36. America’s Cup – ETNZ Meccslabda

De miért? Hogyan “engedhették el” az ellenfelet ennyi küzdés után?

Aki az olaszoknak drukkol a 36. America’s Cupon, annak ez a kérdés lüktet a fejében miután a Luna Rossa Prada Pirelli végig vezetett a futamon, nagyszerűen tartotta a leszakadni sehogy sem akaró kiwiket, majd az utolsó cirkálószakaszon az utolsó találkozás és ráfordulás után a rossz oldalt választva elvesztették a futamot.

Hiszen egy párosversenyen, match race-en, ahol csak egyetlen ellenfél van, az élen vitorlázónak szigorúan védenie kell a pozícióját. Mégpedig úgy, hogy folyamatosan az ellenfele és a következő pályajel közé helyezkedve esetleg még zavarja is az üldöző hajó szelét. Ez alapszabály és első pillantásra úgy fest, hogy a Luna Rossa csapata ezt nem tartotta be, szabad kezet, szabad utat adott az ellenfélnek és Peter Burlingék éltek is a lehetőséggel.

De azért ez nem olyan egyszerű!

A rajtot és az első krajc elejét ismét nagyon profin, okosan csinálta a James Spithill és Francesco Bruni vezette olasz csapat, majd végig nagyszerűen tartották az egyébként kicsi, 10 és 120 méter között ingadozó előnyüket, ami ilyen gyors hajók esetében semmi. De kemények voltak lélekben és hibátlanul szakszerűek a hajó kezelésében. Ilyen közeli ellenfelet, pláne ilyen gyorsat fogni rendkívüli lelkierőt, türelmet és koncentrációt igénylő feladat.

A 9. futam összefoglaló videója

Ha hibázol nem baj, csak okkal tedd, amit teszel

Ezt az olimpiai 8 .helyezett, sokszoros magyar bajnok Gosztonyi Andrástól hallottam, amikor már osztrák szövetségi kapitány volt és az egyik menőjének futamvesztő hibáján búslakodott. Persze nem a srácnak puffogott, hiszen őt nem akarta összetörni, hanem nekem öntötte ki a lelkét. Ő mondta, hogy ha egy elképzelés alapján csinálsz valamit a pályán, és az nem jön be, de az elképzelésedet meg tudod indokolni, ha voltak arra utaló jelek, hogy jó lesz, akkor nincs baj. Nem sikerült, de van ilyen.

Ha viszonta a “miért csináltad azt?” kérdésre a válasz csak egy tartalmatlan nem tudom, vagy úgy éreztem, vagy megpróbáltam, akkor megérdemled a leszúrást, mert ez már igazi hiba.

Ezért hát újra megnézve a 36. America’s Cup kilencedik futam 5. pályaszakaszán történteket, megpróbáltam kitalálni miért is tették azt Francesco Bruniék, ami a futamgyőzelmükbe került.

Mi történt abban az utolsó krajcban?

Ahogy egész futamon, az olaszok minimális előnnyel kezdték az utolsó cirkálószakaszt. Mindössze 3 másodperccel előbb haladtak át a kapun, mint az új-zélandiak. A jobb oldali bóját kerülték , az ellenfél a balt, tehát ellentétes csapáson, egymástól a pálya más-más széle felé távolodva kezdték az utolsó krajcot. Az első fordulók utáni keresztezéskor – 2500 méternyire a felső kaputól – a Luna Rossa csak másfél hajóhosszal húzott el a kiwik előtt. Ez AC75-ösök között kevés ahhoz, hogy biztosan jó pozícióban maradva tudjanak eléjük-föléjük fordulni. Tehát újra szétváltak.

Ezúttal az olaszok húztak balra a pálya szélére, az új-zélandiak jobbra.

A fordulások után a következő találkozásuk a felső kaputól 1400 méterre következett. Egymás felé közeledve a Luna Rossa előnye egy bal oldali élesedéssel jelentősen növekedni kezdett, majd már újra csökkenni, ahogy a jobbcsapáson vitrorlázó Emirates Team New Zealand útvonalát kerszetezték. Vagyis a szél egy balos felpörgés után ekkor már kezdett visszapörögni jobbra.

Ahogy balcsapáson közeledtek a keresztezési ponthoz Francesco Bruni hangja hallatszik: “protect the left”. Azaz a bal oldalt védjük. Más szóval arra ne menjenek Burlingék. Az is elhangzik, a közeledő helyzetről, hogy “soft cover”. Vagyis úgy forduljunk eléjük, hogy inkább kifordulásra késztessük őket, menjenek jobbra! Ezzel ők a már felpörgő jobbcsapáson, pozitív takkkon mehetnek, míg az ellenfelet a negatívra kényszerítik. És ha a szél tartja a lengési ütemét, akkor majd balra pörög és ők újra pozitívra fordulva közelíthetik a kaput.

Ennek megfelelően kellett helyezkedniük ezen utolsó krajcos találkozónál

Ha már az új-zélandiak vonalának elérése előtt fordulnak, és így védik a bal oldalat, ahhoz nagyon pontos forduló kell, nehogy Burlingék átrohanjanak felettük. De azzal nem is zárják eléggé a bal oldalt.

Ha jóval túlmennek a vonalukon és úgy fordulnak jobbcsapásra az ellenfél elé, de elsősorban fölé, akkor az esetleg arra ösztönözheti az üldöző hajót, hogy futtatással, ez esetben balra futtatással szabaduljon a kedvezőtlen helyzetből. Amennyiben az adott pillanatban Burlingék is a szél balra tendálásában bíznak, akkor ilyen helyzetben talán ezt is teszik.

De ha határozottan eléjük és csak valamivel föléjük fordulnak, ahogy azt végül is tették, akkor szinte biztosan fordulóra késztetik az ellenfelet, vagyis a pálya jobb oldala felé “küldik” őket. Tehát védik a bal oldalt, ahonnan szélfordulót vagy frissülést várnak.

Az említett helyzet is így festett. A Luna Rossa már jobbcsapáson előrébb és feljebb a szél felé. Az ETNZ kedi letenni a “lábát” és fordul

Vagyis – látod, András – a Luna Rossa Prada Pirelli tudatosan tette, amit tett. Az ötlet, a diktálás Francesco Brunié volt. és az előző két csapáson történtek indokolták is, hogy a szél újra balra lengésére számíthasson.

Az Emirates Team New Zealandet a fent vázolt fordulóval elküldték jobbra, míg ők, megvédve a bal oldalt, arra mehettek. Azt az oldalt látták jobbnak, ráadásul az új-zélandi egység az ő fordulójuk után azonnal csapást váltott, amit rögtön nem követhettek volna, mert ugyan az AC75-ösök gyorsan fordulnak, ám ők is vesztenek sebességet egy-egy manőverrel. Kicsit később talán már fordulhattak volna és akkor esetleg végül nem kapnak ki. De hát ők hittek abban, amit elterveztek!

Azonban a szél nem lengett vissza balra, hanem még inkább jobbra pörgött és ezzel az élre repítette a kupavédőket.

Az olasz hajóban a pálya bal oldalán volt fordulásuk után, ahogy már a kapu felé közeledtek, lassan egyre nyilvánvalóbb lett, hogy mi következik. Ekkor már csak egyetlen rövid szó hangzik el a hajóban, mégpedig Francesco Bruni szájából. Annyira ráfaragtak, hogy nem is olaszul káromkodik. “Scheisse…”

Az.

6 – 3. Az Emirates Team New Zealandnek négy meccslabdája van a hét győzelemig tartó párharcban.

Ruji









Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!