IMOCA 60 – Célba ért a Défi Azimut 48 órás futama – beszélgetés Fa Nándorral

Küzdelmes időben harcos futam végig szoros versennyel

Lorien-ből indulva és oda visszaérkezve teljesítették a négy virtuális bójával kijelölt, légvonalban 571 tengeri mérföld hosszú pályát.

A 2022-ben vízre szállt Charal a “legöregebb” az új generációs, a legutóbbi Vendée Globe óta épült foilerek közül

Természetesen kiélezett küzdelem zajlott a győzelemért, amelyet ezúttal a Charallal vitorlázó sztárkettős, Jérémie Beyou és Franck Cammas szerzett meg. 1 nap, 17 óra és 47 perc alatt teljesítették a pályát. Kevesebb, mint két órával mögöttük Charlie Dalin és Pascal Bidégorry (MACIF) érkezett másodikként, majd újabb félóra múlva a For the Planet fedélzetén Sam Goodchild és Thomas Ruyant.

A We Europe-pal Weöres Szabolcs és Irina Gracseva 29. helyen ért célba 2 nap és 14 óra versenyzéssel.  Minden hajón volt egy médiamunkás is, aki fotózott, videózott. A Szabi Racinggel Kerekes Zsombor hajózott, aki korábban aktív balatoni versenyző, például remek 420-as kormányos volt. Emlékszem, Kékpántlika győzelmet láttam tőle meggyőző versenyzéssel. Most már a fotózás a fontos számára, de nem lehet elveszett tán még az IMOCA fedélzetén sem.

Hajnali fotó a New Europe kokpitból – Kerekes Zsombor

A benevezett hajók közül egy nem rajtolt, hárman pedig kiálltak különféle műszaki problémák miatt. A legbalszerencsésebb közülük a Corum L’Épargne (Nicolas Troussel és Benjamin Schwartz), amelynek eltört az árbóca. A legutóbbi Vendée Globe-on Troussel volt az első kieső, akkor is árbócvesztés miatt. Ráadásul nagyon nehéz új árbócot szerezni, mert az IMOCA osztályelőírás egyetlen gyártó, a Lorima rudazat kizárólagos használatát engedélyezi, akik viszont kapacitásproblémák miatt nagyon lassan tudnak csak megrendelést teljesíteni. Különösen ilyenkor, amikor sorra készülnek az új hajók. Ha Troussel nem tud rajtolni idén a Transat Jacques Vabre négykezes és a Retour á la Base szóló transzatlanti mérföldgyűjtő versenyeken, akkor veszélybe kerülhet az újabb Vendée Globe részvétele.

A versenyről, a hajókról – ki mást – Fa Nándort kérdeztem telefonon

  • Itthonról figyelted a versenyt. Nem is voltál kinn mostanában a Défi Azimut rajtja előtt?
  • Nekem a Fastnet versennyel befejeződött a vitorlázó pályafutásom Szabival. Jobban jár Irinával, mert fiatal, ambiciózus, többet tanul tőle egy csomó mindenben, mint tőlem. Ráadásul most már megvan a lánynak a rajtengedélye, a francia hatóság megengedte neki, hogy versenyezzen. Bizonyos feltételekkel, de már mehet.
  • Azért feltételes, mert orosz? De, hiszen már vagy öt-hat éve Franciaországban él!
  • Ott él, de külön kérvényt kellett benyújtania a Francia Vitorlás Szövetségnek, hogy engedjék versenyezni. Éppen a Fastneten vitorláztunk, amikor megjött a válasz az engedéllyel és a feltételekkel.

Irinas Gracseva a New Europe kokpitben – Fotó: Kerekes Zsombor

  • Miféle feltételeket szabtak neki az engedélyhez?
  • Nem lehet orosz szponzora, a kommunikációban nem használhatja az orosz nyelvet, nem tehet ki orosz szimbólumot. Nagyon boldog volt, hogy újra versenyezhet, nagy tervei vannak. Mindenki jobban jár, ha ő megy Szabival, mint ha én, mert Irinában nagy a lendület.
  • Sajnálom, hogy nem voltál kinn, mert így nem láttad például az új, foil nélküli, hagyományos uszonyos hajót (Stand as One, Eric Bellion és Martin Le Pape), pedig kíváncsi lennék a véleményedre. Hiszen a Spirit of Hungary óta nem épült hagyományos uszonyos IMOCA, csak foiler.
  • Ezt a hajót nem láttam, de azt igen, amelyik Jean Le Camnak készül ugyanabban az építősablonban. Nincs meglepetés benne. A hajótest készen van, most szerelvényezik, lassan vízre kerül. Érdekes lesz majd látni, hogy ezek a hajók mit mutatnak.
  • Mit értesz az alatt, hogy nincs benne meglepetés?
  • Nem látok bennük újszerű formákat. Nyilván egy kicsit teltebb orrot csináltak, a kokpit az a modern forma, a védettebb, viszont a hátrafelé nem teljesen zárt fajta. Védettebb, mint a régi hajókon, de még mindig hátrafelé nyitott. A daggerboardok, az uszonyok mozgatása, állásszöge ugyanolyan, mint, ahogy az én hajómon is volt. Az egy bejáratott, jó módszer. Sok minden nem az én ízlésem szerint való, de ez nem szakmai kérdés, csak ízlésbeli eltérés. Jean Le Cam inkább a megvitorlázásban látja az újdonságot. Akar egy megbízhatóan masszív, de könnyű és gyors hajótestet, a többit pedig rábízza a meteotaktikára.
  • A Défi Azimuton látott részeredményből, Eric Bellionék menetéből a hajó képességeiről nem sok minden szűrhető le, mert elég korán kiálltak. Az sem mutat semmit, ahogy odáig mentek, hiszen elektronikus, tehát navigációs nehézségekkel küszködtek.
  • Ilyenkor mindenki kísérletezik, de nem lehet mélyenszántó következtetéseket levonni a Défi Azimuton látottakból. Néhány hajó talán komolyan veszi ezt a versenyt, inkább a szponzorai meg a média miatt, de ennek a menetnek a Vendée Globe szempontjából nincs semmi jelentősége. Az egész Azimut a rendezőknek és a médiának jó, a versenyzőknek inkább plusz teher. Ez a verseny semmiféle reális sebességképet nem mutat. Levágtatni rövid távot, egy sebességi menetet és a Biszkája-öbölben egy pár száz mérföldes futamot, ez nagyon-nagyon más világ, mint, ami a Vendée Globe-on lesz. Más hajót igényel, és másféle vitorlásteljesítményt. Nem is lennének ott ennyien, ha ez nem lenne „mérföldgyűjtő” verseny a Vendée Globe rajtjoghoz vagy nem számítana az IMOCA bajnoksági sorozatba.

Ruji

A Defi Azimut verseny honlapja

 





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!