Elrajtolt a 44. Rolex Middle Sea Race 2023 – Két magyar hajónak is szurkolhatunk

A rajtok 11 órakor kezdődnek

A 606 tengeri mérföld hosszú klasszikus offshore futamon idén 25 nemzet 110 vitorlása rajtol a szokott módon, sebességi csoportokra bontottan, előbb a lassabbak és később a gyorsabb, nagyobb hajók. A több, mint ezer vitorlázó 47 országból érkezett a nagy eseményre, amelyen az előrejelzések szerint a Földközi-tenger rengeteg arcát ismerhetik meg, mert az időjárás kifejezetten változatosnak ígérkezik.

A legkülönfélébb hajók 30-tól 107 láb hosszúságig (9,1 m – 32,5 m) versengenek tizenöt hajóosztályba vagy előnyszámítási kategóriába sorolva. A legnagyobb figyelem természetesen az abszolút éllovasokat övezi, de a verseny, a Rolex Middle Sea Race Trophy végső győztesét majd az IRC előnyszámok alapján kiszámolt sorrend alapján hirdetik ki. A legnagyobb hajó a vadonatúj 107 lábas Spirit of Malouen X., amelyen francia csapat vitorlázik Stephane Névé vezérletével. A hajó taktikusa Laurent Pagès, aki tavaly ugyanezt a posztot töltötte be az akkori összetett győztes Teasing Machine fedélzetén.

A legkisebb hajó egy Dehler 30 OD. Az Aethert egy görög pár vitorlázza az IRC négykezes kategória győzelemre hajtva. A leggyorsabb pedig várhatóan a Vendée Globe-ot is teljesített Alexia Barrier MOD70-es trimaránja a Limosa lesz, amely 2022-ben Mana néven már győzött ezen a nagy körversenyen.

Wild Joe és Sisi

Két magyar csapatnak is drukkolhatunk a versenyen. Józsa Márton vezetésével a hatvanlábas Wild Joe tizenkettedik (!) alkalommal rajtol a Szicíliát megkerülő klasszikus offshore versenyen, de Józsa Mártonak ez már a tizennegyedik versenye, hiszen 2008-ban és 2009-ben még a Spirit of Pleasure-rel vitorlázott. Ezalatt a Wild Joe az abszolút sorrendben kétszer futott be 3. helyen (2016, 2020) , és háromszor értek célba a 4. helyen (2013, 2014, 2022) az egytestű hajók között. Például tavaly is, amikor megnyerték az ORC 1. kategóriát és 2. helyen végeztek az IRC 2-ben.

A csapat facebook oldalán Gémesi Jóka a partról élőképpel közvetíti a rajtot. Ugyanitt egy korábban készülzt videóján Kelemen Tamás, vagyis Keló a várható időjárásról és az ebből fakadó esélyekről beszél.

Wild Joe akkor hasít igazán ha futtatott menetben erős a szél és dolgozhat a 2017-ben a Pauger-műhelyben beépített DSS, az emelőszárny – Fotó: Carlo Borlenghi

Király Zsolt pedig alkalmi csapatot vezet az osztrák Volvo 65-ös a Sisi fedélzetén. A hajót jól ismerhetjük akár az Ocean Race-ről is. Az Austrian Ocean Race Project hajója versenyekre is bérelhető, így vezeti most Király Zsolt magyar-osztrák csapattal második alkalommal Sisit. A nevezési listán a csapatnévsorban szerepel, ám betegség miatt nem utazott el, így ezúttal hiányzik Zsolt mellől az utóbbi időben tengeri versenyeken “állandó jellegű tettestársa” Czégai Péter.

Király Zsolték a VO65-ös Sissivel indulnak – fotó: Pedro Martinez / Ocean Race

A Rafficával tókerülő diadalokat halmozó Király Zsolt először 2009-ben rajtolt a Middle Sea Race-en, akkor Józsa Márton csapatának tagjaként. Később a Wild Joe-n is vitorlázott.

2019-ben Zsolt a néhány olasszal bővített Raffica Team élén a Pendragon nevű 69 lábas Davidsont vezette a Rolex Middle Sea Race-en és nagy küzdelemben két perccel megelőzve a Wild Joe-t abszolút 3. helyen érkezett a máltai célba.

2019-ben a Pendragont a 3. helyre hozta a Raffica csapat – Fotó: Kurt Arrigo

Idén nem azonos előnyszámításos kategóriába tartozik a két magyar csapat. Sisi a tízhajós IRC 1. kategóriában a legnagyobbak között a legkisebb és leglassabbnak számító hajó – legalább is az előnyszáma alapján, míg Wild Joe az IRC 2.-ben tizenöt ellenféllel néz szembe, és mindegyiküket alaposan el kell vernie a kategóriagyőzelemhez, mert ott viszont az övék a legnagyobb előnyszám, amivel a menetidejüket szorozzák a végeredmény kiszámításához.

