Vendée Arctique: Küzdelmes út észak felé

Nagyon más, mint a Vendée Globe

A negyedik versenynap vége felé légvonalban már csak 300 tengeri mérföldnyire vannak az éllovasok az Izland közelébe jelölt IOC-UNESCO elnevezésű virtuális pályajeltől, ám a versenyzőknek továbbra is bonyolult időjárási helyzetben kell vitorlázniuk és kevés az esélyük arra, hogy egyenesen a kerülési pont felé haladjanak.

Nagyon keveset pihenhettek a rajt óta, nehezen vehetik fel azt az óceáni életritmust, versenytempót, amelynek révén napi átlag négy órányi alvással hónapokig tudnak hatékonyan hajózni a szólóvitorlás versenyzők. Ezúttal hol a különösen erős hajóforgalom, hol a rendkívül bonyolult időjárási helyzet teszi lehetetlenné, hogy olykor kicsit „kikapcsoljanak”. Mindezt tetézi a hajóikkal való extrém sok foglalkozás, hiszen legtöbbjüknek még rengeteg a teendő a novemberi Vendée Globe rajtig. Nem csak az új hajókkal vitorlázóknak kell kiismerni az eszközt, a régebbi darabok többsége is komoly átalakításokon ment keresztül. Vagyis fejleszteni, finomítani kell a polártáblázataikat, minimum módosítgatni az új vitorlák adta lehetőségek kiismerésével. Ráadásul ezt cirkálás közben kell tenniük, hol teljesen legyengülő, hol harminc csomó fölötti erővel fújó szélben. Az ezzel járó rengeteg szükséges vitorlacsere, ki- és bereffelés fizikailag is extrém terhelést ró rájuk.

Különösen az állandó cirkálás teszi a földkerülőhöz képest másmilyenné ezt a versenyt. A Vendée Globe-on is kell cirkálni olykor, de azért ott a domináns inkább a bőszeles menet, amiben ezen a versenyen még nem volt részük a résztvevőknek.

Az időjárás pedig talán jobban hasonlít a doldrumsra, mint amit előzetesen erre a szakaszra vártak. Az erős és lassan mozgó magasnyomású időjárási rendszerek, anticiklonok között gyorsan alakulnak ki, majd tűnnek kisebb alacsonnyomású területek, ciklonok. Ember legyen a talpán, aki itt okos versenystratégiát tud építeni.

Bő két napig vezetett Thomas Ruyant, míg egy taktikai hiba vissza ne vetette – Fotó Pierre Bouras / TR Racing

Élen a Charal

Három hajó vezeti a mezőnyt egymástól ritkán eltávolodva. Bő két napig Thomas Ruyant vitorlázott az élen LinkedOut nevű hajóján, de aztán Írország felett északkelet felé nyitott egyet, ami rossz döntésnek bizonyult, így visszacsúszott Jeremie Beyou (Charal) és Charlie Dalin (Apivia) mögé.

A legjobban vitorlázó nem-szárnyas IMOCA 60-as a nyolc-kilencedik helyen Clarisse Cremer a Banque Populaire X. fedélzetén. Ez nem a legutóbbi Vendée Globe győztes hasonló nevű hajó (az most Louis Burton tulajdona), hanem az egykori SMA, amellyel Paul Meilhat haladt kiválóan a földkerülőn, amíg a tőkesúlya meg nem adta magát.

Clarisse Cremer a legjobb a nem-szárnyas hajók között

Clarisse mögött a következő nem-szárnyas, hagyományos IMOCA 60-as körülbelül 20 mérfölddel hátrébb Maxime Sorel V and B – Mayenne nevű hajója.

Isabelle Joschke – MACSF – fotó: ©Th.Martinez/Sea&Co

A hölgyek közül nagyszerűen hajt Samantha Davies és Isabelle Joschke is. Tíz és tizenhárom éves (persze szárnyasra átépített) hajóikkal a 4. és 5. helyen vitorláznak. Az elmúlt napon Boris Hermannt előzték a lányok, aki ezt azzal magyarázza, hogy visszafogta a hajóját, kímélendő a Vendée Globe-on amúgy ritkán tapasztalható szél felé éles menettel járó kemény verődésektől.

Armel Tripon hazafelé tart

A L’Occitane en Provance még nem érkezett partra, de Armel Tripon optimistán nyilatkozott. Szeptember 15-ig kapott haladékot, hogy a Vendée Globe-ra teljesítse a kvalifikációs menetét. A következő hónapban a hajó (már amúgy is tervezett) megerősítését végzik majd. Azt mondta, hogy minden rendben, egy új és különleges tervezésű hajónál természetes, hogy változtatásokat kell véghez vinni, de még van ideje mindenre. Ő és a csapata is optimista, tele vannak energiával és hittel. Remélem tényleg így van.

Egyéb sérülések

Hárman álltak eddig ki a versenyből. Sebastien Simon (törött szárny) és Armel Tripon mellett a kétszeres paralimpiai bajnok Damien Seguin (Groupe Apicil) is feladta a generátor rögzítés meghibásodása miatt, mert így nem tudja tölteni az akkumulátorait, miközben a hidrogenerátorok adta áram nem elégséges.

A japán Siraisi az előző Vendée Globe-on kiesett. Új hajója a Charal testvére

Kozsiro Siraisinek a DMG Morin a felhúzó akasztója hibásodott meg, így nem tudja teljesen felhúzni a grószát. Az eddig inkább többtestű hajók versenyeiről ismert és első Vendée Globe-jára készülő Kevin Escoffier-nek a nagyvitorláján keletkezett szakadás, így a negyedik helyről visszacsúszott a hatodikra. Giancarlo Pedote-nak a Prysmian Groupe-on pedig elektromos problémái adódtak.

Ruji

A verseny honlapja: https://www.imoca.org/en/races/imoca-globe-series/vendee-arctique-les-sables-d-olonne
Élő nyomkövető térkép: http://vendeearctique.geovoile.com/2020/tracker/?lg=en






Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!