52. Kékszalag – kaleidoszkóp – 6. rész: Mi történt Litkey Farkasékkal?

A Balaton bárkin kifoghat

Az előző kaleidoszkóp cikkben is bemutattunk két nagy menőt, akiknek most egy-egy hiba miatt nem sikerült jól a Kékszalag versenyük. De nem sikerült a verseny történetének magasan legeredményesebb versenyzőjének sem.
Persze Litkey Farkasnak ennyi tókerülő győzelem, sok-sok magyar bajnoki cím és két Soling világbajnoki elsősége után nyilván nem kell bizonyítania, hogy a magyar vitorlás sport egyik legtehetségesebb és legsikeresebb versenyzője. Annál érdekesebb, hogy mi okozhatta az ő hajójának a várakozásoknál sokkal gyengébb szereplését.

Mesélsz a Kékszalagról, hoy mi történt veletek?

Mit szeretnél hallani? Egy kicsit zavarban vagyok, mert ha az ember ilyen hajóval csak kilencedik a Kékszalagon, akkor bármit mond, az magyarázkodás lesz.

Nem magyarázkodás. Tizenhárom Kékszalag abszolút elsőség és számtalan dobogós hely után nem kell bizonyítanod, hogy tudod mit csinálsz és mit beszélsz. Egyszerűen csak meséld el, hogy mi történt, mit éreztél, mit gondolsz az veletek történtek okairól! Bő negyven éve ismerjük egymást, mondjad! Az elejét tudtam követni motorosról. A rajt és a rajt utáni meneted, ahogy az élre álltatok az tudatos, szép volt.

Építettünk egy két méterrel hosszabb árbócot. Ez a rajt után szépen fizetett, volt egy sebesség pluszunk, amit élességre is lehetett váltani.

Tehát ott nyugodtan vitorláztunk, minden jó volt. És végül is úgy érzem ez a fejlesztés bejött, bár egy kicsit nekünk az egész verseny tesztvitorlázás üzem volt.

Később engem lenyűgözött az is, ahogy Kenesénél, amikor jött a szélváltó milyen gyorsan reagáltál, halzoltál meg az északi fuvallatban és mentél az érkező déli elé, ami aztán pillanatokon belül be is jött és vágtázni kezdtetek. Ezzel biztosítottad az első helyedet a kenesei pályajelnél. Olyan volt, mint amikor egy finnes krajcban két gyors fordulóval arrébb megy egy frissülésért…

Ja igen, az jó volt valóban. Után vettük a bóját (onnan krajcolni kellett Siófok felé – szerk.), egyet még fordultam, de nem húztam meg eléggé, korán fordultunk vissza, valamint nem volt jó a vitorla választásunk. Bírtuk volna a nagyobb vitorlát. Ezért hát ott nagy volt a sebességkülönbség az RSM javára. Ez egyértelműen a kényszerű edzéshiány, a tesztvitorlázás üzem miatt történt.

Akkor ott a Vándor Robiék elmentek és Kaiser Kristófék is, de utóbbiakat aztán megettük sebességgel a Siófoki bójáig. Ezután nyílt az olló.

Vándor elhúzott előlünk, de mi is a többiektől. Ez ment Szigligetig, sőt tovább, egészen Györökig. Ott megálltunk, összevártunk. Akkor megint erőből elcsúsztunk Vándorral.

Azért azt tegyük hozzá, hogy addig is a középső medencében jókat húztatok. Az északi oldalon voltatok, amikor a déli volt a rosszabb. Mögöttetek jelentősen át is rendeződött a mezőny. Megerősítettétek a második helyet.

Nekünk is volt sebesség fórunk! Nem pusztán a jó oldal segített. Működött a cájg és elnyúltunk. Éppen csak hiába, mert összevárt a csapat az öbölnél. A keszthelyi bója után volt egy kis szél, simán kijöttünk, aztán megint felállt az erősorrend, hogy a Vándor Robiék egy kicsit gyorsabbak, aztán mi, utánunk pedig a többiek.

A baj valahol Badacsony – Fonyód vonal után kezdődött a déli part közelében igaz?

A Szigligeti-öbölben visszafelé szépen gurultunk. Kijöttünk északi szélben, és láttuk az előrejelzésben, hogy északi szél lesz. Arra gondoltam, hogy a Badacsonyon átemelkedik majd a szél és közel a hegyhez nem lesz annyira inkább mögötte kijjebb lesz több. Ezt mutatta is szépen a Rubik (Vándor Róbert beceneve), aki megállt Badacsonynál. Beejtettem és megkerültük alulról. De nem tartott ki.

Meg tudtuk kerülni délről, de aztán megálltunk. Ott elmentek ketten vagy hárman. A Nanushka jött mögöttem, és ott álltunk, álltunk. Amikor elindult nekünk is a szél, északkeleti-keleti fújt. Elkezdtünk cirkálni és ebben a cirkálásban volt olyan, hogy rálegyezett a déli. Egyszer egy markánsat is. Akkor eszembe jutott, hogy talán nem lesz (déli) parti szél, de megcsavarhatja a keletit és az működhet. És ez volt itt a hiba!

