Vendée Globe – A célnál Fa Nándorral

Soha ilyen még nem volt

Ez persze általában minden nagy versenyről elmondható, ám a mostani a 9. Vendée Globe kikötés nélküli szóló földkerülő valóban tökéletes unikum. Rövidesen akár hat hajó is célba érhet egymáshoz képest 24 órán belül, olyan szoros az élmezőny. Ilyen befutó normális lehet egy rövidebb offshore regattán, mondjuk egy Fastnet Race-en. Na, de egy teljes földkerülés végén?

Az élen vitorlázók között vannak új generációs foilerek hatalmas uszonyokkal, a 2016-ban először látott „Dali-bajszos” hajók társaságában, amelyek tartják a lépést a sokkal gyorsabbnak várt újakkal. Átalakított, később szárnyassá változtatott IMOCA 60-asok és nem utolsó sorban három hagyományos uszonyos, tulajdonképpen sebességhátrányos darab is ott küzd az első tíz között.

A nagy nevek, a fő esélyeseknek tartott menők még idejekorán kihullottak a versenyből. Alex Thompsonnak csak Fokvárosig tartott az út, míg Jeremie Beyou a Charallal ugyan megtette, amit lehet, de hajójának korai sérülése miatt háromezer mérföldes hátránnyal még egy ilyen aránylag lassabb élmezőny sem érhető utol.

Les Sables d’Olonne

Erről a földkerülőről még sokat lehet majd beszélgetni, elemezni, hajókat, versenyzőket, különleges időjárást egyaránt. De a majdani győztes már közel van a célhoz, és mivel a helyzetet időkompenzációk is bonyolítják, még az is lehet, hogy nem elsőként ér Les Sbales d’Olonne-ba a célvonalra.

A helyzeten okoskodhatnék magamban is, de sokkal hitelesebb és pontosabb, ha Fa Nándit kérdezem, aki már ott van élete legfontosabb nem-magyar helységében, Les Sables d’Olonne-ban. Január 24-én este beszélgettünk, amikor az elsők mintegy 900 mérföldre voltak a céltól.

Nándi, mit szólsz a helyzethez?

Érdekesen alakul a vége. Szerintem az utolsó húsz mérföldig nem fog eldőlni a befutási sorrend.

Jól érzem, hogy különleges, eddig nem látott veszélyei vannak a mostani utolsó napoknak? Mindenkiben van már 76 napnyi éles küzdelem, egy teljes földkerülés, és itt a végén szinte le sem pihenhetnek egy pillanatra sem. Mindent ki kell használni, hiszen perceken múlhat a győzelem vagy a jó helyezés, plusz visszaértek arra a vidékre, hol komoly hajóforgalommal is találkoznak.

Most egy non-stop három-négy nap jön és ez sem széltatikailag, sem a forgalmat tekintve nem egyszerű. Ráadásul a Viszkája-öböl is szerintem tartogat még meglepetéseket. Az egyik egy erőseb szél, amit én megtapasztaltam már. A széltérképek ugyan szép egyenletes erős szelet mutatnak, de ez zivatarok formájában jön. Ma itt elment fölöttünk legalább hat olyan felhőcske, amiből szakadt az eső és fújt a szél, aztán meg süt a nap. Ilyen időszakban ezek az ártatlannak tűnő 25 csomós szelek 50 csomós „kis” löketeket tartalmaznak. Éjszaka hideg van és a legvégén a part alatt, még az se biztos, hogy fújni fog.

Időkompenzációk

Ez pedig megkavarja azt is, hogy mennyit érnek majd az időkompenzációk! Ha gyenge a szél, hamar lepereghet az a hat-tíz-tizenhat óra, ha pedig fúj és rohannak a hajók, akkor az ellenkezője lesz igaz.

