Vendée Globe – Holnap célba érhet a győztes

Ötesélyes befutó

Ma reggel az élen Charlie Dalin 500 mérföldön belülre ért a célhoz, Les Sables d’Olonne-hoz viszonyítva a soha nem látott módon szoros szóló földkerülő verseny hajrájában. De a nyakán ott van még négy hajó, közöttük kettő olyan, akiknek befutás után még levonnak a versenyidejükből, mert annak idején megálltak menteni Kevin Escoffier-t. Boris Herrmann ideje 6 órával csökken majd, Yannick Bestavené 10 óra 15 perccel. Ez bármelyiküket akár végső győztessé is teheti!

A Vendée Globe honlapon lévő sorrend csalóka, hiszen a célhoz egyenes vonalban mért távolságokon alapul. A szél nem szemből fúj, mindannyian bőszeleznek a cél felé, de ezekkel a gyors hajókkal lassú menet hátszelezni, ezért hát ilyenkor is cikk-cakkban, raumos, félszeles-raumos vonalakat húzva közelítenek a cél felé. Egymástól fizikailag 100-200-400 mérföldnyire haladnak, de nem libasorbaan, ezért a helyezkedés, az útvonalválasztásuk, az utolsó heti és napi taktikájuk dönti el a végső sorrendet.

Küzdenek az utolsó erejükkel, a verseny 78. majd 79. napján, csontjaikban-izmaikban-lelkükben egy szóló földkerülés minden fáradtságával, némelyek megkopott technikával, ráadásul egyre forgalmasabb vízeken rohanva. Nem hiszem, hogy már túl sokat alhatnak, pihenhetnek a célig. Nem veszélytelen ez az utolsó két nap sem, pláne fáradtan!

Izgulok

Velencei-tavi fílingem van a Vendée Globe befutót a nyomkövető térképen sasolva…

Amikor kissrácként a Velencei-tavon kezdtem vitorlázni és versenyezni, a vitorlás pálya közepén még volt egy nagy nádsziget. A rajt utáni cirklószakaszon el kellett dönteni, hogy jobbról vagy balról kerüljem azt a szigetet. Ha sikerült az oldalamon megverni az ellenfeleket, akkor pedig a bója felé közeledve az árbóc előtt vagy a vitorla ablakán át iszonyú izgalomban pislogni a nádas széle felé, hogy mikor bukkan fel a túloldali csoportból az első. Vajon nekem volt igazam, a mi oldalunk lesz a jó, vagy az övék?

Nem véletlenül jut eszembe az akkori érzés. Mert nem csak kiváncsi vagyok, de elképzelem mit választottam volna, és izgulok, hogy bejöjjön az elképzelesem. Mint a hajóban.

Alex Thomson távollétében is van esély nem-francia győzelemre!

Charlie Dalin és Boris Herrmann a spanyol partok, La Coruna felől közelítik a célvonalat, míg Louis Burton illetve tőle nyugatra Thomas Ruyant és Yannick Bestaven nyugat-északnyugat felől mennek be a Viszkája-öbölbe a cél felé. Közben egy ciklon szele közelít rájuk, de nem olyan egyszerű a képlet, hogy, aki előbb megkapja, az meglódul, mert aztán a partok közelében még bőven lehetnek trükkös helyi hatások a szélben.

Január 26., 11.00 (UTC): A cél Les Sables d’Olonne előtt egy-két napnyi vitorlázásra van az élmezőnynek. A szél alapvetően dél-délnyugati


Ha fogadni kéne, én még mindig a listán most harmadik helyen jelzett Louis Burtonre és a Bureau Vallée 2-re tenném a pénzem.
De ha onnan jön meg a szélerősödés és Burton meg is lódul annyira, hogy az egyébként közepes szélben gyorsabb Apiviát, vagyis Charlie Dalint megelőzze, akkor még mindig izgulhat, hogy milyen tempóban rohan majd mögötte Yannick Bestaven. Hiszen a Maitre Coq hajósának sem kell fizikailag az elsőnek lennie a győzelemhez!

Ha pedig nem lesz igazam, és a spanyol partoktól jó szél viszi az arra navigálókat a cél felé, akkor meg Dalin izgulhat, hogy rá tudjon verni hat órát Boris Herrmannra, akit az időkompenzáció repíthet a csúcsra.

Ki gondolta volna róla, hogy ide juthat a német srác? Amikor Alex kiesett, úgy tűnt ismét csak francia szólóvitorlázó nyerhet, mint eddig mindig. De hát ez a mostani Vendée Globe sok szempontból nagyon nem hasonlít a korábbiakra!

Még talán drukkolnék is ezért Borisnak, ha fejben nem mentem volna már el északabbra…

Ruji

Vendée Globe nyomkövetés ITT











 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!