A brazil haditengerészet elsüllyesztette a repülőgép-hordozóját

Az utolsó brazil anyahajó

A brazil haditengerészet az ország főügyészével és a védelmi minisztériummal közös nyilatkozatban közölte, hogy a São Paulo repülőgép-hordozó „tervezett és irányított elsüllyesztése” pénteken, 2023. február 3-án megtörtént. A hajó az Atlanti-óceánon, mintegy 350 km-re a brazil partoktól merült el, körülbelül 5000 méter mély vízben.

Korábban az elsüllyesztés terve ellen sokan tiltakoztak azon aggodalmak alapján, hogy a hajó tele van mérgező anyagokkal, köztük azbeszttel. A haditengerészet szerint a São Paulót a lehető legbiztonságosabb helyen süllyesztették el figyelembe véve a „hajózás és a környezet biztonságát”, valamint „a közegészségügyre, a halászati tevékenységekre, illetve az ökoszisztémákra gyakorolt hatások mérséklését”. A döntést azonban hevesen bírálták környezetvédő csoportok, akik azzal érveltek, hogy fedélzeten lévő mérgező anyagok kockázatot jelentenek a tengeri táplálékláncra.

A hajó hullámsírját a haditengerészet a hatóságokkal egyeztetetten úgy választotta ki, hogy az Brazília kizárólagos gazdasági övezetén belül legyen, de essen kívül minden környezetvédelmi szempontból védett területen.

A brazil flottában ezután nem terveznek repülőgép-hordozót tartani.

A Sao Paolo volt az utolsó brazil repülőgép-hordozó

A szétbontásra nem találtak módot

A helyi média arról számolt be, hogy a környezetvédők utolsó pillanatban tett jogi kísérletét a süllyedés megállítására egy bíró akadályozta meg, akinek az ítélete szerint egy „nem tervezett” elsüllyedés jobban károsíthatja az ökoszisztémákat, mint az ország egykori zászlóshajójának ellenőrzött elsülyesztése. „Tekintettel a bemutatott tényekre és a vontatási feladattal járó növekvő kockázatra, a hajótest úszóképességének romlása és a spontán/kontrollálatlan süllyedés elkerülhetetlensége miatt, a hajó tervezett elsüllyesztésén kívül más intézkedés nem lehetséges.” – áll a bírói döntés indoklásában.

2022-ben Brazília megbízta a török Sok Denizcilik céget a São Paulo óskavasként való  szétszerelésével, ám a török környezetvédelmi hatóságok megakadályozták, hogy a hajó a Földközi-tengerre hajózhasson. Ezután a brazil kormány visszavásárolta a hajót, majd ők is úgy döntöttek, hogy nem engedik be a kikötőbe, mivel környezeti kockázatot jelent.

A repülőgép-hordozó az 1950-es évek végén épült Franciaországban. A 266 méter hosszú anyahajó 2000-ig szolgált a francia flottában, majd eladták Braziliának. 2005-ben tűz ütött ki a fedélzetén, ami már jelezte a hajó állapotának erős romlását.



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!