Ezzel az időkompenzációval megítélésem szerint meglehetősen felborult ez a verseny. De nem azért, mintha a mentés miatt adott időkompenzációk irreálisak lennének, hanem azért, mert szerintem túl hamar kihirdették azokat. Szerintem a Horn-fok után kellett volna kihirdetni egy odáig vezetett routinggal. Ugyanis a Horn-fokig legalább kétszer visszaadta az időjárás a mentésben résztvevőknek, amit beáldoztak. Most az időkompenzáció akár irreálisan is boríthatja a sorrendet.

Úgy érted az érintettek nem áldoztak annyit, mint amennyit kapnak?

Természetesen áldoztak, de a déli óceán, a Teremtő azt visszaadta nekik, néhány bevárás formájában, amikor fölmentek ezek a hajók. Pontosabb lenne az időkompenzáció, ha a Horn-fokig számolták volna ki a veszteségüket. Mondhatjuk persze, hogy ha nem vesztenek mérföldeket a mentéssel, akkor eseteg el is szabadulhattak volna az élen a többiektől. Ezért nem értem, hogy miért siettek ennyire az időkompenzáció kihirdetésével. Sajnos ez olyan helyzet lehet, amikor senkit nem lehet hibáztatni. Se a rendezőket, se a versenyzőket, de mégis igazságtalan. Ezzel nem lehet mit kezdeni, ez ilyen.

Mit szólsz Louis Burtonhöz?

Aki ugye a szerelnivalója miatt a Csendes-óceánon 800 mérföld hátrányba került, de megállt egy szigetnél, megjavította a hajóját, utánuk eredt és most már a győzelemben is reménykedhet?

A Bureau Vallée 2, a négy évvel ezelőtt győztes hajó most is lehet még első a célban

Számomra egészen elképesztő Louis, én nagyon szurkolok neki. Nagyon kedves figura, nagyon szeretem őt és rendkívül kemény srác. Talán ebből a mezőnyből a legelszántabb, legkeményebb. Gondold el, hogy beleült a négy éve győztes hajóba, ez rendben van, cssak éppen ugyanazokkal a vitorlákkal megy, mint annak idején Armel (Le Cléac’h)!

Vagyis a vitorláiban már van egy földkerülés?

Bizony ám, ezekben már a második van benne! Kis javításokkal. Leszedték, megpofozták, felújították, de ezek ugyanazok a vitorlák.

Szegényházi csapat?

Nem szegények, de az ő szponzora egy aránylag szerényebb iroda-üzlethálózat a Bureau Vallée. Nagyon lelkesek, aranyosak, de hát ennyi telik tőlük. Viszont van rá esély, hogy az ennyiből is nyerés legyen, mert Louis viszont kőkemény. Állati okosan taktikázik. Nem ment bele egy lóversenybe, ahol semmi esélye nem lenne, hanem időben nyitott, aztán döntse majd el Boris, hogy kit fog, Charlie-t vagy őt. Föl van adva neki a lecke és nem eddig kellett döntenie, hanem majd most.

Yannick?

Yannick Bestaven

A pár napja kezdett, az Azori-szigetek fölé nyitásával még Yannick Bestaven is beleszólhat a versenybe!

Szerintem egy kicsit túlhúzza, mert aztán ott megint bejöhet egy szélcsendesebb rész mielőtt megjön az erős szél. Hát ő sem tizenkilencre húz lapot most, hanem húszra!

Ahogy szokta nem? A Horn-fok után húzott egyet keletre mit sem törődve az üldözőkkel, ami szépen bejött, de később újra ott hagyta őket a brazil partok felé igazítva és arra pedig nagyon ráfaragott.

Hát, ott nem volt más választása. Az egy rendkívül kellemetlen időjárási szituáció volt. Muszáj volt  a part felé mennie. Nem tehetett mást, mert sehol máshol nem volt szél. Hatszor visszanéztem ezt az időszakot, amikor Yannick elvesztette a 400 mérföldes előnyét. Nem tehetett róla. Sajnáltam őt. Ha belement volna a semmibe, akkor is utolérik, megelőzik. Csak még rosszabb lett volna a helyzet (lelkileg), hogy nem adott magának egy esélyt. Most újra próbálkozott, de azt gondolom akkor volt jó nyugatra nyitni, amikor azt Louis csinálta. A routing egyébként azt mutatja, hogy az első három – Dalin, Burton és Herrmann – lényegében egyszerre érnek majd be a Viszkája-öbölbe.

