Ocean Race 2023 – Felkészülés és változások az európai sprintszakaszok előtt

A Biotherm végre nyert valamit, Escoffier kiszáll, a Guyot visszatér, és jönnek újra a VO65-ösök is

A földkerülés már vastagon megvan, de a verseny befejezése előtt következnek még a rövid európai vágták, Június 8-án Aarhusból Kielen át Hágába, majd onnan 15-én újabb rajttal tovább Genovába, ahol aztán július 1-én egy kikötői futam zárja a földkerülő versenyt.

Június 5-én a kikötői futamot Aarhusban a Biotherm nyerte a négyhajós IMOCA 60-as mezőnyben. A Newport – Aarhus traszatlanti szakaszon Paul Meilhat csapata taktikai hibák miatt már az első napokban jelentősen lemaradt három ellenfelétől. Egy időjárási rendszer másik oldalára kerülve, mint a többiek északabbi útvonalra kényszerültek. Már akkor elvesztették az esélyt, hogy utolérve a többieket még beleszólhassanak a szakasz küzdelmeibe. Ráadásul ezután még megsérült a bal oldali vantnijuk, árbócmerevítőjük. Megúszták árbócvesztés nélkül, de ezután csak óvatosan, lassabban vitorlázhattak a cél felé.

Végül a verseny rendezősége élve a kiírásban rögzített lehetőséggel lerövidítette a pályát a Biotherm számára, akiknek persze így is komoly kihívás maradt az, hogy időben odaérjenek Dániába. Végül az aarhusi kikötői futam előtt 24 órával érkeztek meg a dán kikötőbe.

A hajót rohammunkában kijavították és így éppen elrajtolhattak a június 5-i kikötői futamon. Amelyen viszont remek rajt után végig vezetve győztek!

A kikötői futamok összetett eredményének csak hajók közötti végső holtverseny esetén lesz jelentősége. Ráadásul a Biotherm már nehezen kerülhetne pontszámban az első három hajó közelébe, mégis nagyszerű élmény, felszabadító érzés lehetett a csapatnak, hogy ennyi baj és kudarc után legalább itt szerezhettek némi sikerélményt.

Guyot – kalandos, harcos visszatérés sok segítséggel

A következő, a Kielen át a hollandiai Hágába vezető szakaszon újra öt IMOCA 60-as vitorlázhat, mert jó eséllyel az ötödik szakaszon május 9-én árbócát vesztett Guyot Environement – Team Europe is ott lesz az IMOCA mezőnyben.

Az árbócvesztés után öt nappal, május 14-én érkeztek meg Halifaxba. Ott kezdődött a logisztikai mutatvány. Az IMOCA 60-ast szállítóhajó hozta Európába, de ezzel még csak egy több ponton sérült egység érkezett meg. Rengeteg munka várt a csapatra, amire Kielben a Knierim hajógyárban került sor.

Benjamin Dutreux skipper elmondta, felvetődött a lehetősége annak, hogy nem folytatják, hiszen a hajónak októberben versenyeznie kell a Transat Jacques Vabre transzatlantin. Ezt azonban utolsó lehetőségnek hagyták és mindent megtettek, hogy visszatérhessenek az Ocean Race-re.

A Guyot már két szakaszról is kiesett törés, árbócvesztés miatt, de újra visszatérnek a versenybe

Nem csak az árbóc hiányzott, a hajótest és a foilok is megsérültek az árbóctöréskor. A csapat menedzsere Jens Kuphal szerint ők egyedül nem tudták volna időben megoldani a nehézségeiket, de segítettek az ellenfelek és a rendezőség is.

“Nehéz kérdés volt az anyagi háttér megteremtése, de ez sem lett volna elég, ha a többi csapat és a verseny rendezősége nem ilyen segítőkész. Az 11th Hour Racing nagyon kedvező feltételekkel nekünk adta a tartalék árbócát és rengeteget segített a Holcim PRB és a Biotherm csapat is. ”

Kielben nyolc hajóépítő éjjel-nappal dolgozott a két sérült válaszfal és a hajótest rendbe hozatalán. Két további ember a tőkesúlyon és a foilokon esett károk javításával foglalkozott. Ehhez adódott az árbóc teljes felszerelése, adaptálása a hajóhoz, beleértve a műszer-jeladók felépítését. Az új árbóchoz kellett igazítani a grószt is, amelybe új latnik is kerültek az átalakítás után.

Az utolsó simítások folynak és remélik, hogy sikerül odaérniük a holnaputáni, június 8-i rajtra Aarhusba.

Escoffier kiszáll

Kevin Escoffier a 2. szakaszon a Csendes-óceánon, ahogy éppen egy tudományos mérőbóját dob ki a vízbe

Nem kis meglepetést okozott a csapatok kihirdetésekor, hogy a versenyben jelenleg második helyen álló Holcim PRB skippert vált. Kevin Escoffier – a hivatalos verzió szerint személyes okok miatt – már nem indul a hátralévő futamokon. A helyére Benjamin Schwartz érkezett.

VO65-ösök

VO65-ösök a januári rajtkor Alicanténál

Bár eredetileg úgy képzelték a verseny rendezői, hogy a földkerülő versenyen két hajóosztály versenyez, végül a VO65-ösök csak az Európából induló szakaszokon vitorláznak. Az első Zöldfoki-szigetekig tartó futam után most csatlakoznak újra az IMOCA 60-asokhoz.

A verseny állása

Nyomkövetős térkép a verseny honlapjáról













Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!