Lépéselőnyben a védő a 36. America’s Cupon

Először

Először történt meg ebben a sorozatban, hogy nem a rajtot nyerő illetve az első forduló után vezető hajó ért elsőnek a célba. Vagyis először volt helycsere az élen, először láthattunk igazi match race-t a 36. America’s Cupon.

Először győzött hajó 2 kilométeres hátrányból ilyen mini pályán, ráadásul végül hasonló előnnyel. Az persze igazi média túllihegés, amikor arról beszéltek a futam után, hogy az America’s Cup történetében még nem volt ilyen nagy helycsere, ilyen távolságú előny elvesztése. De hát hogy is lehetett volna! Ilyesmi csak efféle egy lábon szárnyaló csodákkal eshet meg, mert ha az egyikük megül a vízen, és akár percekig is küszködik a gyenge szélben az újra kiemelkedésért, miközben a másik tovább szárnyal, akkor a hajók közötti sebességkülönbség 20-30 csomó lesz!

Először győzött az egy nap rendezett mindkét futamon ugyanaz a csapat. Tehát megszakadt a három versenynap alatt állandó napvégi döntetlen állás. Most a kupavédő Emirates Team New Zealand vezet 5–3-ra a kihívó Luna Rossa Prada Pirelli ellen. Két győzelemnyire vannak az America’s Cup védéstől.

Az 5. versenynap közvetítései vágatlanul ITT láthatók.

Az 5. versenynap összefoglaló videója

7. futam

Jimmy Spithill újra varázsolt a rajt előtti párviadalban. A két hajó ugyan egyszerre vitorlázott át rajtvonalon és a kiwik voltak szél alatt, de a Luna Rossa 3–4 csomóval nagyobb lendülettel indított és egyszerűen átrohant az ETNZ felett. Burling még megpróbálkozott egy luvolással és óvással, de sikertelenül. A pálya szélére érve az olaszok már 80 méteres előnnyel fordulhattak a kiwik fölé-elé.

Rajt után a Luna Rossa átrohant az ellenfele felett

A Luna Rossa nagyszerűen vitorlázva tartotta, sőt növelte az előnyét, annak ellenére, hogy az olasz hajónak most is volt némi sebességhátránya. Érdekes módon a nagyobb orrvitorlával vitorlázó olaszoknak a plusz vitorlafelület nem adott előnyt. Lévén mindössze 8–9 csomós szél, elvileg a nagyobb génuát hihetnénk jobbnak, hiszen a rendszer el is bírta ezt, és mégsem így van. Ezeknél a nagyon gyors hajóknál sok minden másképp viselkedik, mint egy hagyományos tempójú vagy akár szimplán sikló hajók esetében. A nagyobb génua több hajtóerő lehet, ugyanakkor az ellenállása is nagyobb.

A verseny állása a második krajc elején fordult meg. A Luna Rossa balcsapáson érkezett az alsó kapu bal oldali bójájához. Ott egy tökéletesen kivitelezett halzolás-bójakerülés manővert bemutatva a pálya bal oldala felé nyitottak. A mögöttük jobbcsapáson a bójához érkező Emirates Team New Zealand viszont egy JK-manőverrel azonnal jobbra fordult, lehetetlenné téve az élen vitorlázó olaszoknak, hogy közéjük és a következő pályajel közé helyezkedve fogják őket.

A szél jobbra pörgött és onnan frissült és az amúgy is sebességfölényben lévő új-zélandiak átvették a vezetést és ezután megtartottak a célig.

8. futam

A szél nem erősödött, hanem gyengült, csak 7-8 csomóval fújt. Már a rajtnál látszott, ezen a futamon óriási szerepe lehet annak, hogy képesek a csapatok a szárnyaikon tartani a hajóikat. Aki megül a vízen, az hatalmas hátránnyal számolhat.

