2021 Rolex Sydney Hobart – Óvással győzött az Ichi Ban

Ichi Ban vs. Celestial

December 31-én hajnalban a Love and War illetve a White Bay 6 Azzurro célba érkezésével kiderült, hogy ki nyerte idén a Tattersall’s Cupot, vagyis ki végzett az élen a Rolex Sydney Hobart IRC előnyszámítás alapján kalkulált listáján. Bár ezen a versenyen is a legnagyobb figyelmet a leggyorsabbak kapják, az összetett győzelem is nagyra értékelt. Sőt! Ha olyan információt keresek az interneten, hogy melyik évben ki nyerte a a klasszikus 628 tengeri mérföldes versenyt, akkor elsősorban a hendikep számítás alapján összeállított lista éllovasait találom meg.

Két klasszikus hajó, akik az utolsó pillanatig esélyesek voltak a győzelemre: Love & War (1978 és 2006 győztese) és az Azzurro. Idén 3. és 4. helyen végeztek

Az idei igazán sokszínű versenyen, amelyen volt hosszú erős-, sőt viharos szeles cirkálástól a gyengeszeles bőszelezésig minden, amelyen kellett tudni erőből, kitartással küzdeni, majd türelemmel, okosan taktikázva haladni, az összetett győzelem az utolsó pillanatig nyitott volt.

Az már hamar kiderült, hogy ezúttal a leggyorsabb százlábasok nem szólhatnak bele az előnyszámításos győzelembe. Amelyet persze erősen befolyásol, hogy az abszolút győztes megérkezése után a mezőny számára miként változnak a szélviszonyok. Ám ezúttal az első három befutása után nagyon hamar, az ötödik helyen megérkezett a 62 lábas Whisper és az IRC számításban az élre állt. Ám mindenki tudta, hogy ezzel nincs vége, az összetett első, még feltehetően a vízen van

Három TP52-es végig nagy küzdelmet vívott egymással. A Quest a verseny kétharmadánál lemaradt valamelyest, ám a Celestial és az Ichi Ban egymással látótávolságban küzdött a tasmán partok mentén. Végül a Celestial ért előbb Hobartba és az IRC-számításos lista élére ugrott. De nem figyelhették kizárólag a még vízen hajtó lassabbak előre jutását. Győzelmüket a parton érte támadás: az Ichi Ban óvást nyújtott be.

Test test elleni szoros küzdelmet vívott mindvégig a Celestial és az Ichi Ban

Nem ütköztek vagy nem efféle test-test elleni szituáció váltotta ki Matt Allenék óvását.

A Rolex Sydney Hobarton létezik egy biztonsági szabály, miszerint minden hajónak elérhetőnek kell lenni. A VHF rádión a 16-os csatornát folyamatosan hallaniuk kell. Ha hívja őket a versenyrendezőség, 15 percen belül válaszolni, reagálni kötelesek. A Celestial 90 percen át nem volt elérhető.

Nem keresték volna őket,, de pechük volt. A legénység egyik tagjának a személyi biztonsági riasztója december 27-én pár perccel éjfél előtt elkezdett jeleket sugározni a mentési központnak, mintha valami baj történt volna. Ezt a Celestialon nem vették észre. A verseny második napjának javán túl voltak. Teljes erejükkel hajtottak. Az addig megélt kemény körülmények miatt teljesen kimerült volt legénység és nem észlelték a rádióhívást. A rendezőség próbálkozásait ismételve kezdte keresni őket a Quest, majd az Ichi Ban is, de ezekre sem reagáltak. Ekkor a Celestial és az Ichi Ban egy mérföldön belül volt egymástól. Mindhárom hajó TP52-es, egymás fő riválisai.

A Ichi Ban a rádióhívások után egy fehér majd később egy vörös rakétát lőtt fel. Erre már reagált a Celestial. Helyreállították a kapcsolatot, kikapcsolták a személyi riasztót és megnyugtatták a rendezőket és mentőegységeket, hogy nem történt semmi, nincs baj, véletlen volt a riasztás.

Ilyen közel jártak egymáshoz: Ezen a képen még előrébb az Ichi Ban látszik jobbra pedig a Celestial árbóca. Később fordult a kocka

A versenyen ezután a Celestial és az Ichi Ban látótávolságban vitorlázott. A Celestial ért előbb Hobartba és tulajdonképpen megnyerte a versenyt az Ichi Ban előtt. Még a célba futás előtt az Ichi Ban zászlóval jelezte óvási szándékát. De a verseny rendezősége is óvta a Celestial csapatát. A tények megállapítása után a Celestial 40 perces időbüntetést kapott, az Ichi Ban pedig 3 peres jóváírást. Úgy ítélték meg, hogy a rakéták fellövése ennyit lassított rajtuk.

