Vendée Globe: Sorrendkavaró mérföldek következnek
Sosem látott helyzet ezen a környéken
A Vendé Globe szólóvitorlás földkerülő verseny tizenhetedik napján az élmezőny különleges taktikai szituációba keveredett. Azon a tájon, ahol rendszerint már nagy szélben, akár 24 órás menetrekordokat döntögetve szoktak száguldani a hajók a Jóreménység-fok és az Indiai-óceán felé, most a hatalmasra duzzadt és délre vándorolt magasnyomású időjárási rendszer, a Szent Heléna anticiklon kavarja a kártyákat.
A Szent Heléna magasnyomású terület szokatlanul délen van és nagy kiterjedésű. Ráadásul az elmúlt napokban egy a magasnyomású területen belül, annak keleti felén forgó kisebb alacsonnyomású ciklon a nagy gyengeszeles területbe ágyazódó és jó irányba vezető szélfolyosón “becsalta” az élmezőnyt arra a területre, ahol most a magasnyomású terület növekedésével legyengült a szél. A teljes anticiklon lassan kelet-északkelet felé mozog, miközben a belül volt kis ciklon egyre jobban felszívódik.
A térképen látható piros szaggatott vonal az ideális útvonal. Ennek egy távolabbi pontjához mérik a versenyzők helyzetét a sorrend megállapításához. Jelenleg a listán az Apivia és a LinkedOut komoly előnnyel vezet és a vonalhoz közel, attól északra vitorlázó Jean Le Cam a harmadik. Az eddig zseniálisan haladó Le Cam király nem foileres hajójával eddig is rendre igyekezett a rövidebb útvonal okos választásával csökkenteni a sebességkülönbségekből fakadó potenciális hátrányát. Most azonban a jelenlegi keleti húzása könnyen visszafelé sülhet el.
A 400-600 mérfölddel az elsők mögött járó üldözőbolyból Samantha Davies (Iniitiatives Coeur), Louis Burton (Bureau Vallée 2) és a hajójavítás után újra teljes mellszélességgel versenybe szállt Alex Thomson (Hugo Boss) már csaknem két nappal ezelőtt délebbre tartó irányt választottak, és egyre ígéretesebb a helyzetük. Ez a sorrenden még nem látszik, mert távolodtak az ideálisnak jelölt útvonaltól. Időközben dél felé próbál menekülni a gyenge szélből az első hármat követő négy hajó is a PRB vezetésével.
A magasnyomású rendszer lassan kelet-északkelet felé mozog, így az említett délebbre húzódott hármas jó eséllyel a többieknél hamarabb kerül kedvező erős szélbe és a sebességük már jó irányba is haladva ugrásszerűen megnőhet. Miközben elől Charlie Dalin és Thomas Ruyant még küszködni fog a gyenge széllel.
Vagyis ma és holnap az élmezőnyben akár a sorrend jelentős átrendeződése is várható!
Ruyant bajban
A második helyen vitorlázó Thomas Ruyant a LinkedOuton egy sérülés miatt jelentős hátrányba került a többiekhez képest. Mondhatni Alex Thomson négy évvel ezelőtti esete ismétlődik. Valamilyen úszó tárgyat (vagy élőlényt) ütve megsérült a bal oldali emelőuszonya. Nem tört le, mint Alexnek négy éve, de szerkezetileg feltehetően megbízhatatlanná vált. Az uszonyház nem sérült meg, a hajótest szerkezete nincs veszélyben, de Ruyant a szárnyon magán jelentős repedéseket észlelt. Csapatának szakemberei fogják eldönteni, hogy levágja-e az egyébként részben behúzható uszony kilógó darabját. Amennyiben ugyanis az nem terhelhető és később eltörve kárt okozna az uszonyházban és akár a hajótestben is, annak végzetes következményei lehetnének.
Thomas Ruyant pozitív beállítottsággal éppen azzal vigasztalja magát, hogy Thomson, aki 2016-ban a verseny 13. napján nem messze ugyanettől a pozíciótól vesztette el a jobb oldali szárnyát, végig tudott menni és a második helyet is megszerezte. Thoma még azt is mondta, hogy balcsapáson teljes értékű a hajója és statisztikailag a Vendée Globe-on, a déli óceánokon az a gyakrabban szükséges csapás.
Akad baj másnál is
Az élbolyban vitorlázó Arkea Paprec, Sébbastien Simon hajója sem tökéletes. Már jó ideje úgy vitorlázik, hogy a szélműszerének a jeladója felmondta a szolgálatot így az autopilotja is csak kompasz-üzemmódban működhet. Vagyis sokkal több felügyeletet, ellenőrzést igényel, mint amikor minden műszer rendben küldi az adatait.
A Vendée Globe-ra az is jellemző, hogy egyes hibákat, sérüléseket a versenyzők nem tesznek közhírré. Olykor taktikai okból. Például a 2007-08-as földkerülőn mindenki azt hihette, hogy az élen vitorlázó Michel Desjoyeaux hajóján minden tökéletes, miközben a többiek küszködnek. Kifejezetten idegesíthette is az üldözőket, hogy Mitch-nél minden rendben. Csak a győzelme, a célba futása után tudhattuk meg, hogy milyen gondjai voltak, hogy olykor a verseny folytatását is veszlyeztető hibákkal küzdött.
Mások egyszerűen nem tökölnek a hibák közlésével. Kevesen tudják, de a mostani versenyen az első héten a PRB testén állítólag keletkezett egy sérülés. Kevin Escoffier azonban még a csapatát sem értesítette. Kijavította a hibát, majd ezután küldött egy videót arról, hogy mi történt és hogy oldotta meg a helyzetet…
Armel Tripon letöltötte büntetését
A Magyarországon épült testű L’Occitane en Provance hajósának négyórás megállásos büntetést kellett kitölteni, mert a verseny kezdetén, amikor a viharban sérülés érte a hajót, rövid időre még a motorját is beindította. Most Dél-Amerika partjai közelében egy éles visszafelé vitorlázással teljesítette a büntetését és a 24. helyen újra üldözi az előtte lévő négyhajós csoportot.
Ugyanakkor Armel továbbra is nagyon óvatosan vitorlázik, a szakemberek szerint (a hajó polárja és a Sail Chart ismeretében) a L’Occitane sebességpotenciáljának csak hatvan-hetven százalékát használja ki, miközben az éllovasok általában nyolcvan-kilencven százalékon vagy olykor egy-két százalékkal még afölött is teljesítettek az eddig eltelt két és fél hétben. Ez is magyarázza Armel jelentős, 1900 tengeri mérföldes lemaradását a vezető Apiviához képest.
Mindenesetre a fent leírt időjárási helyzetnek köszönhetően valamelyest csökkenhet a hátránya a következő napokban és jó eséllyel kedvezőbb időjárási helyzetben, az élmezőnyhöz képest talán rövidebb úton érheti majd el a déli óceáni szakaszt a Jóreménység-fok magasságában.
Ruji
A verseny honlapja ITT érhető el
Nyomkövetés ITT. A jobb oldali ikonok között bekapcsolható az aktuális szél jelzése és lázhatóvá válnak a ciklonok, anticiklonok.