Nincs már esélyük a Titan utasainak a túlélésre

Letelt a reményt adó idő

Öt utassal a belsejében június 18-án vasárnap indult útjára az Atlanti-óceán mélyére az OceanGate Expeditions Titan nevű kis tengeralattjárója a Titanic 3800 méter mélyen fekvő roncsaihoz. Indulásuk után 90 perccel megszakadt a rádiókapcsolat a merülést végzőkkel. Azóta senki nem tudja, hogy mi történhetett a Titánnal. Egyre szaporodtak a mentőegységek a térségben, mindhiába. A Titanic 1912-ben 380 tengeri mérföldnyire délkeletre Új-Foundlandtól süllyedt el. A roncsai 3800 méter mélyen fekszenek az Atlanti-óceán fenekén.

A remény az öt utas kimentésére mostanáig még élt, ám a számítások szerint a búvárhajó négy napra elegendő oxigénkészlete a mai napon déltájt már biztosan elfogyott. Sajnos ez azt jelenti, hogy a benne lévő emberek sorsa még akkor is megpecsételődött, ha a kis tengeralattjáró valahogy a felszínre emelkedett volna, és ott lebegne. Ugyanis a nyílászárói csak kívülről nyithatók.

A kutatás második napján a víz alatt kutató szonárok, dörömbölésnek is minősíthető hangokat észleltek, így a mentést végzők abban reménykedtek, hogy az utasok próbálnak életjelt adni magukról. Ám a hangforrás pontos helyét nem sikerült meghatározni, sőt, később már nem is voltak bizonyosak abban, hogy valójában mit hallanak.

Nem kutatómerülés volt

A hajón az OceanGate ügyvezetője a 61 éves Stockton Rush vezette a merülést.  A kis búvárhajót a francia Titanic-kutató és “Mr. Titanic” becenévre hallgató, a merülésekben tapasztalt Paul-Henri Nargeolet vezette.  Mellettük  a kutatóexpedíciókról is ismert Hamish Harding brit milliomos, utazott, valamint egy Nagy-Britanniában élő 48 éves pakisztáni üzletember  Shahzada Dawood és fia a 19 éves Suleman Dawood.  Az utasok fejenként 200 ezer dollárt fizettek a merülésért.

A Titan karbonszálerősítésű műanyag és titánium felhasználásával épült teste mindössze 6,7 méter hosszú, a teljes magassága 2,5 méter. Henger alakú belsejében csak ülve utazhattak. Maximum 4000 méter mélységbe merülésre alkalmas szerkezet.

A mentésről beszámoló cikkekből kiderül néhány furcsaság. Túl azon, hogy a hajó irányítását egy 30 dolláros játékonzollal szabályozhatták, a tengeralattjárón nincs semmilyen olyan pozíciót közlő jeladó, vagy áramhiány és más meghibásodás esetén bekapcsoló vészjelző, mint ami a felszíni hajókon szokásos. Így a rádiókapcsolat megszakadása után a kísérő hajón fogalmuk sem volt, hogy merre lehet a kis búvárhajó, amely lassan merült a Titanic felé.

A kutatóegységeknek így reménytelenül nagy, fél magyarországnyi nagyságú és közel négy kilométer mély területet kell átvizsgálni.

Ha sikerült volna időben észlelni a Titant, akkor is kérdéses, hogyan mentették volna meg az utasait. Az utolsó napon érkezett a helyszínre egy kis francia távvezérlésű robot-búvárhajó, amely képes a szükséges mélységbe merülni. Ha megtalálja a búvárhajót, kiemelni nem tudta volna, de esetleg kötelet rögzíteni rá igen. Ám ez a művelet is túl lassú lett volna az utasok életének megmentéséhez. Ráadásul a kisméretű robothajó nagyon lassan képes haladni a víz alatt.

Tengeralattjárókhoz értő szakemberek szerint, ha ott a mélyben valami baj történik, a vég igen gyorsan jön. Abban a mélységben a víz nyomása már a felszíni légnyomásnak a 350-385-szöröse. Ha a hajótest sérül és roppan meg, a hajónak és utasainak egy pillanat alatt végük. Most, hogy a remény ideje lejárt, jobb, ha ez történt velük.

A hajóban rekedtek úgy küzdhetnek életükért, ha nyugodtak maradnak, ami szinte lehetetlen egy ilyen zárt helyen stresszhelyzetben. Ezért volt a hajón erős altató, amit ilyen esetben az utasoknak azért kell bevenni, mert attól lelassul a szívverésük és csökken a levegő fogyasztásuk. Ekkor csak a hajóvezető marad ébren és dörömböl, hogy felhívja magukra a mentők figyelmét. Ám a levegőjük így is csak négy napra elegendő.

Kisfilm a Titan egy merüléséről a Titanic roncsaihoz

A CBS Sunday Morning műsorához készült kisfilm részletesen bemutat egy a Titanichoz vezető merülést az OceanGate búvárhajóval. A filmben Stockton Rush részletesen bemutatja a kis búvárhajót és végig követhetjük a merülés eseményeit. Rush beszél arról is, hogy mennyire biztonságos egy ilyen expedíció, milyen veszélyekkel kell szembenézniük és hogy ezek a búvárhajó higgadt, körültekintő vezetésével elkerülhetők.

Katasztrófája miatt a világ legismertebb hajója a Titanic

Első transzatlanti útján 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor hullámsírba merült a White Star Line óriásgőzöse, miután előző este 23 óra 40 perckor  Új-Foundland partjaitól 375 tengeri mérföldnyire délre jéghegynek ütközött. A világ akkori legnagyobb és elsüllyeszthetetlennek tartott utasszállító hajója a Titanic több, mint 1500 embert vitt magával a hullámsírba. 712-en élték túl a balesetet, akiket a Cunard Line utasszállítója a Carpathia mentett meg.

Az eseményre a 2021-ben írt cikksorozatunkkal emlékezünk.








 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!