Második, sikeres nekifutásra a Mayflower AI vezérelt hajó átkelt az Atlanti-óceánon

Az első transzatlanti hajózás legénység nélkül

A Mayflower önjáró hajó (MAS400 – Mayflower Autonom Ship 400) másodszorra sikeresen teljesítette Angliából transzatlanti útját, és megérkezett a massachusettsi Plymouth Rock közelébe. A legénység nélküli robothajó még június 30-án érkezett meg az Egyesült Államokba. Lényegében ugyanazt a 3500 tengeri mérföldes utat tette meg Angliából az Egyesült Államokba, mint a Mayflower vitorlás 1620-ban.

Az önműködő, 15 méteres trimarán, amelynek fedélzetén nem tartózkodott ember, mesterséges intelligencia segítségével navigál és napelemekkel termel energiát működéséhez. A robothajót a ProMare tengerkutató szervezet fejlesztette ki, míg az IBM vezető technológiai és tudományos partnereként vesz részt a projektben.

Két év késéssel

Az mesterséges intelligencia által irányított hajó első kísérleti útját 2020 szeptemberére tervezték, az eredeti Mayflower érkezésének 400 évfordulójára, de a Covid-kotlátozások miatt akkor Plymouthban kikötve maradt. 2021-ben tett először kísérletet az Atlanti-óceán önálló átszelésére, ám (amint írtunk is róla) technikai problémák miatt vissza kellett fordítani Angliába. Idén április végén indult újra, de az Azori-szigetektől mintegy 1600 kilométerre nyugatra számítógépes és elektromos problémák miatt kénytelen volt útvonalat módosítani a kanadai Halifax felé.

A MAS400 végül 40 napos utazás után érkezett az új-skóciai Halifaxba. Onnan egy négynapos út megtétele után futott be  Plymouth kikötőjéhez – ugyanoda, ahová a zarándokok több mint 400 évvel ezelőtt érkeztek. Itt a Mayflowert Plymouth kikötőjébe vontatták – az amerikai parti őrség legénység nélküli hajókra vonatkozó szabályai szerint –, és az eredeti Mayflower hajó mása közelében kötött ki.

„Végre elkezdhetjük elemezni a hajó útjáról származó adatokat, és beleáshatunk az AI-rendszer mélyére” – nyilatkozta Rob High, az IBM szakembere – Az ilyen legénység nélküli hajók megkönnyítik a tengerkutatók dolgát.  A személyzet nélküli MAS-t úgy tervezték, hogy alkalmas legyen az olyan kérdések vizsgálatára, azokhoz adatgyűjtésre, mint az éghajlatváltozás, az óceánok műanyagszennyezése és a tengeri emlősök védelme. Ezzel párhuzamosan úgy gondolják, hogy a tengeri önjáró rendszerek fejlesztése átalakítja a hajózási, olaj- és gázipari, távközlési, biztonsági és védelmi, valamint halászati  iparágakat.



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!