Megújul Glasgow büszkesége a Glenlee háromárbócos bark

A járványügyi korlátozások idején erősen leromlott az állapota

Ahogy a Cutty Sark klipper London egyik látványossága, olyan ékköve Glasgow városának a háromárbócos Glenlee bark. Most a 126 éves vitorlás 1,8 millió angol fontnyi támogatást kapott a skót Nemzeti Örökség Emlékalaptól (NHMF), hogy elvégezhessék rajta azokat a létfontosságú ellenőrzéseket és javításokat, ami biztosíthatja a Clyde folyó ikonjának fenmaradását és jövőjét.

A hajó harmincadik évét ünnepli Glasgow-ban, ezért is kapta a támogatást a pandémia utóhatásaira reagáló finanszírozási alapból, amelyet azért hoztak létre, hogy megmentsék azokat az Egyesült Királyság számára kiemelkedő jelentőségű történelmi kincseket, amelyek a koronavírus járvány idején – lezárások, költségek megvonása, stb. következtében – veszélybe kerültek. A hajó törzsének, fedélzeteinek és kötélzetének ellenőrzése és javítása kétéves időszak alatt zajlik majd le, és a tervek szerint  a munkálatok 2025 elején fejeződnek be.

Ray Macfarlane a National Heritage Memorial Fund elnökhelyettese és Fiona Greer a Glanlee felújítási igazgatója – Fotó: Martin Shields / The Tall Ship Glenlee

A Glenlee, amely jelenleg zárva van a nagyközönség elől, 2023 márciusának végén újra fogadja a látogatókat. 2024 elején aztán ismét bezár három hónapra a munkálatok elvégzése érdekében.

Glenlee története

Glasgowban a Bay Yard Port Glasgow gyárban élpült szegecselt acéltestű háromárbócos bark. Az első útján már a Horn-fokot kerülve szállított árut Oregonba. Nem megrendelésre készült, hanem azért kezdtek hozzá, hogy a gyárnak ne kelljen becsukni a kapuit és elbocsátani értékes szakmunkásait. Amint lehetett eladták.

Új tulajdonosa Robert Ferguson  Dundee-ből átkeresztelte Islamountnak. Húsz éven át viselte ezt a nevet. 1919-ben olasz tulajdonba került és Clarastella lett. Mindössze három éven át hajózott ezzel a névvel a Földközi-tengeren. 1922-ben a spanyol haditengerészet vette meg oktatóhajónak. Galatea-ként szolgált újabb 47 éven át.

A háromárbócos 1992-ben roncsként és fénykorában vitorlák alatt

1959-től a spanyolországi Ferrolban állt, majd átköltöztették Sevillába, de ott sem foglalkoztak vele. 1992-ben, amikor már a szétbontására készültek, néhány arra járó jószemű, hajókhoz értő skót felismerte a roncsban a Clyde-ban épült hajókra jellemző vonásokat. Eladó volt, megvették és eljuttatták Glasgowba, ahol visszakapta az eredeti nevét. A Clyde Maritime Trust helyreállította és azóta múzeumhajó. Az iraki-brit sztárépítész Zaha Hadid által tervezett Riverside múzeum előtt áll.

Egyéb ma is létező, az egykori hírneves Clyde-i üzemekben épült vitorlások

A Moshulu is clyde-i hajó

A ma is létező nagy keresztvitorlázatú hajók közül többen szintén a skót hajóépítők szakértelmének emlékét őrzik. Philadelphiában úszó étterem a gyönyörű acéltestű négyárbócos bark a Moshulu. San Franciscoban található a Balclutha háromárbócos . A négyárbócos acéltestű Pommern bark múzeumhajó Ǻland városában. A teljesvitorlázatúnak épített és később barkká alakított négyárbócos Falls of Clyde pedig Honoluluban lett múzeumhajó, ám jelenleg az állapota miatt a szétbontás veszélye fenyegeti.







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!