A Fifty-Fifty elképesztő új KÉKSZALAG rekordot vitorlázott

ŰRIDŐT VITORLÁZOTT A FIFTY! 5 óra 3 perc 56 másodperces rekordidővel az 55. Kékszalag Nagydíj győztese az MLS – Raiffeisen Fifty-Fifty. Józsa Márton hajója negyedik győzelmét aratta a verseny történetében 2012, 2014, 2022 után.

2012-ben 45 percet tudtak összesen vitorlázni a Kékszalag rajtja előtt a Fifty-Fifty-vel Józsa Mártonék, majd másnap megdöntötték a Nemere II. 57 éves rekordját. 2022-ben egy napot vitorláztak a hajó elkészülése után, és rekordot döntöttek! 2023. július 6-án egy olyan rekordot állítottak fel, ami eddig elképzelhetetlen volt.

A hajó:

A Paulovits Dénes vezette Pauger műhely a Hetvenes Cirkáló megteremtése után többször is épített figyelemre méltó hajót a Kékszalagra. Például ő indult először billenthető tőkesúlyos hajóval, a Batman Forever átalakított Hetvenessel. 2004-ben második helyen végzett egy kis, négyszemélyes, Déry Attilával tervezett ultrakönnyű karbon szkiffel a Szamuráj Jackkel. 2012-ben pedig a rajt előtti napon egy furcsa különlegesség szállt vízre Balatonfüreden.

Az ötvenlábas Fifty-Fifty katamarán kétárbócos, de az árbócai nem egymás mögött a hajó tengelyében helyezkednek el, hanem a párhuzamosan a két testen. Mindegyikhez tartozik elővitorla is, így messziről úgy fest, mintha két nagyon gyors hajó vívna test-test elleni küzdelmet. A Fifty már nem egyszerűen balatoni újdonság volt, hanem világújdonság. Ugyan vitorlázott már nemzetközi vizeken ilyen árbóc elrendezésű többtestű, de például a rudazat ötletesen egyszerű merevítőrendszere teljesen egyedi találmány. A hajót még építés közben eladta a Pauger Carbon, így a versenyen Paulovits Dénes csak motorosból nézhette, ahogy az álma igazolást nyer: a rudazat stabil, a hajó pedig éktelenül gyors. A Fifty-Fifty első nekifutásra győzött és pályacsúcsot is futott.

Fejlesztések, áldozatok és örömök

Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty 2022-ben elkezdett fejlesztései a csapat idei évét is felemésztették. Télen a Kékszalag előtt két napot futott hajótesteket befejeztuék, apróságokat javították és az MLS Magyarország gyönyörű, csillogó felületeket varázsolt a nyers testekre. Új, könnyebb és egészen másként állítható árbócrendszerbe vágott bele a Pauger Carbon és ehhez készített új vitorlákat a szintén magyar Hun Sails. A műhelyben részben bonyolultsága miatt, két riválisuk innovációja után tudták befejezni az árbócaikat, amiket tavasszal szerettek volna tesztelni, de ez júniusban történt meg. Az innovációk sajátja, hogy vannak benne tévutak, vagy további munkát és így időt igényel a befejezésük – alább összeszedtük, hogy hány ilyen megszakadt történetük volt az elmúlt évtizedben. A merészség és az áldozatvállalás sajátja a csapatnak, lehet mondani, hogy már hozzászoktunk a B variáció előszedéséhez, aki fejlesztésbe vág tudja, hogy jelentős kockázattal és áldozattal is jár ez az út. Eltökéltek és folytatják a munkát, a cél, hogy a tó minden eddiginél gyorsabb vitorlását alkossák meg. Ami meg is történt 2023-ban!

2023-as felszerelés

A Kékszalag előtt két héttel úgy döntöttek, hogy idén lezárják az új szerkezet próbáit és visszatérnek a 2022-es árbócrendszerhez, ami már 11 éve szolgálja a kétárbócost és három rekord időt hozott a tókerülőn. Ez magával vonta, hogy az új vitorlázatból is csak az orrvitorlák kerültek használatba. A hajó technikailag most teljesen egyben van, átnézték az összes szerelvényt, javították, cserélték ami kell.

Sok variáció a vitorlákból

A Balaton mindig megtréfálja a vitorlázókat, sajátos domborzata és termikjei sose adnak egyenletes, kifújt szelet. Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty úgy lett tervezve, hogy minden körülmény között versenyképes maradjon. Egyfajta allround hajó, ami az egészen gyenge szelektől a friss szélig mindig egy jó átlagot tud futni. Összesen tíz vitorla készült a Hun Sails műhelyében, a két csökkenthető méretű nagyvitorla és négy pár orrvitorla gyorsítja a sajátos szerkezetet.

Csapatfrissítés

A csapat és a háttérstáb 11 éve ugyanaz. Idén Bagyó Áron csatlakozottk hozzájuk, akivel már tavaly a Wild Joe tengeri versenyjachton tudtak ismerkedni, atlétikus, gyors, kiváló vitorlázó aki nem mellesleg családi vonalon kötődik a vízimentőkhöz (VMOSZ), ez biztonságot jelent az esetleges szélsőségesen viharos időjárásban is a csapatnak. Havária helyzetre mentési protokollt dolgoztak ki, amit persze az éles helyzet midig felülír, de volt mentési tervük egy egészen rossz forgatókönyvre is.

A kormányos – tulajdonos Józsa Márton nyitott az utánpótlás bevonására, sokszor meghívnak az edzésekbe új szereplőket. Tavaly pl. A 10 éves (a hajóval egykorú) Litkey Sámson Nacra katamarán tehetség járt a fedélzeten és kormányozhatta is a hajót, ahogy idén a Kékpántlika legjobbjait is elviszik az Audi Speed Race-re. Rengeteg kiváló és felkészült vitorlázó van itthon, az egész éves programot már kevesebben tudják bevállalni, aminek legalább 90%-a a hajó szerelése és felkészítése az edzésekre és versenyekre.

Legénység :

Józsa Márton – kormányos
Goszleth Marcell – taktikus, nagyvitorla trimmer
Németh Áron – boat captain, bowman
Adorján Csaba – rigger, head sail trimmer
Józsa-Kovács Attila – head sail trimmer
Erőss Lóránd – bowman
Bagyó Áron – bowman

A hajó adatai:

Hossza: 50 láb – vagyis 15 méter
Szélesség: 9,5 méter
Legnagyobb szélesség (oldal sudarakkal): 15 méter
Árbócok magassága 20 méter
Árbócok felülete 40 m2 szárny forma

Vitorlázat:

Nagyvitorlák (2x72m2) 144 m2
Orrvitorlák: (2x46m2) 92 m2
Hátszeles vitorla (reacher) (2x90m2) 180 m2
Szél felé összesen 276 m2
Bőszélben: 364 m2




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!