Szaporodó hajótüzek – a biztosítók mindinkább törekszenek a követelések elutasítására

A lítium-ion akkumulátorok a fő veszélyforrások

A hajóiparban és a kedvtelési célú hajózásban is erőltetett ütemben folyik az elektromos meghajtásra való átállás, hiszen a környezetvédelem egyik fő eszköze lett az ember “karbon lábnyományak” ilyen módon való csökkentése. Ugyanakkor, amit valamilyen hangzatos jelszóval felkap a politika és a média világa, annak árnyoldalairól nem szívesen beszélünk. Az ilyenkor szokásos módon a negatív hatások elhallgatásával, esetleg teljes tagadásával. Ám a problémák ettől még valóságosak!

Az alternatív energiaforrások felé haladás lelkesítő, ám a környezetbarát energia térhódítása még sok szempontból kísérleti stádiumban van. A fejlesztés során megjelenő új és újabb megoldások, de különösen a minőségi eszközök felhígult másolatai nagy bajokat okozhatnak.

Az elektromos meghajtás térhódítása az áramot hatékonyan tároló eszközök segítségével lehetséges és a lítium-ion akkumulátorok fejlesztése teszi lehetővé az elektromos meghajtás gyors előretörését. Ám a litium-ion akkumulátorok és különösen az utólagosan felszerelt elektromos motorok mellé beépítettek veszélye egyre nyilvánvalóbb. Az ilyen akkuk által keletkezett hajótüzek számának gyors növekedése miatt egyes biztosítótársaságok igyekeznek védekezni ellenük.

Internetes kommentekben bukkantak fel először olyan történetek, amelyek nagynevű biztosítók által a szerződéseikhez csatolt záradékokról szólnak. Ezekben a lítium-ion akkumulátorok meghibásodásából eredő tüzek okozta károknak csak valamilyen töredékét hajlandók fizetni. Az is egyre gyakrabban megjelenik a biztosítási szerződésekben, hogy ha a hajó elektromos rendszerét nem megfelelő tanúsítvánnyal igazolt villanyszerelő telepítette vagy frissítette, akkor a követelések teljes mértékben elutasíthatók. Márpedig a szabadidő-hajósok világában sokan vannak, akik szeretik maguk szerelni a hajójukat.

A legnagyobb veszélyt azonban a szórakoztató céllal a fedélzetre vitt eszközök akkumulátorai jelentik. Az emberek gyakran vásárolnak olcsóbb, nem-márkás, utángyártott akkukat és töltőket és ilyen eszközöket visznek a hajókra.

Néhány tragikus vagy súlyos károkat okozó tűzeset

A Kangán az elektromos szörfök akkucsomagjai okozták a tüzet

2018 szeptemberében Dubrovnik közelében égett le a csaknem vadonatúj, kiválóan karbantartott és szakszerűen kezelt 41 méteres, 500 tonnás, dízelmotoros Kanga motoryacht. Nem is a hajó volt hibás. Egy belső tárolóban volt három darab, elektromos szörfökhöz való lítium-ion akkucsomag és két hasonló eszköz vízalatti búvárvontatóhoz. A vizsgálat szerint ezek valamelyike gyulladt meg. A tűzjelző riasztására az első tiszt a helységhez rohant, ahol már megdöbbentő méretű füst és tűz fogadta, amelynek eloltása nem is sikerült. A hajósok minden utast szakszerűen elvittek a fedélzetről és senki nem sérült meg, ám a hajó szinte teljesen kiégett.

A Conception középső zárt terében töltött akkumulátorok egyike okozta a katasztrófális hajótüzet

A legsúlyosabb katasztrófa 2019-ben történt a kaliforniai partoknál, amikor a 75 lábas Conception nevű búvárokat szállító hajó égett ki. A tűz éjszaka ütött ki és a füstben-tűzben 34 ember lelte halálát. A vizsgálat szerint a tűz a középső fedélzeten keletkezett ahol lítium-ion akkumulátorokat töltöttek.

