Ocean Race 2023 – Vajon hányan érnek végig épségben a 3. szakaszon Fokvárostól Brazíliáig?

Gyorshír: Visszafordult Fokvárosba a Guyot Environement  ̶  Team Europe

Március 1-n délelőtt Benjamin Dutreux-ék két furcsa hangot hallottak a hajótestből. Visszafordultak Dél-Afrika felé. Azt feltételezik, hogy valamilyen delamináció (műanyag rétegek szétválása) történt a hajótest héjfelületén. Tekintettel az előttük álló szakasz hosszára és veszélyeire jobbnak látták, ha 600 mérföldnyi távolságból inkább visszatérnek a cape towni kikötőbe az IMOCA 60-ass alapos átvizsgálására.

A Guyot Environement – Team Europe a mezőny legöregebb hajója. 2015-ben épült VPLP – Verdier tervek alapján Alex Thomson számára. Hugo Boss néven versenyezve fölényesen vezetett a 2016 novemberében rajtolt 8. Vendée Globe-on, amikor körülbelül arra, ahol most is jár a hajó, letört az egyik foiler uszonya, vagyis az emelőszárnya. Alex még így is olyan gyors tudott lenni, hogy végig szorongatta az időközben őt megelőző Armel Le Cléac’h-t (Bank Populaire IX.), és a győztes mögött egy napon belül célba ért a második helyen. Később Charlie Enrightot szolgálta, ő volt a korábbi 11th Hour, amíg ajz új IMOCA el nem készült.

A mostani földkerülőn az egykor progresszív újításokat az IMOCA világába hozó hajó ugyan feltehetően lassabb a nála modernebb 2021-ben és 2022-ben épült ellenfeleknél. Mégis a megbízhatósága miatt, illetve mert az egyetlen a mezőnyből, amely már járt a déli óceánokon ezen a szakaszon, ahol a szerkezeti stabilitás különösen nagy érték, az esélyei jobbak voltak, mint a rövidebb szakaszokon.

A hozzáértők véleményét még a Guyot meghibásodása előtt kérdeztem

Tegnap, február 28-án Kápolnásnyéken a Pauger Carbon műhelyében járt Michel de Franssú a francia Black Pepper cég ügyvezetője, akinek a megrendelésére már a harmadik foiler IMOCA 60-as karbon kompozit hajótest épül. A L’Occitane en Provance (ma Bureau Vallée) és az Innovatives Coeur után most a brit Phil Sharp számára épül az Oceanlab. Ha már itt járt, gondoltam megkérdem, mit gondol az IMOCA mezőnyről az Ocean Race földkerül. Konkrétan, hogy az öt közül szerinte hány hajó érkezik meg vitorlázva és versenyben a brazíliai Itajai-ba. Megkérdeztem, mert ő hosszú évek óta belülről látja az IMOCA világot, küözelről ismeri a résztvevőket és alaposan foglalkozik a hajók terveivel és műszaki hátterével.

És, ha már őt megkérdeztem, ugyanazzal a kérdéssel felhívtam Fa Nándit és Weöres Szabolcsot is.

Michel, szerinted hány hajó érkezik meg Itajai-ba a 3. szakasz céljába végigvitorlázva a távot?

Michel de Franssu és Paulovits Dénes a Pauger műhelyben –  Fotó: Gémesi Jóka

– Kettő! A hajók többsége új, sosem jártak a déli óceánokon, a csapataiknak még bőven van tanulnivalójuk a hajóikról. Emellett óvni is kell az eszközeiket. Nem csak azért, mert a onnan a világ végéről hazaszállítani őket egy vagyonba kerül. Azért is, mert a Vendée Globe-ra is készülnek. Ugyan az új hajókra – tizenháromra – él egy kedvezmény a rajtengedélyért folyó harcban, de ha valaki elveszti a hajóját, ha az az Ocean Race-en tönkremegy, akkor nem pusztán nincs idő újat építeni, de egy régi hajóba szállássál az adott szólóvitorlázó nulláról kezdené a mérföldgyűjtést a kvalifikációhoz.

– Ki lenne az a kettő, aki szerinted célba ér?

– Az egyik a Guyot Environement – Team Europe. Mert nem új hajó, jól bevitorlázott, stabil és a csapata jól ismerheti. A másik szerintem a Holcim – PRB. Ugyan a hajó csak tavaly nyáron szállt vízre, de a skippere Kevin Escoffier nagyon jó vitorlázó – amint a társai is –és ők jól használták ki a rövid felkészülési időt. A Biotherm új, felkészületlen és szerintem túl sűrű programot találtak ki a számára. Az 11th Hour Racingnek szerkezeti gondjai lehetnek, már foilt cserélt Fokvárosban az eredetin észlelt repedések miatt.

Fa Nándor véleménye

– Nándi, a kérdés ugyanaz, mint Michelnek.

