A Golden Globe Race hajói – 2. rész – Az összehasonlítás alapja

Óceáni hajózásra ideális vitorlások

Az éppen zajló Golden Globe Race tradicionális szóló földkerülő versenyen csakis hagyományos, 1988 előtt tervezett 32-38 lábas vitorlásokkal lehet részt venni. Ezek a hajók a mai versenyvitorlásokhoz képest lassúak, nagyon lassúak, viszont rendkívül biztonságosak. Míg például a mai gyors IMOCA 60-asok átlagsebessége a GGR-hajók ötszöröse-hétszerese, valamint az internetről  frissíthető, legalább egy hétre előre megbízható időjárás-előrejelzések és útvonaltervező szoftverek segítségével jó eséllyel elkerülhetik a déli óceáni alacsonnyomású rendszerek, ciklonok legdurvább részeit, addig erre a Golden Globe Race versenyzőinek nincs esélyük. Nem pusztán azért, mert sokkal lassabbak, de nem használhatnak elektronikus segédeszközöket, következtetésképp nincsenek pontos időjárás-előrejelzéseik sem. Vagyis a lassú tempójukkal és a kitérésre való képtelenségükkel előbb-vagy utóbb szinte biztosan bekapják az ötven-hatvan-, esetleg hetvencsomós vihart.

A Golden Globe Race minden hajója stabil, hosszúkíles óceáni túravitorlás. A képen az Asteria Gaia 36-os

Ilyen esetben viszont egy hagyományos hosszúkíles óceáni túrahajó nyújtja a legnagyobb biztonságot!

Aki ma, akár modernebb túrahajóval is óceáni vitorlázáson, túrázáson, netán földkerülésen gondolkodik, annak a hajóválasztáshoz számtalan hasznos tapasztalattal szolgálhatnak a Golden Globe Race-en reflektorfénybe került hajótípusok. A versenyzők úgy választották ki hajójukat sok-sok hasonló közül, hogy a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsák, persze némi sebességet is produkálva. Nem kizárólag ezek a típusok alkalmasak a célra, akadnak még bőven jó konstrukciók, de ezek biztosan a legjobbak közé tartoznak.

Az összehasonlítást segítő adatok

A hajók különfélék, hiszen a részvételi alkalmassághoz olyan hajóval kellett benevezniük a versenyzőknek, amelyek 1988 előtt készült tervek alapján épültek és a teljes hosszuk 33-36 láb.

Szeptember elején 16 szólóvitorlázó 11-féle hajótípussal vágott neki a Golden Globe Race földkerülő versenytávnak. Köztük négy darab Rustler 36-os, két-két Biscay 36-os és Tradewind 35-ös, illetve nyolc további fajta. Mindegyik hosszúkíles óceáni vitorlázásra alkalmas túravitorlás. A következő összehasonlító táblázatba közülük az öt legjobbnak tűnő vagy leggyorsabb típust tettem bele. Mivel időközben a versenyző mezőny nyolc (sőt, tulajdonképpen hét) hajósra csökkent, ebben a táblázatban is szerepel két olyan típus – a Saltram Saga 36 és a Gaia 36 –, amelyik már nem versenyez.

Az ír Pat Lawless és hajója a Saltram Saga 36. Műszaki hibák miatt Fokvárosnál feladta – Fotó: JJ/ GGR2022

Testsebesség: Az elméleti maximális sebesség, amellyel a vízkiszorításos hajótest hatékonyan képes mozogni a vízen. Ez az érték önmagában nem rangsorolja a hajókat még versenyszempontból sem, mert ezt a sebességet el is kell érni, amikor csak lehet, ami viszont rengeteg tényezőtől függ. A klasszikus számítás: a vízvonalhossz (m) négyzetgyöke szorozva 2,43-mal. Vannak bonyolultabb számítások, de maradjunk ennél!

Vitorlafelület és hajó összsúly arány: Ez lényegében a borulásállóság mutatója, hogy mennyire alul- vagy túlvitorlázott az adott hajó. Itt van jelentősége annak, hogy az összehasonlításhoz az egyes hajótípusok közismert adatait használjuk. A versenyzők ugyanakkor lehet, hogy rudazat átalakításával, a vitorlafelületek változtatásával módosítottak a hajóikon. Például a 2018-19-es Golden Globe Race győztes Jean-Luc Van den Heede a Rustler 36-osába az alaptípusénál rövidebb árbócot használt, így fokozva a tengerállóságát. Miután a táv utolsó harmadán sérült rudazattal vitorlázva megnyerte a versenyt, azt mondta, hogy ha nem csökkentette volna az árbócának hosszát, akkor nem tudta volna teljesíteni a földkerülést.

