A harmincezer dolláros szélforduló

Izlandnál Thomas Ruyant fordult elsőként

Hárman – Jeremie Beyou, Charlie Dalin és Thomas Ruyant – vitorláztak szorosan egymás látótávolságában az élen az Izland déli partjaitól 200 mérföldnyire kijelölt második virtuális pályajel felé a többnyire nagyon gyenge, változékony szélben. Az élmezőny egy magasnyomású időjárási zóna, egy anticiklon belső részén vánszorgott. Az IMOCA 60-asoknak 4-8 csomós sebesség egyértelműen vánszorgás.

Csütörtökön déltájt az élen Dalin és Beyou az Apivia és a Charal fedélzetén egymáshoz képest egy-két mérföldön belül, míg Ruyant a LinkedOut nevű hajójával nyolc-tízzel mögöttük. Aztán jött a harmincezer dolláros szélforduló Ruyant-nak!

Körben a bója körül – szó szerint

Minden balatoni vitorlázó ismeri azt a „remek” érzést, amikor egy cirkálószakasz végén még a bója alatt vitorlázva a szél egyszer csak lassan fordulni, a hajó pedig élesedni kezd. Az ember reménykedik, hogy majd visszaesik, „szembe vág” és egy fordulóval ott teremhet a már egyébként nagyon közeli pályajelnél, de nem ez történik. A szél lassan-lassan egyre csak tovább fordul, én pedig kvázi hatalmas íven, egy centit sem közeledve „körülvitorlázom” a bóját. Az ellenfelemet pedig, aki már vert pozícióban mögöttem, sőt akár vonalban lejjebb vitorlázott, a szél gyönyörűen, pontosan felvezeti bójához, messze elém…

Ez az egyik olyan jellemző helyzet, amikor a vitorlás versenyzés oktat az elfogadásra. Ilyenkor az ember a „hát ezt nem hiszem el” idegbajos hisztériától nagyon gyorsan el kell jusson az „ez van, ezzel kell főzni” bölcsességig. Mert ha ez nem sikerül, akkor nyitva az út a diliházba és végképp lemarad.

Pontosan ez történt a Vendée-Arctique éllovasai között is. Mindhárman balcsapáson vitorláztak a szélirányban 20-30 mérföldnyire lévő jel felé, amikor a gyenge szél fordulni kezdett. Dalin és Beyou elől a nagy íven, Ruyant pedig jóval mögülük belső ívre kerülve eléjük suhant az első helyre.

Ez a pozíció, a hat perces előny a bójánál körülbelül harmincezer dollárt hozott Thomas Ruyant-nak, mert az itt elsőnek fordulónak egy Ulysse Nardin óra a különdíja, és egy ilyen darab bizony ennyit ér.

Hatodával csökkent a táv

Még szerdán a versenyrendezőség módosította a Vendée Arctique déli pályajelét, amivel egyben jelentősen rövidítette a versenypályát. Már a versenykiírásban fenntartották a jogot ennek a kerülendő virtuális pontnak a módosítására, ha úgy ítélik meg, hogy az Azori-szigetek közelében általában erős magasnyomású zóna túlságosan lelassítaná a mezőnyt. Az időjárás előrejelzések pontosan ezt a helyzetet valószínűsítik, ráadásul a mezőny az északi pályajel felé is lassabban haladt, mint remélték. 10-12 napos versenyt terveztek és ha a déli jelet az eredetileg tervezett helyen hagyják, akkor még a mezőny eleje is 15-20 napig vitorlázna.

A táv a pályamódostással 629 tengeri mérföldet rövidült

A déli pályajelet – ahol egy újabb jutalom Ulysse Nardin óra várja az ott elsőként elhaladót – jelentősen északkeletebbre helyezték, csaknem Les Sables d’Olonne magasságába, alig 400 mérföldnyire a parttól. Ezzel a pálya több, mint egyhatodával, 629 tengeri mérfölddel rövidebb lett.

Nem lesz egyszerű a déli menet így sem

A mezőny így is lesz eleget gyenge szélben és megküzdhet az Azori High okozta őrületesen változékony szelekkel. Csak a jövő hét elejére várható, hogy egy kialakuló és keletre görgő ciklon végre alaposan meglódítsa az IMOCA 60-asokat a cél felé.

Ruji

A verseny honlapja: https://www.imoca.org/en/races/imoca-globe-series/vendee-arctique-les-sables-d-olonne
Élő nyomkövető térkép: http://vendeearctique.geovoile.com/2020/tracker/?lg=en








Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!