Ocean Race 2023 – Newportba ért három hajó, ám a Guyot is elvesztette az árbócát

Az árbóctörő szakasz

Az Ocean Race 2023 negyedik szakaszán a rajt után pár nappal, április 27-én a versenyben vezető Holcim PRB elvesztette az árbócát, így az Itajai-től Newport felé vezető szakaszon már csak négyen versenyeztek. Köztük a versenybe a hajótesten jelentkezett delaminálódás kijavítása után a brazíliai rajtra visszatért Guyt environment – Team Europe, a mezőny legöregebb hajója, egy 2017-es első generációs foiler (egykor Hugo Boss). A balszerencséjük sajnos folytatódott.

Május 9-én, körülbelül 600 tengeri mérfölddel a cél előtt a négy hajó viharba került, amelyben Robert Stanjek csapata egy nagy hullámhegyről a völgybe zuhanva az árbócát vesztette.

 

A szakaszt az 11th Hour Racing nyerte szoros versenyben a La Malizia, és a tőlük már jobban lemaradt Biotherm előtt.

Mi tette ezt a vihart veszélyessé? Nem a szél ereje…

Az óceánon vitorlázva a gyors IMOCA 60-asok az egy hétre előre is egyre pontosabb időjárás előrejelzésekre és a nagy sebességükre támaszkodva általában kikerülik a kemény viharokat. Legalább is azoknak a legveszélyesebb területeit, különösen a vihar középének, a „szemének” útjából húzódnak el. Ám ez esetben már közel jártak az amerikai Newporthoz, a célhoz. Ráadásul az éppen az útjukba kerülő, nyugatról kelet felé átvonuló alacsonnyomású időjárási rendszer, a ciklon nem volt extrém erős. A 40-50 csomós szeleket még ezek a foiler IMOCA 60-asok is jól bírják.

A versenyzők pontosan tudták mi vár rájuk, és fel is készültek. A Guyot például harmadik reffre csökkentett nagyvitorlával, elővitorla nélkül vitorlázott.

 

A helyzetet igazán veszélyessé versenyző hajók fölött áthaladó erős front, az áthaladás utáni markáns, legalább kilencvenfokos szélforduló, plusz a Golf-áramlat, és a mindezek következtében kialakuló extrém hullámzás tette.

A Golf-áramlatban a floridai partok felől az indulásakor 27-28 fokos víz folyik Európa felé. Útja során lehűl mire a brit partok közelébe ér, ám még így is nagy hatással van a kontinens időjárására, amely a meleg áramlat nélkül sokkal hidegebb lenne.

A Golf-áramlat nem egyenletes sávban folyik az Atlanti-óceánban, hanem kanyarogva, kitérőket téve, helyenként visszafordulva belőle kisebb ágakban leszakadó áramlatokat keltve halad. Nagyon nehéz feltérképezni, mert a formája sokat és folyamatosan változik, ami rengeteg tényezőtől függ.

Vagyis, amikor a hajók egyszerre érték el a Golf-áramlatot, a ciklont, és a frontot, akkor nem tudhatták, hogy pontosan hol kelt az áramlat a széllel szembe, vagy rá meredek szögben folyva különösen magas és rövid hullámokat. Amelyek a front mögött még az amúgy is meglehetősen zaklatott vízmozgást tette még kellemetlenebbé és veszélyesebbé.

Sajnos a Guyot egy ilyen részre kerülve, lényegében a vihar legdurvább részén már túljutva, egy hullámvölgybe zuhanáskor vesztette el az árbócát.

A GUYOT environnement – Team Europe eddig kétségtelenül  verseny legbalszerencsésebb hajója

A következő szakasz dupla pontszámot ad

Newportból május 25-én kezdik a hajók a dán Aarhusba vezető transzatlanti szakaszt, amely dupla ponttal számít a versenybe.

Jelenleg a Holcim PRB vezeti a listát, ám az előnye 1 pontra csökkent az egyaránt 18 pontos Team Malizia és az 11th Hours Racing előtt.

Ruji

Nyomkövetős térkép a verseny honlapjáról


















Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!