Rolex Middle Sea Race 2023 – Célban a leggyorsabbak, Király Zsolték pedig remek teljesítménnyel az utolsó szakaszon vitorláznak Málta felé

Változatos, kemény versenyen rekordidőn kívül

Október 23-án, hétfőn délután 13 óra 10 perckor futott be a máltai célba a versenyben lényegében ellenfél nélkül vitorlázó egyetlen gyors többtestű. A Limosa a Vendée Globe-ot is megjárt, és a tavalyi abszolút elsőséget skipperként ismétló Alexia Barrier vezetésével 50 óra, 10 perc és 42 másodperc alatt tette meg a 606 mérföldes távot, ami közel 17 órával marad el a többtestű pályarekordtól. Ez teljesen érthető, hiszen ezúttal nagyon sokat kellett széllel szembe cirkálni, illetve a változékony szélviszonyok közepette a gyors menetekhez gyakran társultak lassúak is.

A Limosa csak önmagával küzdött a pályán, nem volt senki más, aki megközelíthette volna – Fotó: Kurt Arrigo

„A Rolex Middle Sea Race egy hatalmas verseny a Földközi-tengeren. Egyedülálló, szuper technikás, mert néha nem fúj a szél, néha nagyon erős szél van, szóval minden megvan, amire szükségünk van, és megértem, miért akar mindenki jönni. Remélem, jövőre ismét eljöhetünk, és öt MOD70-es állhat a rajtvonalon!” – mondta partra érve a rendkívül boldog Alexia Barrier.

Tavaly a hajó még Mana néven győzött, akkor nagy harcban a Maseratival – Fotó: Kurt Arrigo

A csapatban sok nagy név mellett társ-skipperként a legnagyobb a brit Dee Caffari volt, aki az egyetlen nő, aki szólóban mindkét irányban körülvitorlázta már a Földet. „A pályán mindenből jutott, és különösen éjszaka, amikor az ember egy ilyen “vadállaton” hajózik, mint a MOD70-es, ami nem tud mást, mint száguldani, akkor nincs más, mint kitartani és bízni a hajóban. – mondta Caffari.

A Messinai-szoros komoly kihívást jelentett, tekintettel a Limosa erejére és sebességére. „Erős szelet kaptunk villámlással a Messinai-szorosban, ami elég ijesztő volt” – mosolygott Barrier.

Dee Caffari így emlékezett erre az éjszakára: „Alexia tavaly megnyerte a versenyt ezzel a hajóval, szóval nagyon magabiztos volt, de sokunk számára ez volt az első alkalom, hogy ilyen körülmények között kormányozzuk, márpedig ez sötétben mindig más érzés, mint nappal. Emlékezetesen meredek tanulási görbét kellett megélnünk!”

„Rögtön a verseny elején, drasztikusan változékony időben vitorláztunk. Egyik pillanatban 25 csomó volt a hajó sebessége, majd hirtelen 5 csomó” – magyarázta Caffari – „Aztán végre az első fordulópontot elérve bekerültünk a jó szélbe, ami elrepített minket Szicília sarkáig, és tovább.

„Sötétben Messinában voltak hajmeresztő helyzeteink 30 csomós szélben. Egy alkalommal, úgy emlékszem 54 csomós látszólagos szelet mért a műszer a fedélzeten, vagyis igen keményen kellett dolgoznunk. A Strombolinál, a hajnal előtti órában egy lávafröccsöt láttunk kitörni a vulkánból. Markáns tisztelgés volt a Földközi-tenger világítótoronyától a verseny leggyorsabb hajójának.”

„Ezután igyekeznünk kellett Szicília északi oldalán, hogy még jó szélben túljussunk ezen a szakaszon” – mondta Caffari. „Sötétben értünk az Egadi-szigetekhez, ahonnan egy csapáson vehettük Pantelleriát. Onnan cirkálnunk kellett Lampedusa irányába, ahol hajnalban vitorláztunk el. Az utolsó szakasz jutalomút volt a számunkra, mintha a természet minden eddigi küzdelmünket elismerve megutalmazta volna a csapatot. 70-es valódi szélszöget mértünk Máltára, 20 és 30 csomó közötti sebességgel. Izgalmas volt, és nagyon vizes, emiatt vagyunk mindannyian nyakig sósak. Viszont azóta sem lehet levakarni a vigyort az arcunkról.”

Az egytestű győztes a Leopard 3

A 100 lábas Maxin Chris Sherlock csapata szoros küzdelemben, látótávolságon belül maradva vitorlázott a Bullitt Wally 83-assal. Végül Formosa és Lampedusa között sikerült elszakadni az üldözőtől.

Leopard 3 – Tavaly nappal – ez a kép akkor készült – , most kora hajnalban értek célba, de mindkétszer az egytestűek közül elsőként – Fotó: Kurt Arrigo

Ma hajnalban, október 24-én, kedden a Bruce Farr tervezésű 30,78 méter hosszú 100 lábas Maxi a leggyorsabb egytestűként megérkezett a célvonalra. A versenyideje 2 nap, 12 óra 50 perc 56 másodperce lett, ami bő 20 órányival természetesen elmaradt a Comanche által 2021-ben elért 1 nap, 16 óra, 17 perc, 50 másodperces monohull rekordtól. Ez a negyedik alkalom, hogy a Leopard 3 részt vett a Rolex Middle Sea Race versenyen, és harmadszor bizonyult a leggyorsabb egytestűnek.

Sokan kiestek

A névváltoztatás egy hajónál sosem jó ómen – Archív kép a Luckyról, a Fastnet Rocknál

Többen kényszerültek a verseny feladására kisebb-nagyobb műszaki hiba következtében – köztük sajnos így járt Józsa Márton és csapata a Wild Joe-val is –, ám ezek között is a legnagyobb feltűnést a Lucky kiesése keltette. Bryan Erhart Juan K tervezésű 27 méteres hajója Favignanától délre ma reggel az árbócát vesztette el. Az egykor Rambler 88 néven ismertté vált hajón senki nem sérült meg, sőt, segítséget sem kértek. Motorral tartanak Málta felé.

Király Zsolték a Sisivel az utolsó szakaszon vitorláznak a cél felé

Az alkalmi magyar-osztrák legénységgel vitorlázó Volvo 65-ös a Sisi délelőtt fordult a már Málta, a cél felé vezető szakaszra. Az abszolút 7. helyen vitorláznak, az IRC 1. osztályban negyedikként közelednek a cél felé.

Király Zsolt és a Sisi versenyben a Rolex Middle Sea Race-en

Szicília nyugati sarkánál valamelyest lemaradtak a korábbi jó helyükhöz képest, de azóta nagyszerűen jönnek fel. Lampedusánál megelőzték a végig előttük vitorlázó szintén VO65-ös Ambersailt is, akik – az előnyszámuk alapján – gyorsabb hajónak számítanak. Jelenlegi helyezésük kimagaslóan jó, tekintve, hogy egy alkalmi csapatként, többségük számára ismeretlen hajóval állnak helyt összeszokott, profi ellenfelekkel szemben. Valamikor éjfél után, hajnalban érkezhetnek meg a célvonalra.

Ám a célba érkezésig még egy markáns szélváltó is várható, ami alaposan megkavarhatja a lapokat, hiszen sok hajó vitorlázik mögöttük, viszonylag kis távolságban. Izgulhatunk értük.

Ruji

A verseny GPS nyomkövető oldala












 

 

 

 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!