A Conception-t a felszínre hozták és a tűz keletkezésének okát, forrását feltárandó alaposan átvizsgálták

Természetesen nem csak a szabadidő-hajózásban jelentenek veszélyt a lítium-ion akkuk. Márciusban mi is írtunk a Felicity Ace esetéről. A teherhajó négyezer luxusautót szállított, amikor az Azori-szigetek közelében a rakterében tűz keletkezett. A szakértők szerint valamelyik elektromos hajtású kocsi lítium-ion akkumulátora okozta a tüzet. A tűzoltók nem léphettek az elhagyott hajó fedélzetére, mert a tűz rendre új erőre kapott, ahogy a hőségben sorra robbantak az akkuk. Végül a Felicity Ace elsüllyedt.

Mindez nem jelenti azt, hogy a lítium-ion akkuktól félni kellene vagy elvetni a fejlesztésüket

Erről szó sincs! Viszont komolyan kell venni a veszélyforrást és elővigyázatosnak lenni!

A hajók és elektromos rendszereik általában jól megépítettek, de fokozott veszélyt jelentenek a fedélzetre hozott eszközök. Viszont különösen az öregebb hajókon gyakran nincsenek megfelelő, az elektromos tüzek oltására alkalmas készülékek.

A lítium-ion akkumulátorok jelenléte egy hajón fokozott tűzveszély, ám kezelhető rizikó

1.       Jó minőségű eszközöket kell használni.
A jó minőségű lítium akkumulátorok belső hőmérséklet-ellenőrző rendszerekkel ellátottak, amelyek megszakítják a töltést a működési tartományon kívül. Így biztonságosan használhatók. A probléma az, hogy nem minden lítium akkumulátor rendelkezik ilyen monitorral, ezért az éberség a kulcs, különösen folyamatos töltés esetén (amit el kell kerülni).

2.       Felügyelt töltés, megfelelő helyen
A lítiumos akkumulátorok töltésére figyelni kell. Bár kényelmes, de ne sorakozzanak bizonytalan eredetű akkutöltők egymás mellett éjszaka, felügyelet nélkül!
Az akkumulátorokat a hajó belsejében ne töltsék olyan helységben, amely tűz esetén elzárhatja a kiutat például a kabinokból!

3.      Sérült akkumulátort nem szabad tölteni!
Ha az akkumulátoron bármilyen sérülés látszik, nem szabad tölteni. Ha például víz kerülhetett a belsejébe, különösen veszélyes töltőre kötni.

4.       Legyen kéznél megfelelő tűzoltókészülék
A legtöbb hajóban baj esetén kezdik egyáltalán keresni a tűzoltásra alkalmas készüléket. Ott, ahol az akkuk töltése folyik, jól láthatóan és az utasok által is ismert helyen legyen kéznél elektromos tűz oltásához megfelelő tűzoltókészülék!

Május 30-án Szingapúrban gyulladt ki és égett le a marinában egy túrakatamarán

Mitől robbanhat fel egy lítium-ion akkumulátor?

Lítium-ion akkumulátorban exoterm reakció kezdődhet, ha az megsérül vagy rövid zárlat keletkezik benne. (A lejjebb látható bemutató videón ez utóbbi módon indítják el az égést.)

A lítium-ion akkumulátorok katódja és anódja vékony polietilén gáttal van elválasztva. Ha ez a polietilén gát megsérül, rövidzárlat lép fel, ami azt eredményezi, hogy a cellában lévő anyagok elkezdenek lebomlani. Ezek a bomlási reakciók exotermek, ezért az akkumulátor hőmérséklete gyorsan a fémes lítium olvadáspontjára emelkedik, heves, önmelegedő láncreakciót okozva.

Az akkumulátor pillanatok alatt 600°C fölé melegszik. Ez azt eredményezi, hogy a cellákban lévő elektrolitok egyszerűbb, gyúlékonyabb molekulákká bomlanak szét, például metánná, etánná és hidrogéngázzá. A katód is elkezd bomlani és oxigént bocsát ki. Ezek a gázok egyre növelik a nyomást az akkumulátor belsejében, és végül robbanást okoznak.

 

Ráadásul az ilyen elektromos tüzek után a levegőben maradó mérgező, gyúlékony gőzök miatt a későbbi újragyulladás lehetséges. Autótüzeknél tapasztalható, hogy az erősen kondenzált energiájú akkumulátorcsomagokból felgyulladt tüzek hosszabb ideig és erősebben égnek, mint a nem elektromos autók tüzei. Sokkal nehezebb eloltani őket, több fojtóanyag szükséges az oltáshoz. Ez a tény hajókon még nagyobb óvatosságra int.




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!