IMOCA 60 – Retour a la Base – A várakozásoknak megfelelő nyugodt menet

Eddig  csaknem eseménytelen az átkelés

Egyelőre a várakozásoknak megfelelő „békés” menetben zajlik az IMOCA 60-asok 3500 mérföldes szóló Retour a la Base transzatlanti versenye, amely november 30-án rajtolt a martinique-i Fort de France kikötője elől. Az időjárás előrejelzések szerint jó eséllyel mindvégig lesz a versenyzők számára az Azori magasnyomású trendszer északi oldalán egy szélfolyosó, ahol jól haladhatnak. Ettől a vonaltól északabbra keletre tartó ciklonok kemény szeleiben kellene vitorlázni, míg délebbre az anticiklon gyengeszeles zóniái lassíthatják a haladást.

A Vendée Globe kvalifikációba tartozó futammal térnek vissza Európába, a francia Lorient-be a Transat Jacques Vabre verseny teljesítésével a Karib-tengerre érkezett szólóvitorlázók. Néhányan közülük – Justine Mettreux, Maxime Sorel, Giancarlo Pedote és Benjamin Duttreux – nem vesznek részt ezen a regattán. Ők mindannyian nagyon jól állnak a Vendée Globe rajtjogért folyó küzdelemben a teljesített mérföldek számát tekintve, illetve mindannyiuknak megvan a 2022-23-ra előírt kötelező minősítésük. Vagyis megengedhetik maguknak a pihenőt.

Ugyanakkor csatlakozott a mezőnyhöz Nicolas Lunven a Holcim PRB-vel a minősítés teljesítése érdekében. Tanguy Le Turquois december 1-én eredt a többiek után, mert ő a Retour a la Base rajt idejére még nem ért célba a Transat Jacques Vabre futamról, amelyen technikai nehézségei adódtak még a rajt utáni napokban, így késve üldözte a mezőnyt az atlanti átkelésekor nyugat felé, és most ugyanezt teszi keleti irányba haladva.

Jean Le Cam új IMOCA 60-asával megérkezett MArtinique-re, de még nem indult el a többiek után – Fotó: Christian Charadon

Még versenybe száll majd Jean Le Cam is. A Vendée Globe doyenje új hajójával (Tout Commance en Finistere – Armor Lux) nem érte el a Transat Jacques Vabre rajtját, de versenyen kívül átvitorlázott Martinique-re, mert a Retour a la Base-on való indulással tudja csak biztosítani a helyét a hatodik Vendée Globe részvételéhez. A mezőny rajtja után érkezett Fort de France-ba, és a rajtvonal csütörtök délutáni zárásáig (13.00) van ideje szabályosan a többiek után eredni, amit meg is tesz rövidesen.

Orrsudarának törése miatt ezt a lehetőséget veszítette el Phil Sharp

az utolsóként, a legutóbbi Vendée Globe óta tizennegyedikként elkészült új IMOCA 60-asával. Csak tizenháromnak lehet automatikus helye a földkerülő rajtjánál, amit most Jean Le Cam a rajttal, Eric Bellion pedig a TJV-n való indulásával biztoíthatott. Íg tehát zárul is ez a keret. Phil Sharp és a részben Magyarországon épült új Oceanslab nevű foilerének esélyei a földkerülőn való indulást tekintve most borúsak, de remélhetőleg sikerül majd megoldást találni a problémájára.

Az időjárás az előrejelzéseknek megfelelően alakult a rajt óta, ami aránylag békés menetet jelent az IMOCA mezőnynek. Ez rá is fér a versenyzőkre, akik ugyan párban vitorlázva, de alig néhány nappal ezelőtt érkeztek meg Martinique-re egy fárasztó transzatlanti verseny végén.

Ha az időjárás megbízhatóan az előrejelzések szerint alakul, akkor a leggyorsabb IMOCÁ-k akár december 9-én meg is érkezhetnek Lorient-be

Az éllovasok – Yoann Richomme, Sam Goodchild, Jérémie Beyou, és Sébastien Simon – 20-25 csomós tempóban száguldanak északkelet, Európa felé az Azori-magasnyomású rendszer felső, északi oldalán. Felettük, tőlük északabbra erős alacsonnyomású rendszerek, ciklonok haladnak Európa felé, de egyelőre található olyan sáv, ahol jó tempóban, viharos nehézségek nélkül száguldhatnak a cél felé.

A friss Transat Jacques Vabre győztes Ruyant  foilere a For People

A Transat Jacques  Vabre győztes Thomas Ruyant új foilerével 24 órás sebességi rekordot is vitorlázva vezette a mezőnyt,

539,94 tengeri mérföldet tett meg egy nap alatt (22,5 csomós átlag), ami 3,13 mérfölddel több, mint Alex Thompson 2017-ben elért csúcs, de aztán megsérült a kormánya és vitorlaszakadása lett, így lelassult és csúszik kifelé az élmezőnyből. A célja már csak a biztonságos Lorient-be érkezés lehet.

Weöres Szabolcs a 25. helyen vitorlázik a New Europe-pal. Neki és tulajdonképpen mindegyik résztvevőnek lényegében mellékes a verseny elért eredmény. A fárasztó TJV és alig néhány nap pihenés után a fő cél a kvalifikáció és csak másodrendű kérdés a versenyen elérhető helyezés.

A hajók pozícióit mutató grafikus nyomkövető oldal és a verseny honlapja















 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!