Az Alex Thomson Racing vette meg a Banque Populaire IMOCA 60-asát

Akár Clarisse Cremer is lehet még az Alex Thomson Racing által indított versenyző

Bő egy héttel ezelőtt nagyjából egyidőben jelentette be az Alex Thomson által képviselt 5 West Ltd, és a a francia Banque Populaire, hogy a brit cég megvásárolja az Alex Thomson Racing számára a francia bank IMOCA 60-asát. Mint ismert a Vendée Globe földkerülők egyik legrégebbi szponzora, a sikercsapatot működtető Banque Populaire miután kihátrált Clarisse Cremer támogatásából, a rájuk zúduló kritika miatt inkább teljesen lemondott arról, hogy a 2024 novemberében rajtoló szóló földkerülőre versenyzőt támogasson.

Alex Thomson miután a legutóbbi Vendée Globe-ról a hajója meghibásodása miatt kiesett és véget ért az őt támogató Hugo Boss cég közötti kapcsolat, befejezte szóló földkerülő vitorlás karrierjét. De versenycsapata foglalkozik szólóvitorlázó felkészítéssel. A kanadai Scott Shawyer nem a 2024-es, hanem az azt követő 2028-as Vendée Globe-on kíván majd részt venni. Egyelőre a kétszemélyes RORC Transatlantic Race-en indult.

Nicolas Lunven vitorlázta 2022-ben a Banque Poopulaire IMOCA 60-asát

Azt az Alex Thomson Racing még nem jelentette be, hogy mi a szándéka a most megvásárolt IMOCA 6-assal. Többen remélik, hogy éppen Clarisse Cremernek teremti meg arra a lehetőséget, hogy elkezdhesse gyűjteni a rajtkvalifikációhoz szükséges mérföldeket. Ennek első lépéseként idén rajtolni kell az őszi Retour á la Base nevű kelet felé tartó transzatlanti versenyen.

Az Alex Thomson Racing indíthatja persze a most éppen az Ocean Race-en versenyző Nicolas Lunvent is, aki éppen ezzel a hajóval, Cremert helyettesítve nagyszerűen vitorlázott és már sok mérföldet gyűjtött. Persze előhúzhatnak valakit, akire még nem számít senki, vagy az is lehetséges, hogy ez a hajó most nem fog indulni a földkerülőn.

A 2024 novemberében rajtoló Vendée Globe-on összesen maximum negyven szólóvitorlázó vehet majd részt. Ezért a verseny rendezői bonyolult kvalifikációs rendszert dolgoztak ki. 13 darab új IMOCA 60-as kapott olyan kedvezményt, hogy nekik nem kell versenymérföldeket gyűjteniük a rajtlistára kerüléshez, bár bizonyos feltételeket nekik is teljesíteni kell. Mindenki más megadott versenyeken gyűjtheti a versenymérföldeket és a kvalifikációs folyamat lezárásakor az ennek alapján kialakuló ranglista dönti el, hogy ki lehet benn ebben a negyvenhajós mezőnyben. A pontgyűjtésen túl bizonyos versenyek teljesítése is szüksége a mérföldgyűjtésen felül.

Weöres Szabolcs és a Szabi Racing a Vendée Arctique versenyen – Fotó:  Jean-Marie Liot / Alea

A 10. Vendée Globe-ra idén október 2-ig kell bejelentkezni a versenyezni szándékozóknak. A rendezőség nemrégiben közzé tette azoknak a versenyzőknek a névsorát, akik eddig már ilyen értelemben beneveztek. Jelenleg huszonnyolc név szerepel a listán, köztük Weöres Szabolcsé is, aki nagyszerű Route du Rhum eredményével végre meglódult és jól áll a mérföldgyűjtésben.

Összesen vajon hányan pályáznak majd erre a 40 rajthelyre?

