Vendée Globe: 50-60 csomós viharban az élmezőny

Benn a sűrűjében az élcsoport

Az Indiai-óceánon a 45. és a 105. szélességi fokoknál lévő középponttal két nagykiterjedésű anticklon hízlalja azt a ciklont és időjárási frontot, amely most a kemény napokat okozza a földkerülőknek.

Az élen Charlie Dalin (Apivia) és Thomas Ruyant (LinkedOut) már túlságosan keletre jutottak ahhoz, hogy egyszerű lassítással elkerüljék az 50-60 csomós szelekkel és 6-7 méteres hullámokkal járó csapást. Dalin éppen most van a sűrűjében, míg Ruyant tőle északabbra talán esélyesebb arra, hogy gyorsan túlessen a nehezén.

Az üldözőboly Yannick Bestaventől Maxime Sorelig lassított. Akadt persze közöttük, akinél a lassítás műszaki nehézségek miatt kényszerű is volt. Damien Seguin és Louis Burton egyaránt komoly autopilot meghibásodásokkal küszködött az elmúlt napokban. Seguin közlése szerint sikeresen megoldotta a problémát. Burton, aki „Desoyeaux-módra” nem számol be részletesen a bajairól a világnak a hajójának nyomvonala szerint még nagyobb nehézségekbe ütközött. Mindketten vissza is csúsztak valamelyest a sorrendben. Burton 4., Seguin 8. helyen vitorlázik a december 8-a reggel 8 órai sorrend alapján.

Vendée Globe nyomkövetés ITT.

December 9., 8 óra (UTC): Elől az Apivia a vihar sűrűjében van. Nyugatabbra a L’Occitane az anticiklon szelébe kapaszkodva a jéghatár közelében vitorlázik

Mindenki küzd a viharral és önmagával

Damien Seguin paralimpiai bajnok, aki fantasztikusan teljesítve Jean Le Camhoz és Benjamin Dutreux-höz hasonlóan hagyományos uszonyos hajóval vitorlázik az élmezőnyben: „Bár nem haladok gyorsan, mert fékezem a tempót, de legalább jó irányba megyek és versenyben vagyok. Teljes a bizalmam a parti csapatom iránt a műszaki nehézségek megoldási módjának kidolgozásában. Ez egy műszaki sport, a hibák és javításuk velejárói az óceáni mindennapoknak. A tegnapi nap kissé extrém volt és nagyon elfáradtam. De szerencsére vannak olyan emberek a csapatban, akik segítettek abban, hogy pozitívan lássam a dolgokat, mert az bizony nem mindig egyszerű feladat.”

Déli óceáni hétköznap – december 7-i kép a 11. helyezett Maxime Sorel kokpitjéből

Yannick Bestaven, aki a második Vendée Globe-ján most éppen a harmadik helyen vitorlázik, de 2008-ban már az ötödik napon kiesett a versenyből: „Úgy érzem éveket éltem át nagyon rövid idő alatt, elképzelhetetlenül sok minden történt rendkívül rövid idő alatt.

Benjamin Dutreux, 30 éves földkerülő újonc, aki hagyományos uszonyos hajójával (Omia – Water Family) rendkívül jól vitorlázva az 5. a sorrendben: „Néha zon jár az agyam, hogy mi a fenét keresek én itt a nagy semmi közepén a tomboló tengeren.”

Isabelle Yoschke, aki a foileresre alakított hajójával (MACSF) különösen a az utolsó két hétben kőkeményen hajtva 9. az élbolyban mindössze 590 mérföldnyire az élen vitorlázó Dalintől: „Nagyon kicsi és törékeny semminek érzem magamat itt.”

A első tízben vitorlázók közötti sorrend megítéléséhez az is hozzá tartozik, hogy az Escoffier-mentésben részt vett négy hajó majd még időkompenzációt is kap a versenyrendezőségtől.

Armel Tripon eközben továbbra is gyors

A jelen időjárási helyzet egyik fő haszonélvezője 1850 tengeri mérfölddel Dalin mögött a keleti anticiklon déli oldalán a jéghatár közelében vitorlázó Armel Tripon. Az elmúlt másfél-két hétben végre megmutatja, hogy mire képes a Sam Manuard tervezte egyedi kialakítású L’Occitane en Provance IMOCA 60-as, amelynek karbon kompozit teste a Pauger Carbon műhelyében született Kápolnásnyéken. Az Egyenlítő óta két csoportot is megelőzve már a 14. helyen vitorlázik és ez idő alatt több, mint 300 mérfölddel csökkent a hátránya az elsőkhöz képest.

L’Occitane: a navigációs asztalnál Armel Tripon

 

Most éppen nem valami taktikai lelemény viszi előre, hiszen dél felől a virtuális jéghatár, a tiltott zóna közelében kell maradnia, minél távolabb az anticiklon szélcsendes középső területeitől. Eddig a gyors hajójával ezt sikerült megvalósítania, miközben az éppen lehagyott ellenfelek már megtorpantak a gyengülő szélben, majd egy Fokváros előtt kialakuló alacsonnyomású rendszer szembeszelébe kerültek.

Armel Tripon még az anticiklonnal távolodik, de a jéghatár miatt nincs manőverezési lehetősége, és csak remélhetjük, hogy a mostanihoz hasonló tempóval elakadás, lelassulás nélkül eljut arra a területre, ahol szerencsés esetben újabb taktikai lehetőségei nyílhatnak a felzárkózásra.

Ruji

Vendée Globe nyomkövetés ITT.

December 8-i villanások a hajókról
























Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!