Téli tárolókban pusztító hajótüzek

Megszaporodtak a hajótüzek

Azt már szinte megszokhattuk, hogy mennyire megszaporodtak a vízen menet közben vagy a kikötőben kigyulladó hajókról szóló hírek. Ha menet közben gyullad ki egy hajó, az baj és szomorú, de egyedi kár. Ha a marinában, akkor veszélyben vannak a közelben kikötött szomszédok és az időjárástól (szél) és a kikötői személyzet reakcióképességétől függ, hogy elmenekíthetőek-e a lángra kapott darab mellől a veszélyeztetettek. Még rosszabbak az esélyek, ha a tűz egy hangárban, a téli tárolásra bezsúfolt hajók között üt ki. Ott csak a tűzoltás segít, az esetleg állványokra tett vagy csak daruval mozgatható motorosok és vitorlások nem menekíthetők ki egykönnyen.

Kisebb motorosok gyakran többszintes tárolóállványokra helyezve várják a tavaszt

Március 7-én délelőtt 11 óra 21 perckor észlelték a füstöt az egyesült államokbeli Michigan állam Muskegon városában a Michigan-tó partján lévő Great Safe Harbor Lakes Marinában. A hármas számú hangárban körülbelül 80  motorost tároltak. Az első jelentések arról szóltak, hogy egy 39 lábas motoros yachton gyulladt meg a tűz, amely a hangár közepén állt. A tűzoltók közel hat órán át küzdöttek a tűzzel és sikerült elérniük, hogy “csak” 3 darab hasonlóan nagy és értékes yacht pusztult el teljesen. Ám az esetről a riportereknek beszámoló tűzoltó szerint a hangárban lévő 150 hajó kisebb-nagyobb mértékben mind károsodott a füsttől és a hőségtől. Jay Paulson tűzoltóvezető szerint mindegyik nagy és rendkívül értékes yacht. A tűzben személyi sérülés nem történt.

A tűz kitörésének okát hivatalosan még vizsgálják, feltételezést sem közöltek. A tüzet 30 tűzoltó néhány órán belül eloltotta.

Nyolcvan hajó éget meg vagy teljesen el a marbellai tűzben

A spanyol Marbella városban a La Bajadilla halászkikötőben január 11-én este 7 órakor gyulladt ki egy nagy tároló, amelyben száz 20-40 láb hosszúságú hajó állt téli pihenőben. Közülük legalább 80 sérült meg vagy pusztult el a heves tűzben. A Marbella Marinát két svéd hajós alapította, akik hasonló létesítményeket üzemeltetnek az Egyesült Királyságban és Marokkóban is. A spanyolországi hangárban jórészt brit tulajdonú hajók pusztultak el.

Ebben az esetben a tűz feltehetően egy a hangár oldalában lévő üres műhelyben keletkezett.

Mitől gyulladnak fel a télire elraktározott hajók?

Természetesen számos oka lehet. Gyakran emberi hiba, felelőtlenség okoz tüzet, például hajófelújítás közben, mikor zárt térben nagyon gyúlékony anyagokkal dolgoznak. A fenti két esetben azonban nem ez történt. Elektromos eredetű tűz sokféleképpen keletkezhet. Esetleg rossz állapotban lévő, vagy például zárlat lehetősége ellen nem kellően védett, elöregedett hálózatban. A spanyol tűznek lehetett ilyen oka.

De keletkezhet elektromos tűz rossz akkumulátortöltő miatt, bár a téli tárolóhangárokban általában a hajókat és a környezetüket is áramtalanítják. Sajnos ez esetben is keletkezhet tűz például akkumulátorhiba miatt, ahogy ez az utóbbi időben a lítium-ion akkuk elterjedésével fokozódó veszély. Ugyanis ezek a modern  akkumulátorok a hagyományos savasokhoz képest sokkal nagyobb hővel égnek, szinte lehetetlen eloltani. Ráadásul ahogy a gépkocsikban, úgy a hajókban, különösen a motorosokban is egyre bonyolultabb elektromos rendszereket telepítenek, amitől a hibalehetőségek is megnőttek.

Mitől robbanhat fel egy lítium-ion akkumulátor?

Lítium-ion akkumulátorban exoterm reakció kezdődhet, ha az megsérül vagy rövidzárlat keletkezik benne. (A lejjebb látható bemutató videón ez utóbbi módon indítják el az égést.)

A lítium-ion akkumulátorok katódja és anódja vékony polietilén gáttal van elválasztva. Ha ez a polietilén gát megsérül, rövidzárlat lép fel, ami azt eredményezi, hogy a cellában lévő anyagok elkezdenek lebomlani. Ezek a bomlási reakciók exotermek, ezért az akkumulátor hőmérséklete gyorsan a fémes lítium olvadáspontjára emelkedik, heves, önmelegedő láncreakciót okozva.

Az akkumulátor pillanatok alatt 600°C fölé melegszik. Ez azt eredményezi, hogy a cellákban lévő elektrolitok egyszerűbb, gyúlékonyabb molekulákká bomlanak szét, például metánná, etánná és hidrogéngázzá. A katód is elkezd bomlani és oxigént bocsát ki. Ezek a gázok egyre növelik a nyomást az akkumulátor belsejében, és végül robbanást okoznak.

Ráadásul az ilyen elektromos tüzek után a levegőben maradó mérgező, gyúlékony gőzök miatt a későbbi újragyulladás lehetséges. Autótüzeknél tapasztalható, hogy az erősen kondenzált energiájú akkumulátorcsomagokból felgyulladt tüzek hosszabb ideig és erősebben égnek, mint a nem elektromos autók tüzei. Sokkal nehezebb eloltani őket, több fojtóanyag szükséges az oltáshoz. Ez a tény hajókon még nagyobb óvatosságra int.





 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!