Ocean Race 2023 – Orka-támadás a portugál partoknál két VO65-ös ellen

…Nem esz meg, csak megkóstol…

Június 21-én csütörtök délután az Ocean Race földkerülő versenynek csak az európai szakaszain vitorlázó VO65-ösök közül ketten is orkákkal találkoztak , Gibraltártól nyugatra az Atlanti-óceánon.

A Team Jajo és a Mirpuri Trifork Racing is arról számolt be, hogy kora délután orkák, kardszárnyú delfinek vagy más néven gyilkos bálnák támadták meg a hajóikat. Az orkák aránylag békésen lökdösték meg a hajókat és a kormányaikat, miközben egy-egy harapással is megpróbálkoztak a kormánylapokon.

A csapatok ezt követően felvették a kapcsolatot a verseny rendezőivel megerősítendő, hogy nem történt sérülés, swem emberben, sem hajóban. Ezen a környéken, végig a spanyol és portugál atlanti partok mentén az elmúlt években megszaporodtak a vitorlás hajók elleni orka támadások. Erről már írtunk korábban ITT.

Az elmúlt két-három évben több hajó megsérült, különösen a kormánylapokat támadják szívesen, de az esetekről beszámoló cikkek szerint legalább három vitorlás el is süllyedt a sérülések következtében.

 

A Team Jajo VO65-ös

„20 perccel ezelőtt nekünk úszott néhány orka” – mondta Jelmer van Beek, a Team Jajo kapitánya az eset után. „Három orka egyenesen felénk jött, és elkezdték ütni a kormányokat. Lenyűgöző látni az orkákat, gyönyörű állatokat, de egyben veszélyes pillanat is volt a számunkra, mint csapat számára. Lehúztuk a vitorlákat és lelassítottuk a hajót, amilyen gyorsan csak lehetett, és szerencsére néhány támadás után elmentek… Azért ijesztő pillanataink volak!.”

A szakemberek igyekeznek rájönni, hogy mi váltja ki a kardszárnyú delfinek vitorlások elleni támadását ezen a környéken. Az utóbbi időben felvetődött, hogy a fekete algagátló festékkel kezelt fenekű hajókat támadják, megvizsgálva, hogy nem vetélytárs-e. A tonhalak ipari halászata miatt lecsökkent ezeken a vizeken az orkák fő természetes tápláléka.

Ijesztő pillanatok – videó a Jajo fedélzetéről az kardszárnyú delfinek “látogatásáról”

Időközben a Biotherm és a Team Malizia éppen jó szolgálatot tesz az 11th Hour Racingnek

Közismert, hogy ezen az utolsó, Hágától Genováig tartó szakaszon csak három IMOCA 60-as versenyez a rajt után az 11th Hour Racing és a Guyot között történt ütközés miatt. Gibraltárig a Holcim-PRB vezetett. Az első hely megszerzésével nyílhatna esélyük a teljes földkerülő megnyerésére. Azzal a pontszámban az eredménylista élére léphetnének előre, amin persze változtathat az is, hogy miként bírálja majd el a versenybíróság az 11th Hour Racingnek a futamra méltányosság alapján megállapított pontszámra vonatkozó kérelmét. A zsűri tárgyalása június 29-én lesz.

De, ha a Holcim-PRB nem győz ezen a szakaszon, akkor az 11th Hour Racing jó eséllyel (szintén a zsűri döntésétől függően) megmaradhat az első helyen a Grand Finale, az utolsó futam genovai befutója után is.

Most éppen a Biotherm vezeti az IMOCA-mezőnyt

Nos, Gibraltárt elhagyva, már a Földközi-tengeren vitorlázva a Holcim PRB visszacsúszott a harmadik helyre. 730 tengeri mérföldnyire a céltól az élen a Biotherm vitorlázik és a La MAlizia jött fel a második helyre. Persze a különbség a hajók között még kicsi, bármi megtörténhet a célba futásig.

Ott volt a lyuk, ahonnan hiányzik a felirat – úton a kijavított 11th Hour Racing

Az 11th Hour Racingen rohammunkában kijavították a hajótestbe a Guyot orra által ütött lyukat. Jelenleg versenyen kívül, de vitorlázva siet a mezőny után, hogy néhány nappal lemaradva, de még a genpvai záró kikötői futam előtt megérkezzen az olasz kikötővárosba. A Guyot Environment – Team Europe is útra kelt Hágából, de ők a francia bázisuk felé  vitorláznak, a hajójuk orrának kijavítása érdekében.

Nyomkövetős térkép a verseny honlapjáról

















 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!