“Szankcionált” orosz szuperyacht – valódi a keménykedés, vagy színjáték?

Seherezádé – a világ leghosszabb yachtjának helyzete

Az orosz-ukrán háború kitörése az olasz Marina di Carrarában, hajógyárban, felújítás közben, szárazdokkban állva találta a Seherezádé nevű orosz szuperyachtot, amelyet a hatóságok 2022 májusában lefoglaltak, azt feltételezve, hogy a hajó Putyin elnöké, vagy “orosz kormányzati körökhöz közelálló személy tulajdona”.  A 2019 által Lürssen által épített hajó  140 méter, azaz 460 láb hosszúságával a világ leghosszabb luxusmotorosa.

A hajó esete és sorsa jól illusztrálja, hogy a valóságban mennyire “kemények” az orosz milliárdosok javai ellen hozott könyörtelen szankciók.

A Seherezade a próbaútján 2019-ben

A Financial Times szerint a 700 millió dollár értékű szuperyacht meg nem nevezett, ám szankcionált tulajdonosának megengedték, hogy továbbra is fizesse a személyzetet és a felújítás költségeit. Ezt a hírt a munkálatokat végző, tőzsdén is jegyzett Italian Sea Group is megerősítette.

Ha a tulajdonos, aki más cikkek szerint nem azonosítható személyesen (csak a cégek, amelyek a számlákat fizetik…) valóban attól tartana, hogy a hajó végül nem marad a tulajdonában, és soha nem használhatja újra, hiszen elveszik tőle,  akkor vajon fizetné-e a hajó bármely költségét? Eszerint komoly lehet-e az egykor harsány harcosan világgá kürtölt lefoglalás, elkobzás vagy bármilyen szankció?

2022-ben a döntéshozatalhoz nélkülözhetetlen gazdasági információkat nyújtó híres Bloomberg arról számolt be, hogy amerikai tisztviselők állítása szerint az orosz milliárdos, Eduard Khudainatov a hajó „szalmatulajdonosa”, Putyin nevében. Ám ezt senki sem állítja, csak feltételezik.

Az Európai Bizottság szóvivője azt mondta a Financial Times újságírójának, hogy „a tagállamok felelősek a szankciók végrehajtásáért”, és az eszközök befagyasztása nem érinti az eszközök tulajdonjogát. Ukrajna inváziója óta az EU csaknem 2000 orosz személy és jogi személy ellen hozott szankciókat.

A kérlelhetetlen szigorúság a sajtóban és a valóságban

A nemzetközi sajtó az orosz-ukrán háború kezdete óta rengeteget írt arról, hogy milyen szigorúsággal fogják el és foglalják le az orosz oligarchák luxuscikkeit, például a többszáz millió dolláros yachtjaikat, amelyek ellen “hajsza” indult. Apró hibája ennek a szigorúságnak, hogy a legjelentősebb orosz luxusyachtok még a hadmozdulatok megkezdése előtti hetekben, sőt azután is, sorra tűntek el a tengeri hajófigyelő rendszerekből – kikapcsolták az AIS berendezéseiket – mert elindultak olyan független országok kikötői felé, amelyeknek nincs kiadatási egyezményük az Egyesült Államokkal. Oda is értek időben, többen európai vízekről indulva, például az Indiai-óceán közepén található “közeli” Maldív-szigetekre.

Azt kell hinnem, hogy ha a háború kirobbanása után bármely ország kormánya azt nyilatkozta, hogy meglepte őket az orosz támadás, akkor vagy nincs titkosszolgálatuk, vagy nem képesek jelenségeket értékelni. Különösen, miután Putyin elnök saját yachtja a Graceful, amelyen Németországban, Kielben éppen felújítási munkálatokat végeztek, február 9-én, két héttel a harci cselekmények kezdete előtt egyszer csak félkészen útra kelt hazai vízek felé…

Putyin yachtja a Graceful 2022 február 9-én váratlanul elhajózott Kielből, a javítóműhelyből

Így aztán a legnagyobb, legértékesebb hajók közül csak olyanokat tudtak lefoglalni a hatóságok, amelyek szárazdokkban álltak valamelyik európai hajógyárban, mint a legnagyobb Dilbar Hamburgban, vagy a Triesztben szárazon álló böszme óriást, a Sailing Yacht A-t, illetve La Ciotat kikötőjében az ezeknél jóval kisebb, 86 méteres Armore Verót. Sokat elárul a hatáskeltő szándékról, hogy a következő hónapokban új hír benyomását keltve többször megjelentek címoldalas, nagybetűs cikkek ugyanezeknek a hajóknak a lefoglalásáról. Illetve azt is sokszor, sok helyen megírták és elmondták, hogy milyen keményen elkobozzák ezeket, és majd értékesíteni fogják a hajókat és Ukrajnának adják a bevételeket.

