Ocean Race 2023 – A versenybíróság döntése után az 11th Hour Racing a földkerülő verseny hivatalos győztese
Már győztesként érkezhettek meg Genovába
Június 29-én az Ocean Race nemzetközi versenybírósága megtárgyalta a hágai rajt után történt ütközés esetét, amely miatt a vétlen 11th Hour Racing Team a futamból kiállni kényszerült, de ezután méltányossági kérelmet nyújtottak be. A zsűri az amerikai csapatnak 4 pontot ítélt. Egyetlen ponttal is már ők lettek volna a földkerülő verseny győztesei. A versenybíróság, ha megítéli a méltányosságot, akkor az addigi futamokon elért teljesítmény átlagát veszi figyelembe.
Az 11th Hour Racing minden szakaszon az első háromban végzett, így joggal számítottak arra, hogy a méltányossági döntés nem egy, de több pontot is megítél nekik. Bár végül egy is elég lett volna.
Az OCEAN RACE 2023 végeredménye
A táblázatban az egyes szakaszoknál a szerzett pontok vannak feltüntetve, nem a helyezés.
Ocean Race Trophy 2023 – IMOCA 60 | ||||||||||
1. szak. | 2. szak. | 3. szak. | 4. szak. | 5. szak. | 6. szak. | 7. szak. | Büntetés | Összpont | ||
1. | 11th Hour Racing Team | 4 | 3 | 6 | 5 | 10 | 5 | 4 | – | 37 |
2. | Team Holcim – PRB | 5 | 5 | 9 | 0 | 8 | 4 | 3 | – | 34 |
3. | Team Malizia | 3 | 2 | 9 | 4 | 6 | 3 | 5 | – | 32 |
4. | Biotherm | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | – | 23 |
5. | GUYOT environnement – Team Europe | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | -1 | 2 |
A Guyot büntetve az engedélyezettnél több vitorla használata miatt | ||||||||||
Ocean Race VO65 Sprint Cup |
||||||||||
1. szak. | 2. szak. | 3. szak. | Összp. | |||||||
1. | WindWhisper Racing Team | 6 | 6 | 6 | 18 | |||||
2. | Tea, Jajo | 5 | 4 | 5 | 14 | |||||
3. | Austrian Ocean Racing | 4 | 3 | 3 | 10 | |||||
4. | Viva México | 2 | 2 | 4 | 8 | |||||
5. | Mirpuri/Trifork Racing Team | 0 | 5 | 2 | 7 | |||||
6. | Ambersail | 3 | 0 | 0 | 3 |
Az így az elsőségről lecsúszó Holcim PRB még korábban ellenóvást is benyújtott az 11th Hours Racing ellen, vitatva azt, hogy a Guyot-val történt ütközés során vétlen volt. Ezt arra a lapozták, hogy a videófelvételek alapján is a két hajó jobb-balcsapásos találkozásakor az ütközés előtti pillanatban Charlie Enright irányt változtatott. Márpedig a versenyszabályok értelmében, ha az útjogtalan hajó megkezdte a kitérést, akkor az útjogos nem kezdhet manőverbe.
Nem olvastam a tárgyalás jegyzőkönyvét, a versenybíróság indoklását. De az ütközést az amerikai hajóból rögzítő kamera képei bizonyítják, hogy Enright valóban szél felé kormányozta a hajót, ám ez szinte életmentő mozdulat volt, mert ha egyenesen megy tovább akkor a hajójának rontó Guyot orrsudara jó eséllyel éppen őt találta volna el! Ráadásul a hajók mozgásából az is látszik, hogy a Guyot akkor sem tudta volna elkerülni az ütközést, ha az 11th Hour Racing rezzenéstelenül, irányváltoztatása nélkül halad.