– A Biothermre nem fogadnék. Nagyon új . A fejlesztés, bevitorlázás elején tart és vannak gondjaik. Amúgy, ad abszurdum az is elképzelhető, hogy egy sem ér oda, de az is, hogy mindegyik. Most hogy ilyen test test elleni küzdelmet vívnak, érdekes lesz látni, hogy ki mit csinál. Egyedül a Guyot, amelyik a legkipróbáltabb hajó, tudja, amit tudnia kell, meg a srác, Benjamin Dutreux is. A többieken is jók a vitorlázók, tapasztaltak, csak abban nem vagyok biztos, hogy a hajóik is elég felkészültek. Az 11th Hour Racinget nagyon régóta erre a versenyre készítgetik elő, mégis újra meg újra jönnek elő a problémák. Óriási műhelymunka zajlik, sok ember mozog náluk, erős a marketing, ugyanakkor mindig előjön valami hiba, amit nem nagyon értek. Néztem róluk egy hosszú filmet, a hajóról és a háttér bázisról. Abban a filmben is látszik sok hiba, illetve nekem úgy tűnik, hogy ott sok az arc és kevés a hozzáértő. Érdekes csapat.
A Holcim – PRB -szerintem jól felkészített hajó, az Escoffier ngyon jó. A Biothermen jó vitorlázók vannak , de a hajó szerintem még nincs kész. A Maliziát nem tudom minősíteni és nem is akarom. A Malizia nekem egy outsider a jók között.

– Az, hogy most öten vannak a fedélzeten, nem jelenti azt, hogy jobban terhelhetik a hajókat, közelebb juthatnak a terhelhetőségi határokig?

– Ez egy nagyon érdekes dolog. Szerintem nem fognak jobban menni, mint szólóban. Ezek egyszemélyes menetekre tervezett hajók egytől egyig. Kicsit módosítottak rajtuk a csapathoz igazítva. Persze valaki mindig ébren van és a vitrolacserék talán jobban mennek, ezért lehet különbség a teljesítményben. De ez nem lesz drámai különbség.  Robot visz minden hajót!

– Azt tudjuk, nyilatkozták is, hogy az idő 99,9 százalékában a robot, az autopilot viszi a hajót.

– Ezeket a hajókat nem is lehet kézzel vezetni. Egy óra alatt lerohadna kezed-lábad, elfáradsz, ráadásul amikor repülnek, akkor ezek az autopilotok már jobban is viszik a hajót, mint az ember.

– Az imént Michel de Franssú két célba érkezőre tippelt! Te mondanál számot?

– Én úgy gondolom, hogy egy hajó sem ér oda sérülés nélkül, de befut, mondjuk három. Kettő, maximum három.

Weöres Szabolcs

– Előbb azt kérdem, hogy mi újság van veled és a hajóddal?

– Én jól vagyok, a hajó pedig darabjaira szét van bombázva. Kap egy új kabintetőt, a régi, gányoltat levágtuk róla. Védettebb lesz a kokpit, meg végrehajtunk egy csomó más változtatást is. Két hónapot szánunk ezekre az átalakításokra. Spanyolországban Santanderben folyik a munka.

– A konkrét kérdésem, hogy szerinted a most a földkörüli verseny harmadik, hosszú szakaszán az öt indulóból hány fog vitorlázva célba érni Brazíliában?

– Hú, ebbe nem is gondoltam bele! Én a hajókról is sokkal kevesebbet tudok, mint gondolnátok, mert a saját ügyemben vagyok nyakig elmerülve. Nem tanulmányozom a hajókat. Amúgy pedig nem tudom, hogy ez az út kinek mennyire fontos. Bejáratják a hajókat. Edzésnek nagyon jó. Azért az is egy óriás logisztika nem megérkezni! Ausztráliáig már el kell menni, és ha baj van, akkor konténerhajóval visszahozni Európába… Szerintem mindegyik itt akar lenni és időben felkészülni az őszi Transat Jacques Vabre-ra.

Néztem a fokvárosi rajtot. El is szomorított, amit láttam. Ha egy régi Volvo-csapat idejön, az körberöhögi ezeket a szólóvitorlázókat. Hogy egynek sikerült eljönni a vonalról, a többiek ott álltak három reffen és kis fokkal. Értem én, hogy óvatosak. De azért egy olimpiai kishajós vitorlázókból összerakott csapat háromszor fölhúzta volna meg le a Code Zérót, és reffelt volna ki-be. De persze biztosan eléggé visszafogták az agyaraikat. Inkább kijutni az óceánra és ott aztán adatokat gyűjteni a tervezőknek. Szerintem sok lesz a biztonsági menet. Muszáj megérkezniük, megóvni a hajóikat.

Ruji

Nyomkövetős térkép a verseny honlapjáról












Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!