Herrmann

Boris Herrmann dobogós helyre vágyik, de akár győzelmet is jelenthet neki az időkompenzáció

Akkor pedig az Herrmannak fizet majd, hiszen neki van 6 órányi időkompenzációja! Az győzelmet is jelenthet.

Abszolút. Éppen ez az igazságtalan, mert szerintem a teljesítményében nem volt benne az elsőség. Jó persze ehhez hozzájárul az is, hogy vajon miért aludták végig a déli óceánt a franciák! Végigaludták-e vagy csak nem mertek nagyot kockáztatni? Bírtak volna többet a hajók vagy sem? Nagyon sok kérdés van. Aztán majd később kapunk újabb információkat és akkor lesznek csak eldönthetőek ezek a kérdések.

Kicsit erre vonatkozik a következő kérdésem is. Az, hogy ennyiféle hajó van az élmezőnyben, az csak az időjárásnak köszönhető vagy egyesek túl óvatosak voltak. Netán, ha Thomson vagy Beyou ott vannak végig versenyben, akkor meglógtak volna?

Ez persze túl nagy ha, de szerintem, ha Alex hajója egyben marad és kibírja az ő tempóját, akkor otthagyta volna őket.

Szóval voltak, akik túl óvatoskodták?

Nézd, ezt én nem akarom kijelenteni, de Michel Desjoyeaux (kétszeres Vendée Globe győztes) nálam avatottabb a kérdésben és ő azt mondta, hogy ha ott lenne Alex, akkor bajban lenne ez a „langyoskás” mezőny, mert biztosan megkergette volna őket.  Ez az ő véleménye és gondolhatom én is így, de ez a mezőny olyan, amilyen és mindenki próbálja a maga százszázalékát nyújtani. Az tény, hogy az újgenerációs hajóknak nem fújt a szél. Olyan időjárás, amire ezeket tervezték nagyon kevés volt. Maximum 15-20 százaléknyi a várhatóhoz képest.

Itt a rohanósabb, déli óceáni menetre gondolsz?

Igen, a ciklonokkal robogni a megfelelő szélszögön. Értem ezalatt a 70-130 fokot, amikor ez előnyös és tizenhattól negyvencsomós szélig. Ilyenben ne sokat mentek, mert vagy a képükbe fújt vagy gyenge szelekben kínlódtak. Volt minden, de mondjuk az, hogy egy óceánon végig robogjanak jó széllel, az nem.

Talán Armel Triponnak jutott több ilyen hátrébb, mert olykor gyanúsan gyorsabb volt mindenkinél.

Neki sem volt végig ideális szele. Az ő megítéléséhez egy dolgot mondok, aztán döntsél magad: visszanéztem, Armel 120 mérföldet és tizenvalahány órát veszített akkor, amikor az első napokban megállt hajót javítani. Lehetett volna ez több is, de megállt előtte a mezőny. A tiszta vesztesége nem volt 200 mérföld. Aztán ebből lett neki az, ami most van, sőt, sokkal több. Jól lemaradt, aztán valamennyit visszajött, amikor optimális szelei voltak. Én nagyobb menetelést látok a Charal felzárkózásában. Bár egykedvűen vitorlázott akkora hátránnyal, ami neki volt, de nagyon komoly Jeremie Beyou teljesítménye. De visszatérve Armel Triponra vagy bárkire a mezőnyből, nem szabad nekünk megítélni a teljesítményüket, mert nem tudjuk pontosan mikor, mi történt velük és a hajóikkal. Van azért egy-két extra teljesítmény!

A L’Occitane talán a leggyorsabb hajó a mezőnyben

Te kit emelnél ki?

Kiknek a teljesítményét értékeled igazán?

