Vendée Globe: Alex Thomson bajban – hír frissítve 13 órakor
Szerkezeti meghibásodás
A sokáig vezető, ma reggel (magyar idő szerint) második helyen vitorlázó Alex Thomson értesítette a csapatát, hogy szerkezeti problémát észlelt a hajón. A hajó rutinellenőrzése során az orrban a hosszirányú bordán észlelt hibát. Lelassított és most a helyzetet elemzik.
A Hugo Boss Rio de Janeirótól keletre 800 tenger mérföldnyire tart dél felé. Tegnapig ő vezetett a versenyen, a 13. napon azonban a jelen szélviszonyok között gyorsabban haladó Thomas Ruyant (LinkedOut) eléje került.
A Hugo Boss meghibásodásáról és annak mértékéről a csapat még nem adott ki közleményt. Alex Thomson nem változtatott irányt, de lelassított és a harmadik helyen vitorlázik az Apivia és a LinkedOut mögött.
FRISS: Időközben a 11 órás (UTC) nyomkövetős térkép szerint Alex Thomson irányt változtatva délnyugati irányra, jobbcsapásra halzolt. Úgy fest, hogy a dél-amerikai partok felé vette az irányt, de az is lehetséges, hogy a javítás végrehajtásához vett fel a hajónak a hullámzáshoz képest kedvezőbb, kíméletesebb irányt. A csapat beszámolója szerint az elmúlt órákban pihent, amíg a helyzetet elemezték, hogy készen legyen az esetleges javítómunkálatok elvégzésére.
A Hugo Boss csapat jelentése szerint Alex Thomson megkezdte a hosszbordán talált sérülés javítását.
(Egy közeli hozzátartozóm megjegyzése: “Szétveri az ideg, ha ki kell állnia, gondolom. Inkább odahegeszti önmagát is, ha attól erősebb lesz a hajó…”
Igen. Valahogy úgy.)
A még bizakodó helyzetértékelő változat
Alex IMOCA 60-asában 320 beépített szenzor méri a lokális terheléseket, így a brit versenyző azonnal észlelheti és figyelmeztetést kap, ha valahol megsérül a szerkezet vagy akár egy kötél. Lehetséges, hogy még nem történt meg semmilyen javíthatatlan sérülés, csak fennáll a veszélye. Ha ez így van, talán még lehet valamit tenni a versenyben lévő hajón a javítás érdekében s Alex majd folytathatja a menetét.
A pesszimista változat
Szerkezeti sérülés van a Hugo Bosson. Ez esetben Alex Thomson legalább is bizonyos irányokba hajózva nem terhelheti a hajóját a maximumra, és talán nem lehet már versenyképes. Akár ez a helyzet, akár olyan a sérülés, amely kifejezetten veszélyezteti a hajót és hajósát, a pesszimista verzió szerint a Hugo Boss ki fog állni a versenyből.
Alex Thomson ugyan négy évvel ezelőtt is bebizonyította, hogy egy komoly sérülés – akkor a jobb oldali szárny letörése – után is kitartóan képes hajtani a célig, de azt gondolom ezúttal csak akkor folytatja, ha a győzelmi esélyei megmaradnak. Volt már Vendée Globe-on 3., majd 2. heleyzett. Neki már csak a győzelem lehet az a cél, amiért küzdenie érdemes.
Meglátjuk mire jut a csapata a helyzet értékelésével.
A Hugo Boss IMOCA 60-as születése óta már átesett egy komoly szerkezeti sérülésen. A 2019-es Transat Jacques Vabre verseny során – akkor a csapat jelentése szerint egy víz alatti tárggyal ütközve – leszakadt a tőkesúlya.
Ruji
A verseny honlapja ITT érhető el
Nyomkövetés ITT. A jobb oldali ikonok között bekapcsolható az aktuális szél jelzése és lázhatóvá válnak a ciklonok, anticiklonok.