Vendée Globe – Jean király hatodszor is rajthoz áll a földkerülőn

Vendée Globe? Jean Le Cam nélkül? Ugyan már!

Port-la-Forêt-ben tartott sajtótájékoztatóján a legismertebb és talán legnépszerűbb, de biztosan legtapasztaltabb francia földkerülő szólóvitorlázó bejelentette, hogy indul a 2024-es Vendée Globe-on. “King Jean” nem aprózza el! Részvételének szenzációja nem csak az, hogy már a hatodik (!) alkalommal lesz ott a kikötés és külső segítség nélküli szóló földkerülőn. Ez nem semmi egy olyan verseny történetében, amelynek a 2024-es menete lesz a tizedik alkalom, vagyis Jean Le Cam a versenyek több, mint felén résztvevő. Márpedig a világ talán legkeményebb vitorlás próbatételéről beszélünk!

Az sem elhanyagolható tény, hogy ő nem csak a legtöbbször rajtolt a Vendée Globe-on, de egyetlen kivétellel mindannyiszor célba is ért, és amikor egyszer kiállt, ahhoz is ki kellett ütni alóla a hajót…

Célban az ötödik Vendée Globe földkerülése végén

Yes We Cam! – ötször

Jean Le Cam először 2004-ben rajtolt a Vendée Globe-on és akkor érte el a legjobb eredményét. 2. helyen végzett, nagyjából hét órával a győztes Vincent Riou mögött célba érkezve. Kettejük sorsa a következő versenyen összefonódott. Jean Le Cam hajójának a tőkesúlya az 58. napon leszakadt és a hajója párszáz mérfölddel a Horn-fok elérése előtt a Csendes-óceánon fejjel lefelé fordult. A menekülő nyíláson kijutott a hajó belsejéből. Szorult helyzetéből a harmadik helyen vitorlázó Vincent Riou mentette ki, ám eközben megsérült a rudazat. Kettesben eljutottak a dél-amerikai Ushant-ig, ám Riou árbóca nem bírta tovább, így ő is kiesett a versenyből. (Mivel a harmadik helyről tért ki Le Cam segítségére, ezért a versenyrendezőség elismeréséül harmadik helyezettnek minősítette Vincent Riou-t).

Jean Le Cam a 20012-ben rajtolt versenyen 5. helyen ért célba, míg 2016-ban 6. lett. A 2020-as versenyen a szárnyas IMOCA 60-asok között lenyűgözően jól ment hagyományos egyenes uszonyos, 2007-es építésű hajójával. Az Indiai-óceánon ő találta meg és mentette ki Kevin Escoffier-t, akinek elsüllyedt a hajója. Ez a távolságvesztésen túl a versenyütemből is kizökkentette kissé és ezután már valamivel gyengébben ment. A gyengébb jelző természetesen a verseny első felén mutatott zseniálishoz viszonyított. Végül nyolcadikként ért célba, de a mentéssel töltött idejének kompenzálására 16 óra 15 perc levonást kapott a menetidejéből, ami a 4. helyre juttatta, abszolút megérdemelten.

Jean Le Cam a 2024-es rajt idején 64 éves lesz. Egy évvel lesz idősebb, mint amennyi Fa Nándi volt az utolsó Vendée Globe versenyének rajtjakor.

Nem hisz a foilerekben

Amikor 2020-ban célba ért, és mindenki nagyra értékelte, hogy milyen jól szerepelt egy hagyományos, egyenes uszonyos hajóval a szárnyas ellenfelek között, a sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy “egy foilerhez rengeteg pénz és energia kell, végül is alig valamiért.” Most pedig, a szándékainak bejelentésekor: “…azt csinálom, amiről az előző verseny célbafutása után beszéltem.”

Jean Le Cam célba érkezése után az asztalon az őt megillető koronával – Fotó:  Jean-Marie Liot/Alea)

Sokáig úgy tűnt, nem lesz ott a 2024-es mezőnyben. Nem a kora miatt, hanem egy IMOCA 60-as kampányt megszervezni, ahhoz anyagi hátteret találni, nagyon nehéz. Pláne, ha az ember új hajót építtetne, márpedig Jean Le Cam úgy gondolja, hogy egy modern tervezésű egyenes uszonyos hajó még inkább méltó ellenfele lehet a szárnyas csodáknak. És igaza lehet, hiszen az utolsó nem-szárnyas IMOCA 60-as a 2014-ben vízre szállt Spirit of Hungary volt, amely ráadásul már a foilerek miatt is módosított szabályok szerint készült, vagyis az új előírások miatt nehezebbre, mint a korábbi egyenes uszonyos hajók. Vagyis az utolsó ilyen hagyományos felépítésű IMOCA 60-asok 2010-11-ben épültek, de azoknak is egy részét később szárnyasra alakították.

Magyarul egy olyan egyenes uszonyos IMOCA 60-as, amelyet a mai tudással és a ma használatos anyagok ismeretében terveznek, jó eséllyel gyorsabb lesz azoknál a hajóknál, mint amilyet például Jean Le Cam is használt a 2020-21-es Vendée Globe-on. Ráadásul egy ilyen vitorlás megépítése, felszerelése legalább kétmillió euróval olcsóbb, mint egy foileré. Ez sem elhanyagolható szempont.