A Dilbar láthatóan nem menekülhetett el Hamburgból – lévén a Blohm und Voss gyárban felújítás alatt szárazdokkban állt

Éppen csak az efféle eljárásoknak nem kevés jogi akadálya van. Nem csak azért, mert a valós tulajdonosaik nehezen kinyomozhatók, tekintve, hogy a milliárdosok véletlenül sem a saját nevükre íratva tartják a hajóikat. Ha pedig nem bizonyítható egyértelműen, hogy ki a tulajdonos, akkor szankcionálható-e, és főleg, hogyan lehet rendben eladni azt a yachtot. Ki fogja megvásárolni? Ki költ el pár tíz-százmilliót egy tisztázatlan jogállású ingóságra, amelynek egyszer majd felbukkanhat a tulajdonosa és perelheti a jussát? És mitől lenne hirtelen még ár alatt kínálva is kereslet sok ilyen bizonytalan használt luxusyachtra?

Ráadásul, ha egy ilyen yachtot önkényesen elszakítanak a feltételezett tulajdonosától, akkor annak igen jelentős fenntartási költségei az adott ország és város nyakába zuhannak. Elbocsátják a legénységeiket, akik többnyire nem oroszok. De kell fizetni valakiket a minőségmegőrző felügyeletért, ami nem egy vekni kenyér ára. Ha a hajón éppen felújító munkálatokat végeztek, akkor felvetődik a kérdés, hogy ki fizeti ki a munkák folytatását, hiszen ha egy ilyen volumenű megbízás kifizetés nélkül marad, abba esetleg tönkremegy a helyi hajógyár. Az sem az oroszoknak fáj. Az ügyben érintett műhelyek és városok pedig nem fognak fülig érő szájjal részt venni az ügyletben, ha közben a durva költségek vagy a politikai döntés által keletkező gazdasági kár őket sújtja. Nem a politikusaikat.

Mi történik a szankcionált hajókkal? Mennyire kérlelhetetlenek a szankciók?

A helyiek lelkesen őrzik a kikötőjükben? Mint a Murter-szigeteken a Betina Marinában, ahonnan egy orosz milliárdos, Aliser Uszmanov egy kisebb, csak 35 méteres yachtját úgy kilopták a kikötőből, hogy a helyiek csak három hónap múlva vették észre, hogy egy másik áll a helyén? Az eredetivel szépen elhajóztak és mielőtt montenegrói vizekre értek volna még vámjogilag szép szabályosan ki is léptették az országból!

A Phi a lefoglalásáról szóló hírek idején

2023 márciusában a Phi nevű 2021-ben épült futurisztikus kinézetű 192 lábas szuperjachtot, amely állítólag egy orosz oligarcha tulajdonában volt, a londoni Canary Wharfnál észlelték – egy évvel a hajó lefoglalása után. 2023 júniusában pedig a Google korábbi vezérigazgatója, Eric Schmidt vásárolta meg az orosz kötődésű Alfa Nero szuperjachtot –  feltehetően a tulajdonosától -, amelyet az invázió kezdete után elvileg elvetettek Antiguában.

Az Alfa Nero immár nem orosz tulajdonú

Írtunk róla, hogy 2022 őszén a Nord orosz szuperyacht előre bejelentetten Hongkongba érkezett, és a hatóságok az USA lefoglalási kérésére azt felelték, hogy erre nincs jogalapjuk. Egy szankcionált orosz milliárdos pedig a francia államot perelte be 2022 szeptemberében a yachtja miatt, és első körben sikereket is elért a tárgyaláson.

2022 őszén a Nord előre bejelentetten Hongkongba, és a hatóságok az USA lefoglalási kérésére azt felelték, hogy erre nincs jogalapjuk

Vajon mindebből mi lehet a tanulság?

Talán az, hogy a sajtóban megjelenő hírek valóságtartalmát, pontosságát érdemes alaposan megvizsgálni, átgondolni? Ha egyoldalú az a hír, akkor pedig keresni a szándékot? Vajon ha rémisztő mondatok jelennek meg bármiről, a pandémiától a háborúkon át hétköznapi emberi konfliktusokig, akkor lehet-e az egyoldalúan sokkoló stílus és ellenőrizhetetlen információk tálalása mögött valamilyen befolyásolási, hangulatkeltési szándék? Vajon a naponta ránk zúduló gyakran felesleges információt tartalmazó hírtömegnek mi a célja?

Én csak a hajókhoz, a hajósvilághoz értek, valamennyire. Ezért ott talán az átlagnál jobban a sorok mögé láthatok. De, amit itt észre veszek, amit itt látok, az mennyire igaz máshol, akár mindenre? Amihez nem értek, arra is. Jó lenne tudni.

Ruji





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!