Egy helyi hajógyár beperelte a holland kormányt az orosz szankciók miatt

A politikusok döntéseinek árát a vállalkozások fizetik meg

A Damen Shipyards holland hajóépítő cég beperelte a holland kormányt az Oroszország elleni folyamatban lévő európai szankciók következtében elszenvedett veszteségei miatt. A Damen Hollandia egyik legnagyobb hajóépítője, kereskedelmi és katonai hajók és luxusjachtok széles választékát gyártja. A gorinchemi székhelyű cég az ukrajnai invázió után bevezetett szankciók miatti üzleti veszteségért követel kártérítést.

Rick van de Weg, a cég szóvivője a Bloombergnek nyilatkozva azt mondta: „A szankciók bevezetése előtt a Damen szerződéseket írt alá orosz hajóvásárlókkal, ám Ukrajna orosz megtámadása után a holland kormány úgy döntött, hogy az ilyen szerződéseket a holland cégek nem tarthatják be. Ugyanakkor a kormány nem ajánlott fel a Damennek kártérítést ezért a kárért.”

A keresetet a Bloomberg szerint 2023. május 10-én nyújtották be a rotterdami bíróságon, de ezt csak most hozták nyilvánosságra. Az ügy várhatóan jövőre folytatódik.

Hollandiának az Európai Unió tagjaként be kell tartania a blokk által kiszabott összes szankciót. A holland külügyminisztérium egyelőre nem kívánt nyilatkozni az ügyben.

Perek, bírósági ügyek sorozatban

Ez a legújabb jogi ismertté vált eset az Oroszország elleni szankciókkal kapcsolatos, a tárgyalótermekben zajló csaták sorozatában. A yachtipar 2022 óta sok ilyen eset kiemelt fókuszpontjává vált, mivel az Egyesült Államok és Európa többek között luxusvagyonaik letiltásával és elkobzásával próbálta megbüntetni a Putyin elnök köreihez köthető gazdag oroszokat és az orosz társadalmat.

A múlt hónapban a Google volt vezérigazgatója, Eric Schmidt hivatalosan visszavonta a 67 millió dolláros ajánlatát az „elhagyott” Oceanco szuperjachtra, az Alfa Nero-ra, amelyet a folyamatban lévő jogi bonyodalmak miatt elhagytak Antiguában. Az antiguai kormány azt állítja, hogy a valódi tulajdonost hivatalosan soha nem találták meg, és nyilvánvalóan szívesen megszabadulna a hajótól, ami állítólag havi 112 000 dollárba kerül a hatóságoknak a karbantartási díjak és a legénységi bérek miatt. A szankciókat nem az antiguai kormány hozta.

A szankcionált Alfa Nero is per tárgya, kilátástalan kimenetellel

Tavaly októberben pedig vita robbant ki Dél-Afrikában, miután a kormány kijelentette, hogy nem fogja lefoglalni egy orosz oligarcha szuperjachtját, amely Fokvárosban készült kikötni, annak ellenére, hogy a város polgármestere felszólította a kormányt, hogy tiltsa meg az orosz hajó kikötését.

A holland kormány adatai azt mutatják, hogy Hollandia 23 luxushajót, valamint több repülőgépet tart zárlat alatt az Oroszországgal és Belorussziával szembeni szankciók alapján. Tavaly áprilisban a holland kormány közölte, hogy a szankciók miatt 14 darab, köztük 12 építés alatt álló jacht nem hagyhatja el Hollandiát. Nyilván a holland kormány közleménye arról nem ad információt, hogy ezen tiltások miatt mennyi konkrét bevételtől, és potenciálisan mennyi megrendeléstől estek el az érintett gyártók.

A hajógyártás jelentős iparág Hollandiában. 2020-ban a Holland Kereskedelmi Kamara adatai szerint a legnagyobb nagy hajóipari cégek, a Heesen, a Feadship, a Damen Shipyards és az Oceanco összesen mintegy 1,5 milliárd eurós árbevételt értek el.

A bevétel kiesés mellett jelentős a holland piacvesztés

A török Ares Hajógyár területe immár 49ezer négyzetméter

Az elhúzódó háború miatt sokak szerint az európai uniós szankciók nagyobb mértékben sújtják az európai ipart és a fogyasztókat, mint az orosz gazdaságot és társadalmat. Az emiatt keletkező kárt a bevételek kiesése mellett az egyre jelentősebb piacvesztés tovább fokozza. Például különösen fájdalmas lehet a holland hajóiperi cégeknek, akik vezető piaci helyzetben voltak például a luxusyachtok világában a szankciókkal kevéssé törődő török gyártók jelentős előretörése a piacon.

A török Ares új Simena nevű 90 méteres luxusvitorlása

Például a Marine Trade News beszámolója szerint új yacht-sorozattal jelentkezik az idei Monacói Hajókiállításon a török Ares Yacht gyár. A vitorlásokat és motorosokat is tartalmazó kínálatban 500 tonnásnál nagyobb, vagy 90 méteres luxushajók is szerepelnek. Az üzem területe az elmúlt években 49 ezer négyzetméteresre növekedett.

A török Ares új 500 tonnás yachtja a Spitfire

 







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!