Vendée Globe: Kis és nagy javítások, Vendée hétköznapok

Alex Thomson nem adja fel

A Hugo Boss az 5. helyre csúszott vissza és 390 tengeri mérföldes hátrányban van, de irányba vitorlázik és a 17 órás (UTC – magyar idő szerint 18.00) helyzetjelentés szerint már a környékén lévő hajókkal közel azonos sebességre gyorsult. Igaz ott, ahol jár éppen mérsékelt szél fúj.

Másfél nappal ezelőtt észlelte a szerkezeti hibát a hajóján. Az orrban egy hosszirányú bordán keletkezett sérülés. Pontos helyzetjelentést adott a csapatának, majd a hajót hátszélbe fordítva 4 csomóval sodródott. Amíg otthon a műszakiak megtervezték, hogy miként tudja megjavítani a Hugo Boss hibáját, addig Alex aludt, hogy kipihenje magát a feltehetően borzasztó terhelésre, a javításra.

A csapat felkészült ilyen hiba lehetőségére, így Alexnek rendelkezésére álltak a hajóján a megfelelő szerszámok és anyagok. Beleértve a nedves körülmények között, sőt akár víz alatt is megkötő epoxigyantát, és természetesen a megfelelő erősítő szálakat, anyagokat. Bár csak négycsomós tempóban sodródott hátszélben, azért rettenetes lehet ilyenkor a zárt hajóorrban, levegőtlen, dögmeleg szűk helyen, maszkban, precízen mégis sietve, órákon át kuporogva dolgozni. De nem azért küzd, hajt már évtizedek óta, az első nem-francia Vendée Globe győzelem megszerzéséért, hogy könnyen feladja a harcot.

Thomson még mindig hisz abban, hogy az ő hajója lesz a Vendée Globe győztes

Csak rövid ideig sodródott délnyugat felé. Néhány óra elteltével irányba fordult és bár nagyon lassan, de elindult Ruyant és Dalin nyomában. Nyilván ki kell várnia azt a pontosan meghatározott időt, amíg a javításhoz használt anyagok megfelelően megkötnek, és újra terhelhetővé válik a sérült rész. 300-400 mérföld hátrány behozható, pláne neki, a mezőny legtapasztaltabb versenyzőjének.

Árbócmászás, laminálás

Az élen vitorlázó Thomas Ruyant árbócmászásra kényszerült. Leszakad az egyik tartalék felhúzója, aminek a cseréjéhez az árbóc csúcsáig kellett másznia. Kihasználva a szél gyengülését és az aránylag nyugodt tengerjárást és végrehajtotta a feladatot. A következő videón egy pillanatra megmutatja, milyen a kilátás majd harminc méter magasról!

Az élre ekkor az Apiviát hajtó Charlie Dalin állt.

A 14. napon a Vendée Globe mezőnyét Charlie Dlain vezeti az Apiviával

Sebastien Simon is megmászta az árbócát. Neki a szélműszer jeladóját kellett rögzítenie az Arkea Paprecen. Kojiro Shiraishi már napok óta a nagyvitorláját próbálja összeeszkábálni, de csak reffelve tudja használni.

Armel Triponnak a L’Occitane-on a foiltartó dobozon kellett valamit javítani. Kommentálta Alex Thomson hajójának sérülését is: “A miénk egy műszaki sport és a meghibásodások természetes részei a fejlesztéseknek. Ezek a hajók teljesen újak, új világot képviselnek és nem vitorláztunk még sokat velük nagy sebességen. Most fedezzük fel, ismerjük meg őket menet közben. Mind óvatosak vagyunk és nem hajtjuk annyira a hajóinkat, amennyire tudnánk. Számtalan olyan szituáció adódik, amelyekben nem tudjuk, hogy a hajó miként reagál. A hosszú (déli) száguldásban a szárnyakon új, extra terheléseket kapnak majd és nem tudunk mindent kontrollálni. Ez egy újfajta vitorlázás, amit művelünk. A hajóknak fel kell gyorsulniuk, a csapatok és a mérnökök arra törekszenek, hogy gyorsak legyenek. Most rajtunk vitorlázókon a sor, hogy észnél legyünk.”

