitorlák, a nyílt tengeri meteotaktika, leszámítva a napokon át tartó folyamatos terhelés és elszigeteltséget, az csak sallang. Megtanulható, szinte pillanatok alatt.

Az olimpiai kishajós menők olyan magas szintű precizitáshoz szoktak, olyan gyorsan és pontosan kell reagáljanak alig észlelhető változásokra a hajóvezetésben és a taktikában egyaránt, ami kifejezetten előny a nyílt tengeren és olyan nagy hajóban, mint egy IMOCA 60-as.

Robert Stanjek (Star) és Philip Kasüske (Finn) sikeres olimpiai kishajósok, és egy ideje már az IMOCA60-asban edzve készülnek z Ocean Race földkerülőre. Ráadásul velük van navigátori szerepben is Benjamin Dutreux szólóvitorlázó, a legutóbbi Vendée Globe egyik nagy felfedezettje, a helyi vizek ismerője is. A kishajós és match race tapasztalatokkal bíró Annie Lush pedig két Ocean Race tapasztalatával a tarsolyában érkezett a csapatba.

Balról jobbra: Diemer, Lush, Stanjek, Kasüske és Dutreux

A Baleári-szigetek északi oldalán maradva már a második napon messze előre kerültek a másik oldalon navigáló és a gyenge szélben szenvedő foileres modern IMOCA 60-asoktól. Csak az Offshore Team Germany tartotta a lépést a második-harmadik napon is az ilyen szélben gyorsabb VO65-ösökkel.

És az döntő partmenti futam is nekik, az olimpiai kishajósoknak fog kedvezni a szárny nélküli, hagyományos uszonyos hajójukban.

VO65 – Mirpuri

Yoan Richomme csapata esélytelennek tűnő helyzetből győzött. Az utolsó mestén Genovához közeledve Bouwe Bekkingék (Sail Poland) vitorláztak az élen magabiztosnak tűnő előnnyel, és az AkzoNobel (Chris NIcholson)is mérföldekkel járt a Mirpuri előtt. Ám egy kockázatposnak tűnő taktikai húzásal a portugál hajó l ett a győztes.

Arra számítva, hogy Genova előtt teljesen leáll a szél a portugál csapat meghúzta a nyílt tengeri slágot, és késő este egy saját szélcsíkkal a semmiből bevágtattak az ellenfeleik elé a célban.

Balról jobbra: Diemer, Lush, Stanjek, Kasüske és Dutreux

Egy hasonlóan kockázatos húzásra vezető helyről az első szakaszon Cascais előtt már rajtavesztettek. Most kegyes volt hozzájuk az igen szeszélyes időjárás.

Mindkét hajóosztályban az utolsó, partmenti futam dönti majd el, hogy ki lesz az Ocean Race Europe győztese.

Ruji

HonlapNyomkövető– Eredmények – Facebook

Videók: https://www.youtube.com/theoceanrace

Az utolsó genovai coastal race első három helyezettje kap 3 – 2 – 1 pontot. Mivel az összetett  versenyben mindkét hajóosztályban a dobogósok között minimális a pontkülönbség, az utolsó partnmenti futam eredménye döntő lesz.

Összetett eredmény a 3. nyílttengeri futam után:

IMOCA 60
1. Offshore Team Germany (GER) – 14 pont
2. LinkedOut (FRA) – 13  pont
3. 11th Hour Racing Team (USA) – 12 pont
4. CORUM L’ Épargne (FRA) – 7 pont
5. Bureau Vallée (FRA) – 5 pont

VO65
1. Mirpuri Foundation Racing Team (POR) – 18 pont
2. AkzoNobel Ocean Racing (NED) – 17 pont
3. Sailing Team Poland (POL) – 15 pont
4. Team Childhood I (POL) – 12 pont
5. The Austrian Ocean Race Project (AUS) – 10 pont
6. Ambersail-2 (LTU) – 9 pont
7. Viva México (MEX) – 8 pont








Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!