Új 22-es Binnenjolle – egy hajótípus újjászületéséért

A vizek Bugattija

Nagyapáink szíve csücske, a múlt század harmincas-negyvenes éveinek legsportosabb vitorlás versenyhajója volt a 22-es Binnenjolle, amellyel Kovács Béla csapata két Kékszalagon is győzött 1936-ban és 1938-ban.

22-es Versenyjolle mezőny a Balatonon az 1930-as években

A múlt század  harmincas-negyvenes éveiben vele indult a Balatonon a magyar vitorlás sport egész Európát tekintve is figyelemreméltó fellendülése. Az első magyar bajnoki címet a nálunk a 22-es Versenyjollénak nevezett típussal versenyezve lehetett megszerezni 1929-ben. 1933-ban pedig a vitorlás sport történetének első európai kontinensviadalára, a valaha volt első Európa-bajnokságra került sor a Balatonon és a résztvevők 22-es Binnenjollékban ülve mérték össze tudásukat.

A korszak legsportosabb vitorlás típusa volt a Balatonon. Az igazán elkötelezett versenyzők ilyenekkel vetélkedtek. Igazi “arisztokrata pukkasztó” darabok voltak, amellyekkel a versenyzésért lelkesedők hajtottak az urizálást, a partikat favorizáló arisztokratikus klubokkal szemben. A Balatonra termett vitorlás, mert gyenge szelekben nagyon mozgékony, gyors.

Gyenge szélben is könnyedén vitorlázik

A 22-es Binnenjolle olyan egyszerű méretkorlátokkal szabályozott tervezői típus, amelynek kialakításakor, megálmodásakor szárnyalhatott az alkotó fantázia. Amelyből Balatonfüreden Benacsek Jenő tervei alapján olyan sikeres darabok épültek a harmincas években (szappan-jolle), hogy a kor akkor legnagyobb nevű európai vitorlázója Manfred Curry is rendelt egyet, majd magyar brigádot vitt magával Németországba, hogy újabbakat építsenek.

Magyarországon a világháború után már nem vagy csak elvétve épült 22-es, az ötvenes-hatvanas években pedig az akkor új Repülő Hollandi kiszorította a versenypályákról az egyre jobban leromló öreg darabokat. Ma már csak elvétve találni egy-egy öreg 22-es Versenyjollét a Balatonon.

Binnenjolle mindörökké

Az első méterek a Pécsi-tavon – Fotó: Kálmándy Ferenc

Ám most szombaton, szeptember 12-én Orfűn, a Pécsi-tavon az osztályt újjáéleszteni szándékozó ünnepi hajóavatásra gyülekezhettünk. Vincze Gábor vitorlázó megbízásából és közreműködésével, Mezősi László hajóépítő mester siófoki műhelyében 10 hónap alatt épült az 1938-as Kékszalag-győztes Kincsem IV. replikája, másolata. A fából készült gaffos rudazatot Szabadi Tibor készítette el, míg a vitorlákat stílszerűen Tuss Miklós szabta.

Stílszerűen, mert a hajóosztály egykori fellendítéséért édesapja Dr. Tuss Miklós rengeteget tett. Több hajót építtetett az 1930-as években, folyamatosan kísérletezgetve a formákkal, de a vitorlázattal is. Ő készítette a szokásos gaffos nagyvitorla helyett az első egyenes árbócos, úgynevezett marconi rudazatot is – amellyel rengeteget borult – és csapataiban sok fiatalt tanított meg vitorlázni. Fia 83 évesen (ugyan ki gondolná róla, hogy ennyi?) Orfűn az elsők közt szállt vízre az új 22-es Versenyjolléval.

Tuss Miklós és Vincze Gábor a J avatásán – fotó: Kálmándy Ferenc

Az új hajó neve nem Kincsem, hanem a típus hivatalos, a vitorlán szereplő osztályjelzésével azonos: J.

A fardeckre került intarzia a tulajdonos egyedi tervei alapján az amatőr hajóépítők által készült – fotó: Kálmándy Ferenc

Vincze Gábor, aki az elmúlt években Németországban több 22-es Binnenjolle versenyen és Európa-bajnokságon is részt vett, – immár saját műhelyében – további darabok gyártását is tervezi.

Vincze Gábor – fotó: Kálmándy Ferenc

Ausztriában és Németországban is elsorvadt a hajóosztály, ám a hetvenes-nyolcvanas években újjáéledt, így ma, ha nem is nagylétszámú mezőnnyel, de szép hajókkal és lelkes csapatokkal reneszánszát éli. 2010-ben a balatonfüredi EB-n indult egy magyar csapat balatoni hajóval, de 2017-ben, amikor a binnenjollésok ismét a Balatonra jöttek versenyezni, már nem volt a résztvevők között hazai hajó.

Dr. Bodnár Imre : Célunk az orfűi vitorlázás fellendítése – fotó: Kálmándy Ferenc

A megnyitóbeszédet mondó dr. Bodnár Imre, az Orfűi Vitorlás Egylet vezetője bejelentette, hogy terveik között szerepel egy nemzetközi verseny, Európa-bajnokság rendezése az elkövetkező években, a klasszikus hajótípus és a Pécsi-tó vitorláséletének fellendítése érdekében.

Ruji

A folytatásban rövidesen a 22-es Binnenjolle kalandos, színes történetéről is írunk.

A 22-es Versenyjolle újjászületését szorgalmazó Vincze Gábor cikke a Compass Magazinban.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!