Guyader Bermudes 1000 – Charlie Dalin hibátlan menete és Nicolas Lunven minden várakozást felülmúló teljesítménye

A dobogón papírforma, majd szenzáció a negyedik helyen

Május 16-án az utolsó hajó is célba ért a Bermudes Guyader 1000 versenyen. Ő egyébként a belga Denis Van Weynbergh volt, aki Fa Nándi egykori Spirit of Hungary-jével vitorlázva töltött bő 3 nappal több időt a pályán, mint a győztes Charlie Dalin. Azért ez egy olyan versenyen, ahol az első 4 nap, 10 óra 47 perc alatt megteszi az utat…

Charlie Dalin – aki a legutóbbi Vendée Globe-on is fizikailag elsőként ért célba – szinte hibátlanul vitorlázott az Apiviával. Fokozatosan elhúzott a többiektől, ráadásul az utolsó szakaszon az időjárási helyzet alakulása is őt segítette, és nagy fölénnyel győzött. Jeremie Beyou-ról (Chral) a balszerencsés Vendée Globe menete ellenére mindenki tudja, hogy abszolút esélyes, így az ő második helye sem meglepő. A harmadikként beérkezett Louis Burton pedig a kifejezetten gyors, korábban L’Occitane en Provence néven megismert Sam Manuard tervezésű (és Pauger–Black Pepper építésű) foilert kezdi egyre jobban kiismerni, a benne rejlő lehetőségeket kihasználni. A három élmenő közül kormányhiba miatt még kiesett Thomas Ruyant a LinkedOuttal.

Videó – Jérémie Beyou a Charalon  a Fastnet Rock után– valós szélerő 21,6 csomó, valós szélszög 132°, látszólagos szélszög 50°, sebesség 28 csomó

A meglepő, sőt szenzációs teljesítmény a negyedik helyen célba érkező Nicolas Lunven nevéhez fűződik

A 39 éves francia öt éve nem indult szólóvitorlás versenyen és még soha nem versenyzett egyedül IMOCA 60-ast vitorlázva. Nem abszolút újonc egyik téren sem, hiszen nyert ő Figaro-sorozatot 2009-ben és számos nagy versenyen volt győztes vagy élcsoportban végzett legénység tagja a Volvo Ocean Race szakaszgyőzelemtől Fastnet Race-en át a Sydney Hobartig. A tavalyi Ocean Race Europe versenyen a VO65 győztes Mirpurin vitorlázott. 2015 óta IMOCA versenyeken is indul, de mindig kétszemélyes meneteken, ismert IMOCA-menők oldalán. Most amolyan beugró helyettesítőként keveredett vissza a szólóvitorlázásba.

2022-ben a Banque Populaire színeiben a gyermeket váró Clarisse Cremer helyett indul három IMOCA versenyen. Ő rajtol majd a Vendée Arctique-on és a Route du Rhumon is. Ám, ha így folytatja, ahogy most elkezdte a “beugrást”, akkor kétlem, hogy valaki ne próbálna hajót keríteni neki a 2024-es Vendée Globe-ra!

Nem valamelyik foilerrel, emelőszárnyas modern IMOCA 60-assal vitorlázik. A hajója a 2008-ban Finot Conq tervek alapján épült, hagyományos uszonyos, az előző Vendée Globe-on 7. helyen (második nem-foilerként) célba ért volt Groupe Apicil, amelyet akkor Damien Seguin vitorlázott.

Persze a foilerek előnye nem az ilyen rövid és változó szeles pályákon mutatkozik meg, mint a Guyader Bermudes 1000 ebben a műfajban rövid 1300 tengeri mérföldes útvonala. Itt nagyon sokat számít a pontos széltaktika, amiben viszont Lunven nagyot alkotott.

„Fontos megtalálni a megfelelő arányt a kockázatvállalás és a biztos teljesítmény között” – mondta a partra érve Lunven.  – „Ez volt az, amiről most sokat megtudtam. Ez a tanulási folyamat önmagamról és a hajóról együtt zajlik. Remélem, sikerült előre lépnem e téren. Érdekes volt a vízen játszani, mert akadt néhány stratégiai lépés, amit fel kellett vállalnom. Nem unatkoztam!”

Ilyen rövid pályán a hajók menetét és az időjárás alakulását figyelve szembeszökő, hogy ki ért igazán a versenyvitorlázás taktikájához. Az egyik dolog az IMOCA 60-as pontos kezelése, vezetése, a teljesítménypotenciál kihasználása. Az élmezőnybe kerüléshez, ahol a hajójukat folyamatosan 80-90 százalékos teljesítménnyel viszik a legjobb szólóvitorlázók, emellett még kiugróan jó meteo- és versenytaktika is kell.

Meteotaktika és a lokális verseny- és széltaktika

Az óceáni versenyeken az egyre pontosabb időjárás-előrejelzésekre, a fő időjárási rendszerek nagyjából egyhetes mozgásának ismeretére alapozott jó meteotaktika a döntő. Ezen belül az egyes hajóktól, vitorlázóik önismeretétől, fizikai és lelki teherbírásától függ, hogy mennyit mernek kockáztatni, illetve hogy milyen mértékben és módon reagálnak a lokális kis változásokra. Nagy a tudáskülönbség a gyors és mégis megalapozott taktikai döntések meghozatalában az egyes versenyzők között.