Louis Burtont már mondtam. Damien Seguin teljesítménye extrém, de például Pip Hare versenyzése, annak a második fele is meglehetősen érdekes és izgalmas. Egyébként meg Isabelle Joschke vitorlázása is kiemelkedő volt és nem tehetett róla, hogy a hajó így kidőlt alóla. Nagyon sajnáltam őt. Soha nem drukkoltam neki, de komoly a teljesítménye és sajnálom, ami vele történt.

Damien Seguin paralimpiai bajnok, aki bal kézfej nélkül született. Ő lesz a legjobb hagyományos uszonyos hajóval hajtó versenyző

Azt mondod, hogy Pip Hare teljesítménye kiemelkedő az útja második felén. De az első fele miért nem? Az egyik legöregebb hajóval megy és persze ne ítéljek külső vagy fizikai felépítés alapján, de azt hittem, hogy egészen hátul fog küszködni Alexia Barrier-vel együtt. És messze előrébb van a mezőnyben!

Úgy is festett kezdetben, de aztán rendesen feljött. A Jóreménység-foknál kezdte igazán megtanulni a hajóját. De ő legalább beletanult a hajójába! És elkezdte merni nyomni! De sokan végig óvatosak maradtak és nem csak hátul.

Pip Hare meghódíította szurkolókat

Még az elején mondtad, hogy te sokat látsz Thomas Ruyant-ban és drukkolsz neki. Az ő bal oldali uszonyrövidülése nagyon látszik a teljesítményén?

Hátrányban van. Olyan körülmények között, amikor 17 csomókat ment, ép uszonnyal 20-at teljesíthetett volna. A délkeleti passzátban nem, de az északkeletiben jelentős különbség lett volna a menetében. Meg itt az utolsó napokon is sokat számított volna, ha ép mindkét szárnya. De ez már ellszállt. Thoma is egy kemény legény. Körülbelül ugyanaz a kategória, mint Louis Burton. Fiatal, tele ambícióval. Fizikailag, lelkileg, fejben, mindenképpen nagyon kemény legény. Ezek nagyon jó vitorlázók. Mindent tudnak, jöttek a Miniből, szocializálódtak a Figaróban és aztán minden másban is. Ami ide kell, hogy gyorsan menjenek, az megvan bennük.

És az öreg már elfáradt a végére?

Hát Jean Le Cam elfáradthatott szerintem a végére. Óvatosabb lett. Szerintem érzi, hogy ebben neki már nincs több és nem hajtja szét magát. Jó srác nagyon, tiszteljük azért, amit csinál és szeretjük a személyiségét. Le a kalappal előtte! Majd jól megtapsoljuk.

Klak-klak-klak, Jean király a legöregebb a mezőnyben, végig az élcsoportban hajtott és közben kimentette Kevin Escoffier-t is

IMOCA 60

Attól, hogy ilyen volt az időjárás és ennyire együtt maradtak a nagyon különféle hajók, nem nehéz következtetéseket levonni arról, hogy milyen az ideális IMOCA 60-as?

Azért a szakemberek látják, hogy mindebből mi maradjon meg és mi az, ami nem megy. Ezek az óriás uszonyok például nem igazán váltak be. Nem csak a teljesítményük nem meggyőző, de könnyen sérülhetnek is. Be fognak állni egy másmilyen vagy kisebb méretű uszonyra. Erről van is szó az IMOCA-ban. Majd meglátjuk később, hogy milyen tanulságokat vonnak le. De nagyon sokat beszélnek róla.

Milyen most a helyzet Les Sables d’Olonne-ban?

Nyitva a kikötő a látogatók számára vagy nagyon maszkos a világ arrafelé?

Senkit nem engedni ki a partra. Teljesen zártkapus befutás lesz. Én is vagy ki tudok menni hajóval vagy nem. Ha nem, akkor ablakból fogom nézni valahonnan. A kikötő és a tengerpart is le van zárva. Mindent kordonoztak, kivezényelték a fél hadsereget, sehol nem szabad gyülekezni. Nem viccelnek, megállt az élet a városban.

Köszönöm Nándi.

Ruji

Vendée Globe nyomkövetés ITT










 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!