A rajt előtti küzdelemben ismét Jimmy Spithill vitte prímet és a Luna Rossa újra előnyre tett szert. Ezúttal Peter Burling próbált meg az ellenfele szélfelőli oldalára kerülve nagyobb lendülettel rajtolni, ám ez nem sikerült nekik. A Luna Rossa szél alatt egy gyors préseléssel azonnal összehozta a biztos szél alatti helyzetet, amivel kifordulásra kényszerítette az ETNZ-t. Így ismétlődött az előző futam koreográfiája és az olasz hajó vezetett a cirkálószakasz végén.

A hátszélben a kiwi hajó gyorsan fogyasztotta a hátrányát és utolérte a Luna Rossát. Itt aztán Peter Burlingék hatalmasat hibáztak. Balcsapáson csúsztak rá hátulról az olaszokra. Nyilván ezeknél a hajóknál a szél feletti előzés lehetetlen, mert egyrészt nagyon messze kell legyenek egymástól, hogy a szélalatti hajó luvolásos védekezését és ilyenkor nyilván következő óvását ne fogadja el a versenybíróság. Arra viszont Peter Burlingéknek nem volt türelmük, hogy az olasz hajó szélalatti oldalára ejtve türelmesen várjanak egy jó előzési lehetőségre, esetleg a következő halzolás környékén. Ehelyett azonnal csapást váltottak, balcsapásról jobbcsapásra halzoltak. Ezzel viszont azonnal belerohantak egy gyengébb szeles foltba. A manőver után amúgy is nehéz szárnyon tartani egy AC75-öst ilyen gyenge szélben, de ha a szél is elfogy, akkor lehetetlen.

Ilyen kis szélben a legfontosabb és legnehezebb feladat is, hogy a hajó mindvégig a víz feletti szárnyalásban maradjon

Az Emirates Team New Zealand sebessége 1,5–2 csomóra csökkent, ráadásul a pálya széléhez érve még halzolniuk is kellett, hogy újra nekiállhassanak lábra kapni. Eközben Francesco Bruniék 20–25 csomóval gyorsabban rohantak. A továbbiakban 2 kilométerrel, egy teljes pályaszakasznyi előnnyel vezettek a futamon.

A következő krajcszakasz végén beütött nekik a baj. Ők szerintem nem hibáztak, ahogy az új-zélandiak korábban, mégis megtörtént a számukra legrosszabb. 200 méterre a felső kaputól, ahol nem mehettek már másfelé az utolsó fordulójuk után a hajó leült a vízre. Egy darabig még tudtak így is 10–12 csomós tempóval vitorlázni, ám a kapuban már tejesen elfogyott a szelük és szinte teljesen megálltak. A pályánek ezen a részén egyszerűen nem kerülhették el a rájuk zuhanó csaknem szélcsendes lavórt. Nem ők hibáztak. Ez itt vegytiszta balszerencse volt.

Az olasz hajó sorsa megpecsételődött, amikor a szelük teljesen elállt a felső kapuban

Ezután fenn a pálya szélfelőli és oldalra is szűk részén nem csak szelük, de helyük sem volt, hogy éles menetben lábra kapjanak. Kétszer is elhagyták a pályát, amiért még büntetésekkel is sújtották őket. Eközben a pálya túlsó végén, majd végig a krajcban szárnyalva rohant az Emirates Team New Zealand. Naná, hogy lett és maradt is szelük a bója kerüléséhez és a hátszeles szakasz elkezdéséhez! Ettől fogva ők távolodtak el 2 kilométernyire a lemaradt ellenféltől és így is futottak be a célba.

Az Emirates Team New Zealand 5–3-ra vezet a versenyben és akár már holnap megvédheti az America’s Cupot.

Az előrejelzések keddre is gyenge szelet ígérnek. Az élő közvetítés a szokott módon magyar idő szerint hajnalban kezdődik és látható lesz honlapunkon. A rajt 4 óraor lehet.

Ruji








Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!