A jó meteotaktika mellett a versenytaktikában, a mezőnyhöz képest megtervezett vitorlázásban gyengébbek sosem lesznek az elsők között. Ne legyen igazam, de mondjuk Arnaud Boissieres vagy Alan Roura, üljenek akármilyen jóképességű foilerbe, ezen többnyire elvéreznek. Náluk talán hiányzik valamilyen kishajós versenymúlt vagy pályaversenyző szemlélet. Ha jó a meteotaktikájuk, a napi kis finomságokon, pozícióválasztásokon akkor is elbukják az esélyt az ebben ügyesebbek vagy gyakorlottabbakhoz képest. Azoknál a húzásoknál, amelyek nem a hajósebességhez tesznek hozzá, hanem a kisebb változások kihasználásával nyernek 10-20-30 mérföldet, amiből aztán nagyobb előny kerekedhet. Jó példa volt erre a mostani versenyen a Fastnettől délre vezető szakaszon, ahogy egy érkező frontra és új szélre némi taktikai kockáztatással reagált Pip Hare, és ahogy az egyébként szintén remekül teljesítő újonc Benjamin Ferré tette.

Lunven végig a dobogóért hajtó üldözőbolyban vitorlázott. Burtonnnel olykor nem tarthatott lépést, ám nagyszerűen versenyzett az egyébként szintén jól vitorlázó Isabelle Yoschke ellen. Az utolsó kelet-északkeletre vezető szakaszon a Viszkája-öbölben az uralkodó anticiklon keleti oldalán kellett okosan cirkálni, bennmaradva az összeségében kedvezőtlen irányba forduló, ám frissebb szélben, nem beérve az időjárási rendszer közepe felé csökkenőbe.

További jó teljesítmények

Lassabb mérföldek után belendülve dícséretesen jól vitorlázott Isabelle Yoschke. Az ő hajója a MACSF ugyan foiler, de 2007-ben hagyományos uszonyosnak épült (Safran) és csak később kapott szárnyakat, vagyis afféle hibrid IMOCA 60-as. Az előző Vendée Globe-on rendesen szét is esett, viszont legalább nem süllyedt el, mint a rá sokban hasonlító PRB.

Lunven mögött pedig dícsérendők a következő nem-foilerrel hajtó a mezőny első felében versenyképes szólóvitorlázók.

10. helyen ért célba Conrad Colman, aki öt év kihagyás után tért vissza az IMOCA világba. Az egykori V&B Mayenne-t vitorlázza (a hajó egyik régebbi nevén Imagine -ként) és harmadik nem-foiler hajóként végzett, a szintén hosszú szünetből visszatérő Eric Beillon mögött, aki hetedikként ért célba. (2017-ben a Vendée Globe-on ő érkezett be a kilencedik helyen, eggyel Fa Nándor mögött.)

11. lett a már említett Benjamin Farré, aki újoncként folyamatosan versenyben volt a 7-12. helyekért vetélkedők között. A 31 éves francia, aki 2019-ben harmadik volt a Mini Transaton Jean Le Cam mentorálásával készül a Vendée Globe-ra. Már ezen az első versenyen bizonyította tehetségét. “Elsősorban célba akartam érni, de mindent beleadva annak asok embernek a kedvéért, akik az elmúlt hat hónapban bíztak bennem és segítettek. Jean Le Cam és a teljes csapata, Gildas Mahé, Pierre Brasseur és a szponzorok mind megérdemlik, hogy mindent megtegyek a fejlődésért. Még nem ismerem igazán a hajót, de már látom a benne rejlő lehetőségeket. Igyekeztem meghajtani, de épségben vissza is érni vele.”

Még egy szó Weöres Szabolcsról

A célba érkezettek szavait olvasva vagy hallva még nyilvánvalóbb, hogy Szabolcs jól döntött, amikor műszaki okból kényszerű kiállása után nem csábította el a mérföldszerzés lehetősége arra, hogy újból nekivágjon a távnak. Akik célba értek, még az újoncok is mind sokkal régebben kezdték hajóik szerelését és megismerését, majd a vízi felkészülést mint ő, ráadásul sokkal tapasztaltabb segítő tudással, sokat tapasztalt szólóvitorlázókkal a hátuk mögött. Ezt a fejlődést, a sziszifuszi alapozást nem lehet, nem szabad kihagyni, még ha a cél, a Vendée Globe földkerülés lehetőségének eléréséhezhez minden nem versenyzéssel töltött percet fáj is kihagyni, és minden megszerezhetőnek látszó kvalifikációt vagy mérföldet rossz érzés elszalasztani. Nem látszólag kell ott lenni, hanem belső biztonsággal megalapozottan, valóban.

Ruji

A verseny GPS-alapú nyomkövető térképe ITT látható.









Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!