Ezekkel az időkorrekciókkal az Ichi Ban megelőzte a Celestialt és megszerezte történelmi harmadik Tattersall’s Cup győzelmét, amilyenre eddig csak egy hajó a Freya volt képes 1963 és 1965 között.

Rokonszenves? Mindenki döntse el maga. De ez nem az első eset a Rolex Sydney Hobart történetében, amikor a győztes kilétét zöld asztalnál döntik el. 2017-ben a Wild Oats IX. pályarekordot futva lett első, ám helyt adtak a Comanche óvásának, miszerint a rajt után egyszer kitérésre kényszerültek a Wild Oats-szal szemben. Időbüntetés után a Wild Oats csapatának ugrott a győzelem és a pályarekord is.

A Kékszalagon miért nincs ilyen nagyra értékelt összetett győztes?

A Rolex Sydney Hobart az előyszámításos győztes ugyanolyan vagy még nagyobb figyelmet kap, mint a leggyorsabban célba érkező hajó. Nyilván ide illik a kérdés, ez miért nincs így a Kékszalagon? Hiszen a magyar tókerülőn sokan kifogásolják, hogy miért mindig csak a leggyorsabbé, az abszolút győztesé minden dicsőség!

A válasz elég egyszerű. Túl azon, hogy a Kékszalag eredeti, 1934-es kiírásában az szerepel, hogy verseny a Balaton leggyorsabb hajójának megtalálására, és csak emellett voltak és vannak díjak a sok hajóosztály, kategória számára , de ennél fontosabb ok, hogy nálunk nincs olyan reális összehasonlításra alkalmas előnyszámítási módszer, mint az IRC a tengeri offshore versenyeken. A magyar yardstick számítás alkalmatlan a teljesítmények akár közelítően valós összehasonlítására is – pláne ilyen hosszútávú versenyen, mint a tókerülő -, mert nem a hajók műszaki paraméterein alapuló, szigorúan a hajók teljesítménykülönbségeit kiegyenlítő számítás, hanem a maga tapasztalati, erősen szubjektív értékeivel fals eredményeket adó kalkuláció, amely például a csapatok eredményeit figyelembe véve is változik, úgy próbál egyenlőséget összehozni. Magyarul, ha valaki jól vitorlázik, akkor előbb utóbb romlik az előnyszáma ahhoz képest, aki gyengébb versenyző.

Viszont ingyenes rendszer.

Lehetne a Balatonon is kizárólag műszaki paramétereken alapuló, a Kékszalagon is aránylag jól működő, az eredményeiben mindenkinek elfogadható előnyszámítási rendszer. Például az ORC valamelyik megfelelő, fejlettebb változata. Ám ez költséges. Minden hajónak, amely bekapcsolódik az ORC számításba, ki kell fizetnie a részletes műszaki felmérés költségeit, majd éves díjat is szednek. Így hát, a balatoni nagyhajós versenyeken indulóknak csak kis része rendelkezik ORC-felméréssel, tehát ilyen előnyszámítással nem lehet kiemelt értékű győztes hirdetni, hiszen a Kékszalagon indulóknak csak a töredéke tartozna bele a versengésbe. De az sem várható, hogy minden Kékszalag résztvevő beszálljon egy ilyen reálisabb, ám fizetési kötelezettségekkel járó előnyszámításba, hiszen sok olyan hajó van, amelyik egész évben csak a tókerülőn versenyez és így is éppen elég nagyok a részvétel költségei (erre az egyetlen versenyre fizetve) semhogy még ORC felmérési és tagdíjat is fizessenek.

Maradna hát a megszokott balatoni yardstick, amely viszont olyan mértékben irreális, hogy egy annak alapján kihirdetett győzelemnek a vitorlázók között nagy becsülete, az abszolút győzelmet akár csak közelítő értéke sem lehetne. Pedig akár marketing szempontból is nagyszerű lenne, jót tenne a Kékszalagnak, ha egy reális előnyszámítás alapján egészen a tókerülő második napjának végéig fenn lehetne tartani az érdeklődést, ahogy a Rolex Sydney Hobarton is.

Amelyen még egy új eszközt találtak a figyelem fenntartására, miután már a gyors sztárok célba értek. Idén először versenyeztek a Rolex Sydney Hobarton kétszemélyes csapatok is, akik a negyedik napon értek célba. De erről majd legközelebb…

Ruji

Részletes eredménylisták ITT találhatók.





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!