IMOCA szilánkok – Célba érkezés árbóc nélkül, zátonyrafutás hazafelé

Kemény küzdelem egy látszólag sima transzatlanti menet is

Weöres Szabolcsnak a verseny második napján a bal oldali uszonya tört le egy víz alatt úszó valamivel való ütközéskor, és így tette meg az útja nagy részét a célig. Szerencsére sok bőszeles menet jutott az Európába, Lorient felé vezető futamon. Semmit nem kockáztatott, a tartalék vitorláival versenyzett. A célja a verseny teljesítése, a mérföldek gyűjtése volt a Vendée Globe rajtjog megszerzéséért. Róla, az évéről, sikeres meneteiről majd részletesebben is írunk.

December 13-án egy ép és egy törött uszonnyal szerencsésen a célban Weöres Szabi – Fotó:Jean-Louis Carli / Alea / Retour à La Base

Árbóc és vitorla nélküli célba érkezés

Különösen fontos volt a kedvező irányú szél – igaz csak az utolsó nagyjából tíz mérföldön – Sebastien Simonnak, miután éjjel, már Lorient térségében, a Groix-sziget közelében kidőlt az árbóca, de az erős hátszélben rudazat nélkül is tovább hajózhatott a célvonalig! 25 csomós hátszélben, még árbóc és vitorla nélkül is meg tudta tenni a maradék távot.

Simon, a képen már nappal a segítőivel, célba érkezés után, Lorient felé haladva – Fotó: Pierre Bouras / Retour à La Base

Sebastien Simon hosszú kihagyás után tért vissza az IMOCA világába. A 2020-ban a Vendée Globe 25. napján az egyik foilja, emelőuszonya tört le valamilyen úszó tárgynak ütközve és ezért Fokvárosnál kiállt  a versenyből. Azóta nem volt hajója, de lett új támogatója a Groupe Dubreuil és idén az Ocean Race célba érkezése után hajója is, mégpedig a csapatos földkerülőt megnyerő IMOCA, az 11th Hour Racing, amellyel Charlie Enright csapata vitorlázott.

Mivel a hajó 2021-ben épült Guillaume Verdier tervei alapján a francia CDK Technoligies üzemében, ezért az egyik olyan IMOCA, amely új hajóként felmentést kapott a Vendée Globe kvalifikációhoz a mérföldgyűjtéses verseny alól. Az viszont nagyon fontos volt Sébastien Simonnak, hogy  részt vegyen a Retour a la Base versenyen a földkerülőn is majd használatos hajóval, mert ez a rajtminősítés egyik kritériuma a Vendée Globe versenykiírásban. Fontos volt az is, hogy célba érjen, mert így jövőre a minimális feltétellel – vagyis a két szóló verseny egyikén a puszta rajtolással – is véglegesítheti Vendée Globe részvételét. Ha most nem ért volna célba, akkor a 2024-es versenyeken nem elég az egyiken rajtolni, de valamelyiken a teljes távot is teljesíteni kellett volna a rajtjogért.

Persze azért főhet a feje így is. Nem pusztán a “filléres” rudazat és a vitorlák elvesztése miatt, de jelenleg az egyik legnehezebben beszerezhető alkatrész egy IMOCA 60-asra az árbóc. Az ugyanis az osztályelőírás értelmében jelenleg csak a francia Lorimától rendelhető, ám ők kapacitásgondokkal küzdenek és a szállítási határidejük nagyon hosszú.

Sikeres verseny után zátonyra futás

A brit Pip Hare, miután a 11. helyen célba ért a transzatlanti végén, rossz döntést hozott. Elmondása szerint mivel költségvetése és a csapata kicsi, ezért takarékos megoldásokra törekszenek. Ő pedig úgy döntött, hogy egyedül vitorlázik haza Nagy-Britanniába a hajóval. Hiszen éppen most tett meg egyedül négyezer mérföldet, mit számít még 350! Ez rossz döntésnek bizonyult.

Rövid időn belül oda-vissza vitorlázta át az Atlanti-óceánt. A Transat Jacques Vabre versenyen nem egyedül, hanem Nick Bubb társaságában vitorlázott közel 14 napot. Majd kevesebb, mint kilenc nappal később már újra versenyzett, ezúttal szólóban a Retour a la Base-on. Közel tizenegy nappal később ért célba, jó helyen, 11-ként Lorient-be. Ezután, a délutáni célba érkezése után azonnal elindult haza, egyedül. Másnap hajnali 5 óra 30 perckor futott zátonyra

Alábecsülte a verseny utáni fáradtságát. Amely elkerülhetetlenül megjelenik, miután elmúlt a versenystressz, miután a szólóvitorlázó lelkileg leeresztve kizökken az óceánon felvett és megszokott napirendjéből, a rövid, gyors alvásokkal tarkított éber hajtásból.  Pip Hare Cornwall partjaihoz közeledve mélyen elaludt, a műszereinek többszöri riasztására sem ébredt fel és partra futott.

Szerencsés helyen, ráadásul hamar érkezett a segítség a vízimentőktől és önként segítőktől. A Medalliát dagálykor visszahúzták a mélyvízbe. Nem szenvedett súlyos, szerkezeti sérüléseket, így szépen hazaúszhatott a saját fenekén.

Pip Hare a Facebookon a rossz döntésének következményeiről

















 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!