A hajó tervezője David Raison, építője a Persico lesz

Ráadásul Le Cam partnereket is talált új tervéhez. Először is Eric Belliont, aki 2017-ben Nándi előtt a 7. helyen ért célba. Akkor a legsikeresebb újonc volt a mezőnyben és már akkor úgy tervezte, hogy majd 2024-ben rajtol újra. Neki is mániája a nem-foiler hajó fejlesztése. Segített Le Cam-nak megtalálni a megfelelő támogatókat és együtt tudnak majd készülni a versenyre. Bellion hajójával együtt edzenek majd, együtt végzik el a teszteléseket, beállításokat a target-táblázatok felállítását és finomítását, hiszen egyforma hajókkal versenyeznek majd. Ezzel időt is nyernek, különösen Jean Le Cam számára.

Tervezőnek David Raisont találták a legalkalmasabbnak. Ugyan újonc az IMOCA 60-asban, de abszolút híve az egyenesuszonyos hajónak. 2011-ben ő volt az, aki a Mini Transat mezőnyben elsőként megjelent a kerekorrú – scow-bownak nevezett – testformával és elporolta a mezőnyt. Az ő furcsán csúf kiskacsa hajója a tiszta hátszelet leszámítva minden szélszögön legalább egy csomóval gyorsabb volt az ellenfelek hagyományos, hegyes formájú hajóinál.

David Raison 2011-ben forradalmian hasas orrú Mini 6.50-enesével győzött a Mini Transaton

A hasas orr ezután David Raison és Sam Manuard révén megjelent a Class 40 mezőnyben, ahol szintén uralkodóvá vált. Az IMOCA 60-asok közé Manuard vitte tovább a scow bowt, a Pauger Carbonnál épült L’Occitane en Provence nevű hajóval (ma Bureau Vallée), de az ő új hajói mind szárnyas konstrukciók. David Raison viszont maradt a hagyományos uszonyos hajók híve.

Jean Le Cam új IMOCA 60-asa az olasz Persico műhelyben épül. A franciaországi IMOCA gyártásra képes hajóépítő cégek  kapacitása telített, de a Persico hasonlóan nagy kaliber a hajógyártásban. Sok választék amúgy nincs, hioszen ilyen hajó pontos minőségi megépítésére csak nagyon kevés megfelelő tudású hajóépítő van. Franciaországban, Svájcban, Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Új-Zélandon, illetve Magyarországon. És persze a Persico Olaszországban. Ezzel a lista nagyjából teljes.

Miért lehet esélyes egy ilyen hajó?

Félreértés ne essék, Jean Le Cam, Eric Bellion és David Raison nem álmodozók. Tisztában vannak azzal, hogy egy foiler végsebessége, sőt, az átlagsebessége is jobb lehet, mint egy egyenesuszonyos hatvanlábasé. Ám az utóbbi – túl azon, hogy sok szempontból biztonságosabb konstrukció – sokkal nagyobb szélszög tartományban képes jó sebességet produkálni.

Előnyben vannak a foilerekkel szemben gyenge szélben, amikor ők nem tudnak szárnyalni, ám vonszolniuk kell a vízben az emelőszárnyukat vagy annak egy részét. A másik nagy előny az említett szélszög-tartományban rejlik.

Megfigyelhető volt a 2020-as Vendée Globe-on is, hogy amikor mezőnynek egy alcsonnyomású időjárási rendszeren, ciklonon kellett átvágni, a nem-foilerek közelebb mehettek a rendszer középpontjához, bírva az erősebb szelet vagy a foilereknek kedvezőtlenebb szélszöget. Tehát összességében rövidebb útvonalakat választhattak, mint a foilerekkel vitorlázók. Ha az időjárás a kezükre játszik – ahogy azt egyébként gyakran tette a 2020-as versenyen -, plusz még az új egyenesuszonyosok gyorsulnak is az elődökhöz képest, akkor reális esélyük lehet a jó szereplésre vagy akár a győzelemre is. Ehhez persze az sem árt, ha a déli vizeken, az Indiai- és a Csendes óceánon aránylag keveset lehet bőszélben szárnyalva rohanni kelet felé.

2021 január 29-én elmondta véléményét és most megvalósítja az elképzeléseit – Fotó: Jean-Louis Carli/Alea

Jaan Le Cam a saját programja mellett még támogatja Benjamin Farré Vendée Globe kampányát, illetve azt a hajót, amellyel legutóbb versenyzett bérbe adja Violette Dorange-nak, ha neki sikerül összeszednie az induláshoz szükséges anyagi fedezetet. Eric Bellion sem áll meg a saját hajója elkészültekor. Nyitva tartja a lehetőséget egy harmadik egyenes uszonyos IMOCA 60-as megépítéséhez még szintén a 2024-es versenyre Martin Le Pepe számára amennyiben ő is előteremti az ehhez szükséáges anyagi fedezetet.Ruji






 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!