Tőkesúly és hajó összsúly arány: Minél magasabb egy hajó tőkesúly/összsúly aránya, annál terhelhetőbb. Amelyiknek kisebb ez az arányszáma, az a hajó mozgékonyabb.

Összsúly és hossz aránya: A hajó súlya a vízvonal hosszához viszonyítva. Ha egy hajó súly/hossz aránya magas értéket mutat, az könnyebben viseli a terhet, és kényelmesebb lesz a mozgása. Viszont minél alacsonyabb ez az arányszám, annál kevesebb energiára van szükség ahhoz, hogy a hajó a névleges testsebességre vagy afölé gyorsuljon.

Komfortszám: A vitorlák nagyságának, erejének a hajó súlyához viszonyított mértéke. A képlet tartalmazza a hajó szélességét is, illetve a hosszt és vízvonalhosszt is. Minél nagyobb szám a képlet végeredménye, annál nagyobb lehet a teljesítménye, de azt a hajót nehezebb is kezelni. Megkönnyíti a különböző típusú és méretű hajók összehasonlítását.

Borulásból felállási hajlandóság: Ez a képlet azt próbálja megítélni, hogy egy adott hajó mennyire széles és könnyű ahhoz, hogy szélsőséges körülmények között felborulva nehezebben vagy könnyebben egyenesedjen fel.

Táblázat a most zajló Golden Globe Race 2022 hat legjobb hajótípusáról

(Benne az időközben elsüllyedt Gaia 36-ossal…)

105 nappal a rajt után a mezőny eleje Ausztráliától délre vitorlázva a hobarti médiakapu felé tart. A versenyben szinte rajt óta magabiztosan vezető brit Simon Curwen Biscay 36-osával és magabiztosan, jól vitorlázik.  A 4. helyen lévő osztrák Michael Guggenberger is ugyanolyan hajót használ, ám annak kétárbócos ketch változatát.

Kopár István a rajt előtt nagyon dicsérte és sokat várt a Cape George 36-ostól, amivel az egyetlen lány, a dél-afrikai Kirsten Neuschafer hajt. Istvánnak igaza van. A Cape George 36-osnak ebben a mezőnyben egyszerre a legmagasabb az elméleti testsebessége és az összsúly / vízvonalhossz mutatója szerint a gyorsulása is. Kirsten a 2. helyen vitorlázik és a mezőny összes eddig elért sebességi és menetrekordja az ő nevéhez fűződik.

A Rustler 36 az előző, a 2018-19-es Golden Globe Race sztártípusa volt, hiszen az első három helyen ilyen hajók végeztek. Most a négyből már csak egy vitorlázik. Egy kanadai-lengyel versenyző az első napokban visszafordult. A nagy esélyesnek tartott francia Damien Guillou Fokvárosnál adta fel, ahogy a brit-török Ertan Beskardes is. Már csak a harmadik helyen vitorlázó indiai Abhilash Tomy maradt versenyben a Rustlerek közül.

Az utolsó Rustler 36-os még versenyben Abhilash Tomy hajója

Az elsüllyedt Gaia 36 típusadatai nagyban eltérhetnek Tapio Lehtinen szomorú véget ért, alaposan átépített és módosított hajójának volt valós értékeitől. A finn vitorlázó dicsérte a kezelhetőségét, illetve a menete is azt igazolta, hogy az Asteria a mezőny leggyorsabbjai közé tartozott.

Két Tradewind 35-ös is ott van még az Indiai-óceánon, de az élmezőnytől alaposan lemaradva. Köztük Kopár István egykori hajója a Puffin, amellyel 2019-ben negyedikként ért célba. A táblázatból is látható, hogy a Tradewind 35-ös a többieknél nehézkesebb hajó. Összességében a lassabbak közé tartozik és Ian-Herbert Jones sokkal gyengébb versenyző, mint István. Guy Waites, akit még a hajófenekének kagylósodása is fékezett, pedig lényegében már kiállt, mert kikötött Cape Townban. Ha egyáltalán folytatja az utat, már csak a Chichester-osztályban, lényegében versenyen kívül teheti.

Az egyes típusokat egyenként is bemutatjuk. A Gaia 36-osról már írtunk, miután Tapio Lehtinen váratlanul gyorsan elsüllyedt az Indiai-óceánon.

Ruji




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!