Még mindig lehet jelentkezni, bár az őszi transzatlanti verseny annyiban mérföldkő, hogy aki nem rajtolt 2022-ben a Vendée Artique vagy a Route du Rhum versenyeken, annak mindenképp legalább rajtolnia kell Retour á la Base-on, majd két kijelölt verseny közül még egyen 2024-ben, és e három regatta közül legalább az egyiken célba is kell érni. Ez, megfejelve a mérföldgyűjtéssel igencsak megnehezíti a későn érkezők kvalifikációjának esélyét. A Banque Populaire is azért hagyott fel Clarisse Cremer támogatásával, mert idei kezdéssel túlságosan kockázatosnak érezte a rajtfeltételek teljesíthetőségét.

A Vendée Globe rendezőségének kvalifikációs listáján jelenleg összesen 64 név szerepel. Köztük van legalább 13 olyan, akik szinte biztosan nem készülnek a földkerülőre, csak a 2022-es kétszemélyes Transat Jacques Vabre transzatlantin pontokat szereztek egy-egy a Vendée Globe-ra készülő földkerülő vitorlázó csapattársaként.

A nélkülük maradó 51 vitorlázó közül közül ugyebár 13 biztosan rajtoló újhajós lesz, marad tehát jelenleg potenciálisan 38 vitorlázó, akik a negyvenből az újhajósok mellett fennmaradó 27 helyre pályázik.

Többen jól állnak a mérföldgyűjtő listán, mégis az esélyeik a körülményeik miatt rosszabbak, mint amennyire az a helyezésükből kitűnik. Fabrice Amadeo hiába gyűjtött már 6796 tengeri mérföldet, amivel 11. helyen található. Mindenkinek azzal a hajóval kell teljesítenie a kvalifikációs feltételeket, amelyikkel majd rajthoz is állna a Vendée Globe-on. Márpedig Amadeo a Route du Rhumon elveszítette az IMOCA 60-asát miután az kigyulladt és elsüllyedt.

Conrad Colman az egykori W&B Mayenne-t vitorlázza Imagine néven. Jól szerepelt a versenyeken, mégsem sikerül támogatót találnia

Komoly nehézségekkel küzd az új-zélandi-amerikai Conrad Colman is, akinek nincs támogatója. A legutóbbi földkerülőn Maxime Sorel (V and B – Mayenne) révén 10. helyezett IMOCA 60-asát minden vagyonát pénzzé téve vásárolta és abban bízott, hogy ha 2022-ben jó eredményeket ér el, akkor biztosan talál támogatót. Ám ezt az álmát egyelőre keresztülhúzta az ukrajnai háború és gazdasági válság. Fa Nándor egykori Barcelona World Race-en volt csapattársa hiába volt az első olyan szóló földkerülő 2016-17-ben a Vendée Globe-on, aki kizárólag megújúló energiaforrásokat használt a vereny során, még nem tudott támogatót találni.

Nehéz lesz a kvalifikáció az Ocean Fifty trimarán osztályból átszálló Sam Goodchildnak is, aki Thomas Ruyant most “levetett” LinkedOut nevű sikerhajójával kezdi a minősítés megszerzését, bár egy nagyon gyors hajó lesz alatta, a háttérben igen erős csapattal.

Az OceansLab Sam Manuard tervezésű IMOCA 60-ason két tartályban hidrogén tárolja majd az energiát és a fedélzet jórészét borítják napelemek

Hiába épül új hajó Kápolnásnyéken Phil Sharpnak (Oceanslab), az már a tizennegyedik új hajó lesz, így őt már nem illetik meg azok a kedvezmények, mint a hasonlóan újhajós tizenhármakat. Tehát neki is az az első, hogy ott legyen az őszi transzatlanti versenyen. Nem keveset túlóráznak ezért a Pauger Carbon kápolnásnyéki műhelyében Paulovics Dénes emberei. Ha ez sikerül, akkor pedig beszállhat a mérföldgyűjtésbe.

Amiben nincsen előnye a lassabb, hagyományos uszonyos hajókkal szemben, ugyanis a mérföldek gyűjtése független a célba érkezés idejétől. Vagyis ebben nincs igazán előnye egy modern foilernek a hagyományos uszonyos öregebb hajókkal szemben.

Ruji







 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!