Elkezdtem extrában gondolkodni, amit nem kellett volna

Megvolt a sebességem, menni kellett volna konokul velük és bedarálni őket sebességgel és akkor a végén ott lettünk volna az RSM-mel az első két helyen és majd meglátjuk, hogy mi történik. Megzavart ez a negyedik hely és úgy éreztem, hogy extrázni kell, de arra nem volt semmi szükség.

És itt hiányzott nagyon a Gergő!

Rick Gergő?

Igen. Ilyen helyzetben az öregek hiányoznak. A tapasztalt segítség. Ilyenkor tud Gergő olyan jól hozzám szólni. Hogy csináljam, amit kell!

És ő miért nem volt ott veletek?

Nem tudta vállalni. Eredetileg úgy volt, hogy jön, benn volt a csapatban, de amikor elhalasztották a Kékszalagot, az neki már nem volt jó, sokat kellett dolgoznia.

Ott délen elég sokáig álltatok is?

Nagyon sokáig álltunk. Ez a déli part nem működött egyáltalán, tehát álltunk.

Egyébként a gondolat nem volt rossz, mert mögöttetek az egytestűeknek és főleg az üldöző bolynak már úgy jött meg az északi, hogy a déli partnál fújt erősebben. Ott ment el a Pannónia a többi Hetvenesnek, ott jött fel a Kishamis… Vagyis később megtörtént, amire vártál, csak nektek későn!

Hát igen. Van olyan emlékem, amikor mögöttem a Gosziék (Goszleth Marci – Nanushka) megfordultak, én pedig nem. Ők még a szélben fordultak. Tudod, érzed azt, amikor döglődik, és van még egy ötven métered, amikor megfordulhatsz aztán megdöglik a szél. Éreztem, hogy menni kéne nekünk is, de meggyőztem magam, hogy majd megjön, amire én számítottam.

Ezek a rossz, nem intelligens döntések

Amikor már a szívedre, a vágyaidra hallgatsz?

Igen, pontosan. Ilyenkor már nem vagy nyitott és ésszerű.

A Kékszalag halasztása Rick Gergő hiányán túl más módon is bezavart nektek?

Maga a halasztás egyéként jól jött, tudtunk készülni, de amúgy az egész ügy elcsúszott. Amikor kiderült, hogy mégis lesz Kékszalag, csak akkor lehetett elkezdeni dolgozni a pénzeken, és minden picit később született meg. Tehát az árbóc, a vitorlák, minden az utolsó pillanatban készült el. Jó lett volna még egy hetet vitorlázni, megtudni, hogy ez a Code Zéró meg ez a gennaker más, mint a régi. Más szögeken lehet használni, jó lett volna kiismerni. Nagyon erős fegyver, csak nem tudtuk kihasználni.

A rajtnál a Code Zéróval mentél, az az új darab?

Nekünk az a vitorla kiosztásunk, hogy van a gennaker, aztán van a Code Zéró és még a legkisebb, a fock. Vagyis ez a három elővitorla van. A rajtnál a Code Zéróval mentünk, igen.

A rajt után úgy húsz perccel – félórával, amikor már vezettetek valahol Csopak magasságában visszafordultál jobbcsapásra és közben vitorlát cseréltetek. A Code Zéró helyett kisebbre váltottatok.

Igen. A fockra váltottunk. Az olyan határeset szél volt, amikor nekünk sok a Code Zéró. Ez a vitorlacsere is a tapasztalatok közé került. Korai volt. Mi akkor biztonsági módon mentünk, hiszen a meghosszabbított árbóc stabilitását is most tanuljuk. Nem ismertük eléggé az új felszerelést, de én ezzel a cuccal akartam menni. Ez szerintem nem volt rossz döntés, ha rövidebb a verseny, akkor jól mentünk volna. Működtek a fejlesztéseink, nem volt azokkal baj.

Robiék sebességfölénye nyomott abba az irányba, hogy valami extrát kellene csinálnod?

Nyilván nyomott egy kicsit, de alapvetően én elfáradtam. Elfáradtam este 11-re és akkor nem voltam elég intelligens. Ennyi. Ez a teszt üzemmód sok energiát visz el. Az, hogy állandóan figyelned kell valamire, amire nem szoktál. Tóth Robi jól kontrollálta az árbócot, de ugyanakkor én is folyton figyeltem arra is. Nagy sebesség plusz lett volna a gennakerben is, amit szintén nem tudtunk kihasználni. Vagy az olyanok, mint amit kérdeztél: rajt után, amikor fockra váltottunk, az korai volt, de akkor úgy éreztem biztonságosnak.

Vagyis a polárok, a sail chart egyáltalán nem volt kidolgozva és ez elvesztegetett métereket jelentett, illetve a plusz odafigyelni valók extra energiákat vittek el, aminek a vége fáradtság és ebből fakadóan egy végzetesen rossz döntés lett.

Igen, a hajó sokszor nem a csúcssebességén ment. A határszelekben a választás mindig a biztonság felé ment el. Ez jövőre majd változik. Szerintem megcsináljuk, amit kell és jó lesz.

Ruji












Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!