Wild Joe 69 ellenféllel együtt az ORC kategóriába is nevezett, és ott is a legmagasabb az előnyszáma. Tavaly sikerült győzniük az ORC 1. csoportban és 2. helyet szerezni a teljes ORC-mezőnyben. Egy alkalommal, 2016-ban még jobban sikerült a versenyük. Akkor a teljes ORC mezőnyt legyőzték.

Az előnyszámításos versenyben döntő lesz, hogy miként alakul az időjárás, miután a gyors hajók már célba értek. Mivel ezúttal az várható, hogy a szél a negyedik-ötödik napon frissül és nyugatias lesz, ez a lassabb hajók esélyeit javítja. Ez sem a Wild Joe-nak, sem a Sisinek nem kedvezne a teljes IRC vagy teljes ORC mezőnyben számolt előnyszámításos versenyben.

Józsa Mártonék 2016-ban tették meg a leggyorsabban a 606 tengeri mérföldes, 1122 kilométeres távot. Akkor 2 nap, 16 óra és 13 perc alatt értek célba. A leglassabb menetük 2014-ben volt. Akkor több, mint 4 napig vitorláztak a pályán.

A verseny GPS nyomkövető oldala

Akikre még figyelni érdemes

Az egytestűek közt felsorakozó Maxik egyik esélyese a 88 lábas, vagyis 27 méter hosszú amerikai Lucky. Byron Erhart hajója az ötszörös győztes egykori Rambler. 2010-es győzelmekor mostani tulajdonosa is ott volt  fedélzeten.

Tavaly a leggyorsabb egytestű volt a mezőnyben a Leopard 3. Most is indul a 100 lábas hajó, és érdemes rá figyelni, mert az elmúlt hónapok során egy ráncfelvarrás keretében öt tonnától szabadították meg a hölgyet. Hogy ezt honnan faragták le, az majd erős szélben kiderül.

Persze az is lehet, hogy ez a hír erősen marketingelemekkel terhelt. A Leopard ugyanis 2007-ben eredetileg úgy épült, hogy a belső berendezésének a java ki- és beszerelhető legyen, attól függően, hogy versenycélra vagy luxusvitorlázásra kívánják használni. Stílusos és elegáns belső berendezését az ezredforduló óta számos tervezői díjat nyert Ken Freivokh Design alkotta. Könnyen lehet, hogy a “nagy átváltozás” java ebből állt most is, és a tavalyi versenyformájához képest nem lett öt tonnával könnyebb…

Tavaly a Leopard 3 ért célba elsőként az egytestűek közül – Fotó: Kurt Arrigo

Először indul Szicília körül az USÁból érkezett Paywacket 70, az RORC Caribbean 600 győztese. Ezen a hajón igazi sztár, Peter Isler a navigátor, aki a következőket mondta a rajt előtt: „Idén az időjárás igen változatos lehet, ami komoly kihívást jelent majd a résztvevőknek, és kedvezhet nekünk. Pontosan ismerjük az ellenfeleink sebességét hozzánk viszonyítva, és hogy ez miként néz ki egy tipikus versenypályán. Itt, ha most sokat kell szél felé vitorlázni, krajcolni, az lehetőséget adhat számunkra, hogy jól szerepeljünk.”

A Caro Botin 52-es az előnyszámításos elsőség egyik esélyese

Az előnyszámításos elsőségért nagy favoritok az 52 lábasok, például a svájci Max Klink Caro nevű  Botin 52-ese, az idei Rolex Fastnet Race győztese. Komoly ellenfele lehet Chris Sheehan hajója a Warrior Won az Egyesült Államokból. Bizonyára fűti őket a visszavágás vágya, hiszen a Sydney Hobarton, és a Fastneten is épp a Caro futott be előttük. Sheehan viszont éppen annak nem örül, hogy várhatóan sok lesz a cirkálás, mert az nem kedvez az ő rohanásra termett PAC52-esének. Ugyanakkor nem elhanyagolható előnye lehet, hogy a navigátora az a Will Oxley, aki 2021-ben a Comanche-t a triplázásakor (Sydney Hobart, Fastnet és Middle Sea Race győzelmek) irányította.

Érdemes még figyelni a német Red Bandit csapatát is Swiss Chocolate 3 fedélzetén, amely hajó a 2004-ben győztes egykori Optimum 3.










 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!