Armel Tripon Kápolnásnyéken a Pauger Carbon műhelyben épülő hajójában – Fotó: Gémesi Jóka

Megjegyzem, amikor Armel Kápolnásnyéken járt a hajója testének építésekor, sőt, már az első, a tervezést megelőző megbeszélésen is, ő bármely technikai variációra, a legjobb megoldások kiválasztására vonatkozó kérdésekre mindig csak azt mondta, hogy “nekem mindegy, csak gyors legyen…” Vagyis természetesen nem csak a csapatok és a tervezők igyekeznek a végletekig újítani, finomítani, könnyíteni…

Fa Nándor a mostani helyzetet az új generációs foilerekre vonatkozóan így fogalmazta meg: “Ezek a hajók jelenleg többet tudnak, mint a velük vitorlázók. Most nekik kell tudásban utolérni a hajóikat, és erre nem lesznek képesek mindannyian.”

Jeremie Beyou messze hátul, de száguld

A verseny előtt nagy esélyesnek tartott Charal a javítása után szép csendben újra rajtolt és közel háromezer mérföld hátránnyal vitorlázik a többiek után. Arra szinte semmi esélye nincs, hogy az éllovasokat utolérje, hacsak ki nem dől mindenki a sorból. De ettől függetlenül félelmetes tempóban rombol dél felé és ebben nem csak a hajója és a nagy tapasztalata segíti. Egyelőre az időjárás is a kezére játszik.

Az északi féltekén a Vendée Globe mezőny a dél felé haladást alaposan akadályozó időjárási rendszerekkel küzdött és a 2016-os teljesítményektől jócskán, legalább egy nappal elmaradva vitorlázik még most is. Ezzel szemben Beyounak folyamatosan nyílnak a nyílegyenes utak dél felé, amelyeket ő ki is használ.

Jeremie Beyou reménytelenül nagy hátrányban mindenkinél gyorsabb

Míg a mezőny egy héttel, tíz nappal ezelőtt nyugat felé kényszerült kitérni és viharos szakaszok mellett gyengeszeles foltokkal is meg kellett küzdeniük a passzátszél zóna eléréséhez, addig Beyou a spanyol majd az afrikai partok mentén is jó szélben vitorlázik dél felé. Mostanában az afrikai partok mentén ha gyengébb is a szele, mint egy normál északkeleti passzát, de folyamatosan halad. Annyira szokatlan vonalon, hogy a Zöldfoki-szigeteket is várhatóan kelet felől hagyja el.

Ha a most éppen aktivizálódó és kiterjedő doldrums zónában is jó utat talál, akkor ő a Les Sables d’Olonne – Egyenlítő távon a fennálló rekordidőnél gyorsabban túljuthat. Sőt! Végül is hajthat a szóló földkerülő és a Vendée Globe rekordra is.

Jó jel, hogy hosszú várakozás után holnap lehet, hogy belevág a csapatos földkerülő kísérletbe az Edmond de Rothschild Ultime trimarán csapata. Franck Cammas-ék csak akkor indulnak ha az Egyenlítőig, de akár tovább is a gyors haladáshoz kezesek az időjárás előrejelzések. Márpedig a csapat parti navigátora Marcel Van Triest szerint most nyílik a kapu, beleértve esetleg a Szent Heléna magasnyomású rendszer kedvező alakulását is. Éppen arra tart már most is kedvező szelekkel Beyou a Charallal és ott vitorlázik jelenleg – elég kusza időjárási helyzetben – a Vendée Globe élmezőnye.

Háromezer mérföld hátránnyal nincs esélye a győzelemre. De ahogy utoléri a mezőny végét, fokozódik a motivációja az előre kapaszkodásra, hiszen az előzések lehetősége rövid távú célokat jelenthet. 2000-2001-ben Mike Golding rajtolt a mezőny után óriási hátránnyal, miután az első nap kidőlt az árbóca és újat beszerelve rajtolt el. Végül a hatodik helyig jutott előre. Erre, vagy ennél jobb eredményre képes lehet Jeremie Beyou és a Charal is.

Ruji

A verseny honlapja ITT érhető el

Nyomkövetés ITT. A jobb oldali ikonok között bekapcsolható az aktuális szél jelzése és lázhatóvá válnak a ciklonok, anticiklonok.














Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!